Suzuki eVitara štartuje elektrickú dobu automobilky s gráciou

Suzuki nastupuje do elektrickej hry relatívne neskôr a prizvalo si na to partnera vo forme Toyoty. Dokonca na batérie využíva spoluprácu s firmou, ktorá ich vyrábala pre BYD. Alebo skôr to je baterková divízia BYD, ale v nástupníckej korporácií. Nový model s označením eVitara bude už od začiatku zaujímavým elektrickým autom.

Základný štýl vychádza zo štúdie eVX a vidno paralely do sériovej produkcie. Áno, tvary sú trochu utlmené, ale veľa nápadov ostalo rovnakých. Suzuki eVitara ukazuje drsne tvarovanú prednú časť, ktorá ale môže byť kľudne aj na spaľovacom aute a nebude pôsobiť neprístojne. Nie, Suzuki nešlo do štýlu, že potrebuje elektrické vozidlo odlíšiť v každom detaile. 

Suzuki eVitara predvádza rozumné a pekné línie, ktoré môžu byť kompatibilné s viacerými zákazníkmi. No a svetlá sú tiež vlastne lepšie ako na všetkom, čo doposiaľ Suzuki ponúkalo. Sú LEDkové a majú adaptívne lúče. Vysoké rozlíšenie asi netreba čakať, ale už toto je pokrok. 

A keď som pri tých svetielkach, tak zadné sú prepojené, ale nie svietením, iba spoločným krycím plastom. No a svetielka sú zaujímavé aj v interiéri. Majú 12 farieb rôzneho podsvietenia prístrojovej dosky, ale to som odbočil od vonkajšieho vzhľadu.

Zvonka sa Suzuki eVitaea tvári ako drsné a namakané auto, lebo rozšírenia zadných blatníkov pôsobia ako napnuté svaly. Veľmi divné prirovnanie, ale pozrite si fotky a uvidíte, že to tak naozaj je. Lenže táto línia je trochu špecifická. Nedáva priestor pre akékoľvek zadné kľučky. Preto sú kľučky ukryté v ráme dverí a nižšie osoby, teda deti, ich nemajú umiestnené tak, aby si mohli otvárať samé.

Suzuki eVitara

Zadok modelu eVitara je tiež jednoduchý a o svetlách som už predsa povedal, tak skočíme rovno do kufra. Ten má objem 310 litrov a na dĺžke 4 275 mm je to skôr priemer. Ale musíme rátať s tým, že v podlahe sú komponenty pohonu a časti batérie, takže preto možno trochu menší celkový objem. 

Do Suzuki eVitara sa sadá relatívne vysoko kvôli batérii. Mám pocit ako v Mercedese triedy B prvej generácie, ktorý mal sendvičovú podlahu a vysadnúť bolo možné až po zdvihnutí nôh. Najmä na predné sedadlá. Ale to nevadí. Suzuki eVitara je dostatočne priestranným vozidlom aj v zadnej časti, čo hovorí aj rázvor 2 700 milimetrov. Suzuki eVitara dokáže ponúknuť dosť priestoru na dĺžku aj na výšku pre akýchkoľvek dvoch pasažierov. Traja budú mať trochu problém s šírkou sedadiel.

Predné sedadlá sú ale príjemnejšie. Sú nastaviteľné vo všetkých potrebných smeroch a Suzuki tu nenechalo nič na náhodu. Interiér spravilo pekný a útulný, pričom je zároveň veľmi moderný. 

Automobilka sa rozhodla, že pôjde cestou nadčasovosti a nie momentálneho tvaru ako z budúcnosti. Hovoria o tom dva displeje a nový informačno-zábavný systém, ale aj vertikálne stavané výduchy klimatizácie. Toto len tak nezovšednie a zovšedniet by nikdy nemalo ani koliesko na ovládanie prevodovky v strede. Práve to je najväčšou spojnicou s novou elektrickou Toyotou.

Ale poďme na to, čo ponúka eVitara z pohľadu pohonu. Základom má byť prevedenie s pohonom prednej nápravy a eVitara pri ňom ponúkne výkon 106 kW (145 k) a krútiaci moment 189 Nm. V takomto prípade bude vozidlo kombinované s batériou s kapacitou 49 kWh a, čo je dôležitejšie, dojazd bude až 345 km. Zrýchlene tejto verzie na stovku má byť 9 sekúnd, čo je vlastne celkom rozumné a použiteľné.

Suzuki eVitara

Ďalším prevedení má byť Suzuki eVitara s výkonnejším motorom a väčšou batériou. Znamená to výkon 126 kW (172 k), pričom krútiaci moment ostáva rovnaký. Mení sa ale kapacita batérie. Vzrastie na 61 kWh, čo má byť dostatok na dojazd 450 km. Toto prevedenie má najdlhší dojazd, ale zároveň aj rozumnejšie zrýchlenie. Na stovke je za 8,7 sekundy a výkon nabíjania je pre obe veľkosti batérie rovnakých 150 kW jednosmerného prúdu a 11 kW striedavého prúdu. 

Absolútnym vrcholom, tou čerešničkou na torte, bude Suzuki eVitara s pohonom všetkých 4 kolies. Ku klasickému výkonnejšiemu prednému elektrickému motoru pridáva zadný elektrický motor dosahujúci 48 kW (65 k). Spolu je teda kombinovaný výkon 135 kW (184 k) a krútiaci moment je kombinovaných 300 Nm. 

Bude mať tú väčšiu batériu a prejde na ňu 396 až 412 km. Nabíjanie bude stále rovnaké, ale treba poznamenať, že toto bude najlepšie lepšie prevedenie, ktoré prinesie zrýchlenie na stovku za 7,4 sekundy. 

V maximálnej rýchlosti si môžu všetky tri verzie podať ruky, lebo majú obmedzenie na 150 km/h. Najvýkonnejšie prevedenie s pohonom všetkých štyroch kolies bude logickejšie. Jeho základná pohotovostná hmotnosť je 1860 kg, čo je o 158 kg viac ako má predokolka s menšou batériou.

O cenách je ešte skoro hovoriť, vozidlá sa na náš trh dostanú až koncom roka. Ale očakávania, ktoré musí eVitara splniť sú reálne veľké.