Azda najkontroverznejším BMW ostatných rokov je dvojka. Nie kupé, ani kabrio, ale MPV. Active Tourer všetkým vyrazil dych. MPV od BMW? Predný náhon? Trojvalec? Tých, čo majú BMW na piedestále chytali mdloby, odpadávali a volali exorcistov. Ale asi to funguje.
Veď keby to nefungovalo, tak by BMW nerozmýšľalo o Grande, teda o Gran Toureri. Mníchovská automobilka vyrobila dokonca aj sedemmiestnu, väčšiu verziu. Podobnosť so Scénicom a Grand Scénicom, či C-Maxom a Grand C-Maxom nie je úplne náhodná. Podobnosť koncepcie, nie samotných tvarov.
Treba mu M-Sport balík
Bočný profil MPV nikto nedokáže zakryť. Nedarí sa to ani tak športovo vyzerajúcemu modelu ako je S-Max od Fordu. A najväčšia dvojka ho tiež nedokáže zamaskovať. Jednopriestorová karoséria naviac nie je v základnom stave až tak pôvabná a akosi nevyvoláva žiadne emócie. Koľko emócií môže byť v platení škôlky, účtov za vysokú školu a kúpe skrípt?
Situácia sa radikálne zlepšuje pridaním balíku M-Sport. Už sa na 2 Gran Tourer nebudete pozerať ako na čisto účelové auto s logom prémiovej automobilky. Už si pri ňom nepripadáte ako človek, ktorému najviac záleží na stave dôchodkového účtu, už je to pekné auto. Nie krásne, ale pekné áno. Na krásu sú iné vozidlá v portfóliu značky, ktoré ale skôr vyhovujú fáze krízy. Nie ekonomickej, ale krízy stredného veku. Kašľať na to, aj tak by ste ich chceli, aj keď takú krízu práve neprežívate.
Teraz vážne, máte dve deti, chcete poriadne auto s veľkým kufrom a potenciálom prevozu aj svokrovcov na obed, čo vám zostáva? Môžete si kúpiť Véčko. Alebo obrovské SUVčko. Veď aj X5 má možnosť siedmich sedadiel. Lenže s Véčkom budete pre väčšinu ostatných dodávkar a X5 vyvoláva často závistlivé reakcie. Tá dvojka je teda ideálnou voľbou. Len nesmiete zabudnúť na M-Sport, bez neho to nie je úplne ono.
Nasleduje silné tvrdenie. Nemáme radi bielu farbu na autách. V tomto prípade však funguje dokonale. A má ešte jednu závažnú výhodu. Je úplne, ale úplne zadarmo. Biela štandardná farba je presne tá, za ktorú u BMW nepriplatíte ani cent. Výhoda? Určite áno. A, na počudovanie, toto auto vyzerá schopne aj na M-kových sedemnásťpalcových diskoch. Oproti základu je takto vyšperkovaný kus naozaj super.
Veľké a aj praktické
Možno by ste odviezli aj chladničku. Možno, ale skúšať to nebudete, radšej si ju objednáte z netu a necháte doviezť aj s vynáškou na miesto a odvozom vašej starej. Chladničky, na čo myslíte? Veď si predsa jej prevozom nebudete ničiť auto, lebo zvnútra je naozaj parádne. Stále sme pri tej chladničke, že?
Vážne, vnútro dvojky je veľké. Vpredu máte miesta naozaj habadej. Na nohy, nad hlavou, možno by ste prijali trochu viac miesta medzi sedadlami, ale aj to je reálne akurát. Na zadných sedadlách síce nedáte vedľa seba tri autosedačky, veď to nemá tri Isofixy, ale traja ľudia sa na trasu do 200 kilometrov odvezú úplne v pohodičke. Na kolená je miesta naozaj kráľovsky, nad hlavou tiež. Vyzerá to tak, že všetci v aute nebudú mať problém. Lenže toto je sedemmiestna verzia. A tie zadné dve miesta sú naozaj len +2.
