BMW predstavilo model 6 GT ako nástupcu 5 GT. Už tá bola na cestovanie vynikajúca, veď veľa komponentov zdieľala nie s menšou päťkou, ale s väčšou sedmičkou. Lenže pri nej bolo problémom, že nie všetkým sadol dizajn. To sa zlepšilo faceliftom, ale stále bol, prinajlepšom, pre časť publika, kontroverzný.
A práve túto dizajnovú polemiku vyriešila nová generácia, či skôr úplne inak situovaný model 6 GT. Je v hierarchii o číslo vyššie, takže sa viac odlišuje, v cenníku, od päťky. Lenže práve s päťkou má spoločné celkom dosť. Najmä keď sa pozriete dnu.
Nám sa dizajn páči
Šestka GT nie je vôbec malé auto, veď dĺžka dosahuje viac ako 5 metrov. A rázvor má tiež kráľovskú hodnotu viac ako tri metre. To znamená, že sa odrazia rozmery aj v interiéri. Ale exteriér nikto neoklame. A 6 GT sa ani nesnaží maskovať veľkosť. Pôsobí naozaj majestátne a netvári sa, že chce byť vizuálne menšia.
Keď môže byť štvordverové kupé, tak prečo by nemohlo byť päťdverové GT. Ak budeme dôslední a vezmeme do úvahy reálne rozdelenie tried a karosérií, tak je toto auto liftback, veľký, ale liftback. Tak isto ako 5 GT, len šestka už má otváranie kufra len ako celku. Predchádzajúca päťka mala možnosť otvorenia len časti veka na štýl sedanu.
Aj keď je auto veľké, tak predsalen, úplne bežným liftbackom nebude. Má totiž to, čo sa vyskytuje najmä na športovejšie ladených autách. Má bezrámové okná na dverách. Vynikajúci detail, ktorému sa veľa automobiliek vyhýba, pretože môže spôsobovať väčší hluk. Tu obavy vôbec nie sú na mieste.
Pri 6 GT je dôležitá konfigurácia, ktorú zvolíte, podľa toho aj auto vyzerá. Keby necháte základné disky a dáte čiernu, prípadne sivú farbu, tak nevynikne elegancia modelu. S balíkom športových dielov M je všetko iné. 6 GT vyzerá agresívnejšie. Ale my sme prepadli tomu looku, ktorý mal testovaný kus. Jasné, veľké lesklé disky sú spočiatku ako z hip-hopového klipu, ale aké iné by ladili s lesklými lištami okolo okien. No a tmavočervená farba, nech je akokoľvek zlá na fotenie, je naživo úplne dokonalá. Takto má byť špecifikovné 6 GT!
Na kraj sveta a potom naspäť
Pri stále sa rozširujúcom počte ľudí, ktorí veria, že guľatá zem je fake, že svet je rovina máme dobrú správu. Ak nemáte radi lietadlá, tak sme našli auto, na ktorom sa môžete ísť pozrieť na kraj a dole, že či tam fakt tá korytnačka plávajúca vesmírom je. A potom sa v kľude vrátite naspäť bez stresov z jazdy, len zo stresu z pozorovania hlavy obrovského monštra, čo drží celý plochý svet na pancieri.
Ak takýmto teóriám neveríte, tak sa kľudne vyberte skúmať aj okrúhlu Zem. Santa Clausova dedinka za polárnym kruhom? Prídete oddýchnutí a môžete mu pomôcť s prípravou darčekov pre deti, alebo im môžete rovno baliť uhlie, ak neposlúchali. Taká komodita tiež niekedy poteší a veríme, že niekto neposlúcha úplne naschvál. A odtiaľ môžete ísť rovno pozrieť na Etnu. Zvládnete to, s týmto autom určite. My sme mali iné trasy, ale ani táto by nebol problém.
Základom je výborný a príjemný interiér. Každý ma dosť miesta, kufor má extrémny objem 610 litrov a to najdôležitejšie sú predné sedadlá. Vetranie, vyhrievanie, masáž sú na jednej strane, ale na druhej je fakt výborné nastavenie. Vrchná časť operadla môže mať iný uhol ako tá spodná, predĺženie sedákov je elektrické, v týchto sedadlách ani nemôžete cítiť žiaden nekomfort. Ak sa niekto v nich cíti zle, tak sme zvedaví, v akých kreslách by sa cítil dobre. Asi v žiadnych.
Prístrojová doska je z päťky. To vôbec nevadí. Nám vlastne prišla zbytočná len jedna vec. Ovládanie gestami? Ovládanie displeja dotykom? Príde nám to fakt nepotrebné, lebo kruhový ovládač iDrive je perfektný a logický. Plus má dotykovú plochu na písanie adries v strede. Dokonalý je aj displej klimatizácie. Je plne grafický a všetko zobrazuje s premakanou grafikou. Všetko je pritom logické a intuitívne, nepotrebujete vôbec študovať návod.
