Niektoré testy sú iné ako ostatné. Pred testom BMW i8 som nevedel, čo si mám myslieť, auto je fascinujúce svojim dizajnom, ale niekde som čítal, že nejazdí tak dobre ako vyzerá. Ďalším dôvodom na nervozitu bol skrátený termín. Miesto klasického týždňa som všetko musel stihnúť za jeden deň, teda zistiť, či sa mi auto páči, ale aj kompletne nafotiť.
Hneď na začiatok musím povedať, že nemám rád čierne autá a už vôbec nie matné. Je to z dôvodu, že väčšina áut, ktoré sú matné čierne sú fóliovníky, ktoré pri troche prachu vyzerajú ako obhorené. Aj preto som šiel za roh k autu s trochou nedôvery. Ale nastal šok. Matná čierna Frozen Black série Protonic Edition je iná ako to, čo matné vidíte bežne. Okrem dizajnu je to ďalší strhujúci prvok.
Len keď už si budete špecifikovať Protonic Edition, zvážte aj žltú farbu. Nie, že by čierna otáčala málo hláv, ale žltá vrazí do očí ešte o niečo rýchlejšie. Celkovo sa i8 hodia najmä bledé farby. Tým však nechcem povedať, že tmavé sú o ničom. Takmer žiadna farba na aute nie je zlá. Červená je super, dokonca aj moderná interpretácia Art car môže byť, také niečo bolo vo Frankfurte.
Kompletne čierna i8 Protonic Edition nemá ani modré prvky ako štandardné čierne kusy. Áno, Gotham City, tras sa! Až tak ďaleko som sa nedostal, ale aj v Bratislave som spôsoboval rozruch asi všade, kde som zastavil a kde som sa s autom mihol. Takto hlavy neotáčal ani zlatozelenožltý Superb Sportline a to je už čo povedať.
Úprimne, trochu som sa bál reakcií okolia, lebo auto stojí takmer 160 tisíc eur. Ale i8 je iné BMW ako všetky ostatné. Rozruch spravíte aj s červenou X6 M, ale skôr to bude závistlivá reakcia. Pri i8 je správanie ľudí okolo naozaj niečim iným. Nikdy som toľkokrát neodpovedal na rôzne otázky o aute. Aký to má motor? Koľko to stojí? A ani po zistení ceny sa nikto nepozrel škaredo, vždy to bolo uznanlivé pokývanie hlavou. S takýmito reakciami sa žiaden iný majiteľ BMW nestretne. Máte žltú M4? Ľudia vás budú nenávidieť, zákazníci si preklepnú všetky zmluvy, prejdú ku konkurencii. Ale kúpte si dvakrát drahšie BMW i8 a vzbudíte radosť.
Možno za ten hajp mohla aj batmanovská farebná kombinácia exteriéru, ja neviem, ale ani raz som sa nestretol s negatívnou reakciou. Zastavil som na pumpe, dotankovať, jasné, nevedel som o tlačidle, ale našiel som, kde sa nádrž otvára. Za 40 eur som natankoval takmer 3/4 objemu. Ale znova rozruch. Z veľkého SUčka vyskočila slečna, či pani a začala behať okolo. Moja vnútorná reakcia bola podobná Radovi Procházkovi na sneme jeho strany. Tak som sa aspoň postavil ako Jeremy Clarkson, keď tankoval Ford GT počas francúzskeho tripu. Myslím, že tá fotka bola stopercentne niekde na instagramoch. Ako hovorím, rozruch s týmto autom budete budiť vždy a všade, ale pozitívny.
Natankované, môžem znova nasadnúť. Našťastie som dostal od Dana inštrukcie ako sa do auta dostať. Sadnúť na široký prah s odhaleným nahým karbónom a jemne sa zošmyknúť do vynikajúco tvarovaných sedadiel, ťahajúc za sebou nohy. Koncom dňa som tento grif zvládal s neuveriteľnou nonšalanciou. Mal som zrazu toľko charizmy ako James Bond, či skôr ako Jean-Paul Belmondo, keď ladným skokom nasadal za volant obrovského bieleho kabrioletu Cadillac. Vystupovanie až také slávne nebolo, ale po štvornožky som vysadal iba prvý raz. Naozaj ,neklamem.
