Test BMW iX xDrive50: Iron Man

Iron man! To je prvé, čo mi napadlo pri pohľade na tento kus BMW iX. Teda je to stredná výkonová alternatíva xDrive50. A už tá má výkonu na rozdávanie. A prečo to prirovnanie?

V prvom rade kvôli tomu, že má také sfarbenie. Tmavočervená kombinovaná so zlatými detailami je presne ako mnohými funkciami prepchatý Iron Manov superoblek. Ale druhá paralela je v tom, že ani BMW iX nepotrebuje nadpozemské schopnosti, spolieha sa na pokročilé technológie a pokročilé asistenčné systémy. Žiadne zmutované hryzance od pavúkov, žiadne mimozemské superschopnosti Supermanov. Vidíte tú podobnosť s Iron Manom? Už áno, všakže!

Ale poďme od filmov k reálnemu autu. BMW iX je naozaj tvarované inak ako väčšina súčasných vozidiel automobilky. Je veľkostne zhruba na úrovni X5, ale ponúka vnútorný priestor X7 pri výške X6. Tým som toho veľa nepovedal, ale aspoň si viete predstaviť aké veľké toto auto je. A ak som to ešte nespomenul, tak BMW iX je výlučne elektromobil. Má tri úrovne výkonu a dve baterky. Práve verzia xDrive50 je tou, ktorá ma naozaj naj dlhší dojazd. Výrobca píše, že podľa WLTP režimu sa dostane až na 590 až 630 kilometrov. Až toľko sa mi nepodarilo, ale aj s diaľnicami nie je problém dať takmer 500 km.

Vlastne s diaľnicami je to trošku zaujímavé, keďže pri preberaní som mal rovnaké podmienky ako keď som mal naposledy Hyundai Ioniq 5 AWD. A tu sa koná to hlavné prekvapenie. Teplota rovnaká, BMW má zjavne lepšie pneumatiky, ale to teraz asi nehrá veľmi rolu, aj keď valivý odpor by mohol spôsobiť čiastočný rozdiel. Kórejský automobil, aj keď za polovičnú cenu a veľmi pokročilý a schopný, som mal problém dostať pod 30 kWh na 100 kilometrov. Pri BMW iX aj bez akéhokoľvek sledovania spotrebičov to bolo iba 24,6 kWh na sto kilometrov. Práve spotreba a dojazd je to, čo hovorí v prospech verzie xDrive50. Reálne sa s ňou dá jazdiť do 22 kWh v kombinovanom cykle, takže naozaj s dojazdom takmer 500 kilometrov bez obmedzovania. Pri troche rozmýšľania sa dá ľahko dostať na 550 kilometrov.

Ale to, že má dobrú spotrebu je len začiatok. Okamžitý prísun výkonu v športovom režime po stlačení akcelerátora je priam omračujúci. Výkon 385 kW (523 k) je dostupný okamžite a dokáže zatlačiť do sedačky brutálnym spôsobom. Svoje na tlaku zohráva aj krútiaci moment 765 Nm. Až zabúdam, že auto má viac ako 2,5 tony. Dobrému pocitu na palube určite pomáha aj vzduchový podvozok a natáčanie zadnej nápravy, ktoré robí aj takto veľké auto omnoho manévrovateľnejším a omnoho príjemnejším pri parkovaní. Keď už som začal túto tému, tak v blízkej dobe bude možné nahrať si parkovací manéver. V praxi to bude znamenať, že auto zastavíte pred domom, vystúpite spustíte manéver a vozidlo si nájde samo predvolené parkovacie miesto. Prípadne, ak už zaparkujete, tak si pamätá ako sa dostať von a to až niekoľko desiatok metrov. Ak poznáte Summon Mode Tesly, tak toto je podobné, ale na vyšších úrovniach inteligencie.

Prekvapenie je, že s BMW iX sa dá jazdiť aj naozaj športovo, aj keď na to nevyzerá. Vtedy najviac kričia pneumatiky a cítiť na nich, že toto nebude ich doména. Práve tu sa najlepšie ukazuje to natáčanie zadnej nápravy a tiež brutálny výkon. Pritom v normálnom režime je tento elektromobil stále pohodlný a optimálny aj na dlhé trasy. Nie iba kvôli komfortu, ale aj kvôli dojazdu.

