Renault predvádza po 14 rokov novú generáciu modelu Master. Po dvoch modernizáciách a niektorých čiastkových vylepšeniach prichádza reálne nová generácia, ktorá prinesie nielen nový vzhľad, ale aj novú platformu a úplne nové možnosti na poli pohonných sústav vozidla.
Najvýraznejšou zmenou, ktorú vidno na prvý pohľad je použitie úplne novej masky reflektujúcej aktuálny štýl automobilky. Renault pristúpil k tvarom, ktoré sú trochu futuristické a predvádzajú maticové LED svetlá. To je úplná novinka, doteraz boli svetlá bez moderných prístupov. Francúzska automobilka ale potvrdila, že tento model je najaerodynamickejšou verziou Renaultu Master, ktorá kedy v ponuke bola.
V reále to znamená, že vozidlo bolo ladené v aerodynamickom tuneli. Lenže tu prichádza jeden zásadný problém. Štandardný aerodynamický tunel je pre Master trochu malý. Preto, po klasických testoch s osemdesiattri percent veľkým modelom, prišli na rad testy reálnej karosérie v leteckých tuneloch.
A práve optimalizácia aerodynamiky umožnila, že spotreba, oproti minulej generácii, klesla o 1,5 litra, pričom emisie padli o 39 gramov a sú pod magickou hranicou 200 gramov CO2 na kilometer. Bavíme sa, samozrejme, o verzii s pohonom naftovým agregátom.
Na ponuke sa motorov sa modernizácia prejaví aj v podobe vylepšeného motora Blue dCi, ktorý bude mať všetky systémy potrebné na aktuálne prežitie v džungli emisných noriem. Bude mať výkon buď 77 kW (105 k), 96 kW (130 k), 110 kW (150 k), alebo vrcholných 125 kW (170 k). Čo je dôležité, je prevodovka. Renault tu stavil buď na ponuku klasického manuálu so 6 prevodovými stupňami, alebo si môžete vybrať automatickú prevodovku, ktorá bude mať ale stupňov až 9. Nafta však nebude jediným želiezkom v ohni.
Druhou alternatívou bude elektrický pohon hneď v dvoch prevedeniach. Slabšia alternatíva ponúkne výkon 96 kW (130 k) a bude spolupracovať s batériou s kapacitou 40 kWh. Toto vozidlo bude určené primárne na zásobovanie v mestách a má podľa WLTP, v štandardnom testovacom cykle, prejsť až 180 km na nabitie. Pri tejto verzii je dôležité aj použitie menšej batérie vzhľadom na hmotnosť. V tomto prípade je totiž stále užitočná hmotnosť rozumných 1 625 kg.
O niečo menej bude mať výkonnejšia verzia s výkonom 105 kW (143 k), ktorá bude mať batériu s kapacitou 87 kWh. Táto alternatíva má prejsť na nabitie viac ako 410 km a priemerná spotreba má byť 21 kWh na 100 km. Pri nabíjaní sa obe alternatívy na elektrickú energiu môžu spoľahnúť na jednosmerný výkon 130 kW a striedavý až 22 kW. V praxi to znamená, že z wallboxu nabijete auto za menej ako 4 hodiny z 10 na 100 %. Prípadne nabíjanie z 20 na 80 % jednosmerným prúdom trvá menej ako 30 minút.
Treťou alternatívou pre nový Master bude vodíková sústava, ale tá príde na trh až neskôr. Pre súčasnosť je však dôležité, že elektrické verzie budú podporovať platformy Vehicle to Load a Vehicle to Grid. Každý vieme, čo to znamená. Z batérie vozidla bude možné poháňať nielen rôzne spotrebiče, ale aj celé domy, prípadne firmy, v prípade výpadku elektrického prúdu.
Zo zaujímavých technologických riešení treba spomenúť 20 asistenčných systémov vodiča, ktoré zahŕňajú adaptívny tempomat, udržiavanie v pruhu, ale aj sledovanie pozornosti a prepínanie svetiel automaticky. Toto auto už má byť naozaj bezpečne a má byť o niekoľko generácii lepšie ako predchodca. To ale nie je problém dosiahnuť.
Nový Renault Master príde ako modelový rok 2024 a predvedie, že Renault je stále kompetentný výrobca moderných modelov. Veď na tomto trhu je tiež celkom silná konkurencia. Nebudem vymenúvať všetkých, veď viete o kom hovorím. Z tých reálnych moderných treba spomenúť Ford Transit, Volkswagen Crafter a zjavne aj Mercedes Sprinter. Veď ten len nedávno prešiel extrémne výraznou modernizáciou. Nedávno myslím toto slovo v žargóne dodávok. Takže 5 rokov dozadu.