Interiér auta je BMW, máte ovládanie režimu, máte iDrive, všetko funguje, téma navigácie je akási modrá, skoro ako z filmu Tron. Dotykový displej nehľadajte, ovládanie kolieskom je omnoho intuitívnejšie a jednoducho lepšie. Na displeji si môžete zvoliť aj toky energie. Taký malý poznatok, keď prepnete režim Sport na radiacej páke, tak sa batérie rýchlejšie nabijú. Ale o tom predsa plug-in hybrid nie je, všakže? Ten musíte nabiť doma, či niekde a využiť tých 30 kilometrov dojazdu. Nie, vlastne to je to posledné na čo myslíte. Áno, chcete mať plne nabitú batériu, ale aby ste mali plný výkon auta!
Veľmi ľahko obetujete jazdu vo forme elektromobilu, dáte režim Sport a budete si užívať umelý zvuk z reproduktorov. Je fakt výborný, máte pocit, že je aj reálny! Výkon kompletu je 266 kW (362 k), čo je takmer toľko ako má Mercedes-AMG C43. Ale zrýchlenie na stovku za 4,4 sekundy je skôr teritórium spomenutej M4. V reálnom svete je auto neuveriteľne rýchle. A áno, má 1,5-litrový trojvalec. Práve táto odpoveď všetkých viac šokovala ako cena auta.
Traduje sa, že i8 je v zákrutách neohrabanejšia. Vraj má príliš úzke pneumatiky a celkom dosť hmotnosti. Neviem, nič z toho som nepocítil, zákruty som si užíval. Ale musel som mať režim Sport, lebo v EcoPro mi kupé prišlo trochu nedotáčavé. Možno je to tým, že v ňom hrá prím práve elektromotor vpredu. Do driftu ho nedáte tak ľahko ani pri Sport režime, ale o tom toto auto vôbec nie je. Je o šou a o čistej stope, je naozaj rýchle, keď viete ako jazdiť.
Po niekoľkých ostrejších úsekoch som zastavil nie kvôli foteniu, ale kvôli obedu. Návrat k autu znamenal znervóznenie, pár rumunských mladíkov behalo okolo a pozeralo na i8. Čo teraz? Tváril som sa ako by sa nič nedialo a šiel k autu. Našťastie to boli fanúšikovia a chceli si spraviť pár fotiek. Odľahlo mi. Nasadol som a vyštartoval. Chcel som ísť na spotrebu, chcel som, fakt, ale zrazu sa predo mnou objavilo Porsche 911 Turbo. A to zvolilo svižnejšie prejazdy. Reálne by som mu stíhal aj s Fiestou ST, ale vidieť ako sa ľudia v dedinách tvárili bolo na nezaplatenie.
Najskôr prešlo biele Porsche, všetci spozorneli, ale potom i8 spôsobilo nočné bolesti krčnej chrbtice. Na BMW, paradoxne, ľudia reagovali s väčšou intenzitou a srdečnejšie. Tým to môžeme uzavrieť. Ak chcete byť stredobodom pozornosti, ale v pozitívnom zmysle a vzbudzovať záujem okolia, tak môžete kľudne utratiť 156 tisíc eur. Budete mať naozaj technologicky pokročilé auto a budete každému musieť vysvetľovať, že naozaj máte iba trojvalec. Vadiť vám to nebude, BMW i8 je geniálne univerzálne auto, je športové, je komfortné a nikto ho neprehliadne. Vždy som si myslel, že keď na mňa príde kríza stredného veku, tak si kúpim Porsche. Ale nie. Kúpim si BMW i8. Ale červené. Červené autá sú predsa najrýchlejšie. Nie som zástanca hybridov, ale… Tento je najlepší aký som kedy mal v rukách.
Pri vrátení som mal priemernú spotrebu do 9, čo je vzhľadom na vybitý akumulátor na začiatku veľmi pekný výsledok. Asi mu trochu sekundoval aj dynamickejší jazdný štýl. A o kufro som naschval nehovoril. Veď kreditku na zaplatenie všetkého máte v peňaženke.
BMW i8 Protonic Edition Frozen Black
Motor | R3 benzín + elektromotor |
Objem | 1499 cm3 |
Výkon | Trojvalec: 170 kW (231 k) pri 5800 ot/min
Elektromotor: 96 kW (130 k) Celkový výkon: 266 kW (362 k) |
Krútiaci moment | Trojvalec: 320 Nm pri 3700 ot/min
Elektromotor: 250 Nm |
Prevodovka | Automat 6 stupňov/automat 2 stupne |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4689 mm |
Šírka | 1942 mm |
Výška | 1297 mm |
Rázvor osí kolies | 2800 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1485/1870 kg |
Batožinový priestor | 154 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | -/-/2,1 |
Emisie g CO2/km | 49 |