Reálne, tie dve miesta sú úplne zbytočné. Ak na nich chcete niekoho usadiť, tak musíte rátať s nízkym operadlom, hlavami dotýkajúcimi sa strechy a najmä tým, že kráľovský priestor v strednom rade razom eliminujete na maximálne hodnotu, čo by sa dala nazvať podmienečne prijateľnou. Ak chcete reálne sedemmiestne auto, tak sa asi musíte pozrieť inde, teda po tých dodávkach. Ak však budete 2 Gran Tourer brať ako auto na prevoz športových potrieb na aktívne prežívanie voľného času, tak je fakt ideálnym vozidlom. Pétanqové gule, šachová hracia plocha, človeče nehnevaj sa, minibike, vopcháte všetko a asi aj naraz bez sklopenia sedadiel. Reálne, kufor je veľký, bez poslednej dvojice sedadiel až obrovský, nemusíte sa trápiť, že niečo necháte doma.
Kapitolou samou o sebe je kabína vodiča. Joystick, charakteristický pre BMW tu nie je, máte normálnu páku. Dotykové displeje sú pre poddaných, prémia má koliesko. Naoko krok vzad, ale zvolíte miesto dojazdu na navigácii aj za jazdy. Zistíte, že to je takto omnoho lepšie riešenie. Klimatizácia má samostatné ovládanie, rádio tiež, takto to má byť, jazde sa venujete omnoho viac ako keby ste na tom dotykáči len prepínali vnútornú cirkuláciu vzduchu.
Komfort pred športom
Zvonka sa 2 Gran Tourer s M-Sport balíkom tvári ako športový minivan, teda športové MPV. Ono vo svojej podstate aj je. Lenže stále musí dbať aj na to, aby nevyhrkalo z potenciálnych siedmich ľudí na palube raňajky, obed a aj guláš spred týždňa. Podvozok je skôr stavaný na komfort a pomáhajú mu aj sedemnástky miesto osemnástok.
Takže je po radosti a máte Citroën Grand C4 Picasso? To vôbec. Len nebudete trpieť bolesťami chrbta po každej jazde. Keď však trochu pritlačíte, tak zistíte, že BMW celkom slušne potlačilo prirodzenú nedotáčavosť. MPV nebude také hravé ako kupé, ale stále s ním budete mať aspoň nejakú radosť z racionálnej voľby. Vážne, jazdí solídne.
Jazde pomáha aj naftový motor. Výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 330 Nm sú na dvojliter priemerné hodnoty, avšak na MPV stačia. Záťah je s osemstupňovou prevodovkou naozaj slušný, ťahá odspodu ako najrýchlejšie auto na svete, ako Octavia s TéDéÍčkom. A prekvapí aj spotreba. Nemáte problém dostať sa pod 6 litrov. So zabehnutým motorom dokážete dokonca podliezť aj päťku, ale to sa musíte naozaj snažiť.
Čo by ste od MPV čakali? A čo by ste o ňom viac chceli vedieť? Nežerie veľa, jazdí dobre, výkonu má akurát. Ale podvedome viete, že nutne v tomto aute potrebujete motorizáciu 220d, ale štvorkolkou si istí nie sme, napríklad Superbu ten pohon trochu zabil jazdné vlastnosti.
Dynamické MPV
Dizajnom sa 2 Gran Tourer zaraďuje skoro na vrchol triedy MPVčiek so športovým vzhľadom. Lenže takto vybavená stojí 47 tisíc. To rozhodne nie je málo. Ale BMW dokáže pár eur spustiť. Teoreticky, ak by sa vám podarilo ukecať 15 percent (čo ale nezaručujeme), tak zrazu máte necelých 40. Napríklad podobne vybavený a výkonný Citroën Grand C4 Picasso stojí tridsať tisíc. Ale BMW má stále vo výbave servis na päť rokov. Ten môže mať hodnotu približne 3 tisícky, takže rozdiel bude len sedem tisíc. A tie sa vám po troch-štyroch rokoch pri predaji aj tak vrátia. To vôbec nie je zlé. Ale máme pocit, že aj tak ich nebudeme stretávať toľko, koľko Vitár od Suzuki.
A zamyslite sa nad tým, či naozaj potrebujete Gran, či nestačí Active, tie dve miesta naviac sú dosť malé. Čo vlastne BMW vyrobilo? Chýbajúci článok v ponuke Mercedesu. Pohodlné MPV s núdzovými siedmimi miestami. Ale psst, nikomu to nehovorte.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
BMW 218d Gran Tourer
Motor | R4 nafta |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 330 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4556 mm |
Šírka | 1800 mm |
Výška | 1641 mm |
Rázvor osí kolies | 2780 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1555/2120 kg |
Batožinový priestor | takmer nič/560-720/1820 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 207 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,1/4,2/4,5 |
Emisie g CO2/km | 119 |