Samostatnou kapitolou je cúvacia, či parkovacia kamera. Sú štyri. A dokážu spraviť 3D obraz, ktorý si viete potočiť ako potrebujete. Ale toto má aj Seat Ateca. Práve tu sa však hodí ovládanie gestami. Zasimulujete pred displejom, že auto chytíte a posuniete rukou, čo ho otočí. Ak sa na vás niekto pozerá zvonka, môže si myslieť, že ste stratili zdravý rozum, alebo sa s niekym po taliansky rozprávate.
Komfort, ale nie iba ten
To, že 6 GT je veľké auto je jasné už pri prvom stretnutí. Ale v momente ako si sadnete za volant cítite, že je až nereálne dobre ovládateľné. Je za tým natáčanie zadnej nápravy. Cítite, že auto je menšie v rukách ako v absolútnych číslach na papieri. Zaparkujete s ním možno jednoduchšie ako s trojkovým GT.
V meste teda natáčanie pomáha, mimo neho tiež, len náprava sa natáča v rovnakom smere ako predná, čím zlepšuje stabilitu. Jasné, spočiatku to môže byť až trochu nepríjemné, ale ako si zvyknete, tak budete túto funkciu potrebovať na každom väčšom aute. V nízkych rýchlostiach si ju dokonca môžete pozrieť pri zatáčaní vo vonkajšom spätnom zrkadle. Mimo obce môžete zvoliť aj režim Sport. Teda môžete ho zvoliť kdekoľvek, ale v meste to je aj tak zbytočné, tam je ideálnym Comfort, možno Comfort Plus. Auto sa pritvrdí, zmení sa reakcia na volant a celkovo je z auta športovejší pocit.
Ku dobrému pocitu z auta prispieva aj motor. Na prekvapenie toto nie je bežný kus. Väčšina má radový šesťvalec a označenie 630d. A pribudne aj štvorvalec 620d. Lenže toto je 640i a k tomu xDrive. Názvy už dávno BMW nepoužíva také, ako sme boli kedysi zvyknutí. Tu 40i znamená trojlitrový radový šesťvalec s výkonom 250 kW (340 k).
Reálne má motor stále dosť výkonu a aj spolupráca s osemstupňovým automatom je príkladná. Radenie prebieha hladko, bez akýchkoľvek trhnutí, akoby ste ani nevedeli, že sa niečo udialo. Dokonca šokuje aj spotreba. Od výkonného benzínového trojlitra by ste nečakali priaznivé hodnoty, najmä ak má auto samotné cez dve tony. Ale hneď úvodný diaľničný úsek na sever ukázal, že auto si vystačí s prísunom 8,4 litra na sto kilometrov. Celkovo, pri využívaní potenciálu motora sme dokázali jazdiť s priemerom 9,7. Ale veríme, že ak bude základ jázd tvoriť mesto, tak sa spotreba ľahko prehupne cez 12 litrov.
Jedno tlačidlo naviac
BMW 6 GT má jednu vychytávku, ktorú budete vidieť často, ale väčšinou nie funkčne, ale len exhibicionisticky. Tlačidlo na vysunutie spojlera je… No, úplne zbytočné, aj keď sa nájde veľa frajerov, ktorí budú hrdo ukazovať vysunuté krídlo, čím len ničia peknú siluetu auta. Spojler sa predsa vysúva sám. Netreba mu pomáhať v meste. Aj aktívne klapky za ľadvinkami predsa neotvárate a nezatvárate podľa ľubovôle.
No, negatívom pre väčšinu bude cena. Jasné, hýbeme sa v šesťciferných hodnotách. Ale, na druhú stranu, ak fakt nemáte radi lietanie a radi šoférujete, tak toto je fakt brutálne dobrá voľba. Nastavíte radarový tempomat, nastavíte udržiavanie pruhov a máte omnoho menej únavy. Tú však znižujú aj samotné sedadlá a komfort vnútri. Potrebuje niekto vlastne sedmičku, teda niekto, kto chce šoférovať a nie sa voziť?
BMW 640i GT Luxury line
Motor | R6 benzín |
Objem | 2998 cm3 |
Výkon | 250 kW (340 k) pri 5500-6500 ot/min |
Krútiaci moment | 450 Nm pri 1380-5200 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5091 mm |
Šírka | 1902 mm |
Výška | 1538 mm |
Rázvor osí kolies | 3070 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1910/2515 kg |
Batožinový priestor | 610/1800 litrov |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 11,1/6,5/8,2 |
Emisie g CO2/km | 187 |