Počiatočný nezvyk, pri pohľade na tvary karosérie, teda hlavne prednú časť, po chvíli vyprchá. Predná maska, ktorá má tvar obrovského štítu, v sebe schováva všetky senzory asistenčných systémov. Naviac má možnosť samouzdravenia. Ak sa na maske objaví škrabanec, tak ho stačí nahriať teplovzdušnou pištoľou a sám zmizne. Kiež by sa takto dali spraviť všetky povrchy.

Interiér tohto kusu sa nesie úplne v rovnakej téme ako zovňajšok. Tiež dominuje červená, ale je doplnená zlatými detailmi. Teda nie je to úplne zlatá, je to taká žlto-zlatá a matná. O to exkluzívnejšie táto kombinácia pôsobí. Najväčší šok prichádza pri pohľade na koliesko informačno-zábavného systému. Je zo skla a jediné, čo mu chýba je touchpad, ktorým disponujú ostatné modely BMW. Avšak nie jeho až tak treba, lebo veľa vecí a funkcií sa dá ovládať dotykom na displeji. Dotykom vodič ovláda aj tlačidlá vsadené v drevenej ploche okolo kolieska. Ešte raz, dotykové drevo! To je materiál, ktorý nemá ani Iron Man. Práve toto centrálne ovládacie pole sústreďuje väčšinu funkcií auta a dotyk displeja je vlastne nepotrebný.

Avantgardne pôsobí šesťuholníkový volant, na ktorom je omnoho menej tlačidiel ako je zvykom. Nie je to problém, všetko sa dá stále ovládať priamo. A dokonca je možné si na volante kedykoľvek prehodiť pesničku na ďalšiu. Znova, zvyk na takýto tvar volant je otázkou pár minút. A takisto je to pri pohľade na displeje. Sú jasné a bez problémov čitateľné. Mne je zase jasné, že ten pred vodičom bude schytávať veľmi veľa pripomienok. Lebo všetko, čo je nové je zle? Nemyslím si, pokrok sa nedá zastaviť.

To, čo je určite výborné, je priestorová ponuka BMW iX. O priestore vpredu nemôže nikto pochybovať, ale zadní pasažieri majú priam gauč. V zákrutách príliš nepodrží, ale dokáže poskytnúť taký komfort, ako máloktoré iné usporiadanie. Práve su sa môžu pasažieri dokonca jemne otočiť nohami do stredu a oprieť o čalúnenú časť stĺpiku karosérie. Takto sa dá zväčšiť priestor na vystretie nôh. Objem batožinového priestoru je na papieri dostatočný, ale reálny pohľad nehovorí touto rečou. Vyzerá celkom plytký a má, kvôli batériám, elektromotoru a nabíjačkám podlahu zarovno s nakladacou hranou. Presne toto opticky zmenšuje veľkosť. Stále ma však 500 litrov, čo je dostatočný objem na akúkoľvek batožinu. Takmer.

Ak som niekedy kritizoval elektromobily, čo som určite robil, lebo roamingové poplatky jedného z našich najväčších poskytovateľov elektrických sieťových pripojení sú šialené, tak tento by ma znova presvedčil o kvalitách EV-čiek. Ale aj napriek tomu si teda viem predstaviť, že by BMW iX našlo cestu do mojej garáže. Ak by niekedy bola podmienka, že ku výkonnému spaľovaciemu motoru treba na vyváženie elektromobil, tak to presne toto je cesta.

BMW iX je naozaj vyspelé vozidlo a ponúka naozaj veľa technologických a dizajnových víťazstiev. Záleží však na subjektívnom názore a schopnosti využiť jeho prednosti. Mne toto auto sadlo a jediné elektrické, za ktoré by som ho vymenil, je BMW i4 M50. Aj to len kvôli tomu, že keď sa otočím za autom zaparkovaným na parkovisku, štvordverové kúpe mi bude pripomínať, že ešte nemám až tak vysoký vek. Niekedy ale vyšší vek prijmem úplne s gráciou a rád sa otočím aj za BMW iX v téme Iron Mana. Zo súčasných elektromobilov je u mňa na vrchole a môžem povedať, že v mojom rebríčku asi tromfne aj EQSko.

BMW iX xDrive50

Motor Elektrický, dva
Kapacita batérie 105,2 kWh
Výkon 385 kW (523 koní)
Krútiaci moment 765 Nm
   
Prevodovka jednostupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4953 mm
Šírka 1967 mm
Výška 1696 mm
Rázvor osí kolies 3000 mm
Hmotnosť (pohotovostná/celková) 2585/3145 kg
Batožinový priestor 500/1750 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
Spotreba (kWh/100 km) 19,8-21,5 
Dojazd 590-630 km