Ford AWD Experience? Veľmi radi prídeme. Akcie od Fordu bývajú vždy nabité programom a autá si vyskúšate naozaj v rôznych podmienkach. Tento krát sa testovalo dva dni. Pobalili sme si veci a vo štvrtok vyrazili smer Orechová potôň, SLOVAKIARING. Pred hotelom nás vítali autá, nachystané na prvý deň programu. Prišli sme testovať štvorkolky a hlavne nový S-max AWD. Našimi rukami prešli 3 verzie S-maxu a rovnako aj Kugy. Štvorkolka manuál a automat, plus pre porovnanie verzia len s predným náhonom. Na off-road ktorý sme mali na programe v piatok S-max nebol vhodný, tak Kugu dopĺňal Ranger a Transit 4×4.
Štvrtok
Vo štvrtok, v prvý deň akcie, sme hneď poobede začínali krátkou prezentáciou a rýchlym predstavením čo nás vlastne čaká. Páni z Driving Academy mali pripravené v škole šmyku rôzne zákruty aby sme vyskúšali pretáčavosť, nedotáčavosť a rozjazd do kopca na vode. Vonku už bola bohužiaľ skoro tma tak sme sa rozdelili a nasadli do áut.
Šmýkali sme sa na novom S-maxe a Kuge. Čakali nás štyri úlohy a samozrejme časté presadania.
Najprv sme sa v kolóne presunuli na dráhu a ako prvý nás čakal výjazd zo zákruty do kopca. Nájazd sme držali okolo 10-20 km/h a v zákrute plyn na podlahu. Plyn nám nemuseli do vysielačky hovoriť dvakrát. Autá mali síce zimné gumy, ktoré im pomáhali ale zabavili sme sa vynikajúco. Zmenila sa úloha a porovnávali sme rozjazdy z nuly v kopci. Tam už boli rozdiely značne viditeľné. Prestriedali sme vždy všetky verzie oboch modelov a šli ďalej. Čakal nás ešte okruh ktorý sme prechádzali čo najväčšou rýchlosťou, poniektorí solídnym driftom. Ak ste nechceli aby sa vám točila hlava museli ste striedať strany. Rada vyskúšať aj vypnuté ESP zábavu len násobila. Dotočili sme sa a kto ešte vládal mohol ísť na od odtrhovú dráhu. Samozrejme vládali nakoniec všetci tak sme v kolóne pred večerou dali ešte dve kolá vyrovnávačiek. Fajn, že to nebolo až po večeri.
Ford S-Max: Pri východe zo zasadačky sme dostali ako prvé kľúče od S-maxu s automatickou prevodovkou. Na zoznámenie sa s úlohami ideálne.
Vo výjazdoch zo zákruty sa krásne, kontrolovane ťahal smerom kam ste chceli ísť. Pri rozjazde z nuly v kopci bolo jedno či máte automat či manuál, štvorkolka krásne rozdelila silu a vystrelila vás hore kopcom s minimálnym preklzom. Potom sme však presadli do predokolky. Prvé dojmy? Úplne iné auto. Hneď sa ukázalo aký je S-max ťažký, čo pri 4×4 nebolo tak poznať. Museli sme sa vo výjazdoch krotiť kvôli väčšej nedotáčavosti a pri rozjazde by ste sa s plným plynom ani neodlepili z miesta. Jemne plynu a šlo to aj s malým preklzom.
Ford Kuga: S Kugou už máme rôzne skúsenosti no s predokolkou sme sa ešte nestretli. Štvorkolka ale nebola taká vymakaná ako na S-maxe. Asi to nie je správne tvrdenie, zásluhu na tom má určite zaradenie medzi SUV a logicky vyšší podvozok. V rozjazde podávala rovnaký výkon, ale v zákrute toľko nepodržala. Od predokolky sme čakali rovnakú ťažkopádnosť. Boli sme však prekvapení. Nebolo to vôbec zlé, auto sa hrabalo vždy správnym smerom, netlačilo sa tak von zo zákruty.V rozjazde musíte zvládnuť správne hru plyn vs. spojka a rozbehnete sa. Síce s náskokom dvoch dĺžok auta, ale aj tak vás štvorkolka porazí.
Ford Fiesta R2: Vyvozený, už pomerne aj unavený sme odovzdali autá, vysielačky a tešili sme sa na večeru. Aj tá bola špeciálna. Konala sa totiž v boxoch Slovakiaringu a nebola len o jedle. Stretli sme sa tam s Martinom Koišom, ktorý nás odviezol na pripravenej rýchlostnej skúške s jeho závodným špeciálom, s Fiestou R2.
Tvrdil nám že je to pomerne sériové auto, nemá ani turbo, no po jazde s ním tomu málokto veril. Podvozok neskutočne držal stopy či už na asfalte alebo šotoline. Brzdy z vytočeného štvrtého stupňa kúsali tak, že keby máte zapnutý klasický bezpečnostný pás asi vypadnete cez čelné okno. Po tomto zážitku sme sa už mohli najesť a vychutnať si pohár dobrého vína. Program nikdy nekončí a v noci sme sa v hoteli pretekali za volantom hernej konzoly Xbox.
Piatok
Na druhý deň ráno sme sa prebudili do hmly. Po ťažkej dlhej noci sme sa na raňajkách objavovali skôr po skupinách. Opustili sme ubytovanie a pred hotelom nás čakal Transit ktorý nás viezol na off-road dráhu pri okruhu. Vypadli predokolky a celkovo S-max.
Nastúpil Ranger. Trať pri Slovakiaringu má rôzne prekážky od kameňov, cez rôzne stúpania po prejazdy cez nespevnený povrch. Absolvovali sme všetci za sebou jedno kolo cez prekážky a potom už sa testovalo. Kríženie náprav bolo vidieť asi všade a niekedy sme sa ocitli aj na dvoch kolesách. Inštruktor nám poskytol aj jeho vlastný Ranger. Stúpanie na kopec v troch uhloch bolo zaujímavé. Povolíte si pás, vyklonenie z okna a ide sa.
Ford Ranger: Ranger nám vošiel do cesty ako prvý. Ten bol konečne vo svojom živle. Terény s prepnutým režimom na 4L prechádzal ľavou zadnou a myslíme si že mu boli až malé.
Všetky výjazdy vyšiel aj bez pomoci plynu. Dole ste sa tiež nechali zviezť na prevodovom stupni.
Prvý stupeň nám síce kázali radiť, ale je v tomto režime taký krátky, že by sme ho používali iba pri zapnutom vozíku alebo extrémnom výjazde.
Ford Fiesta: Po jazdení s Rangerom sme boli „unesení“ Transitom zase naspäť na trať Driving Academy. Červená Fiesta slitrovým EcoBoostom naznačovala zase more zábavy. Mala obuté zázračné zadné gumy Easy Drift, skôr viac plast ako guma. Z plánu že si to sami vyskúšame nakoniec zišlo, lebo je to naozaj náročné na tréning. Prvé dve hodiny sa len točíte dookola. Toľko času sme nemali. Driftuje to ako keby za volantom sedí sám Ken Block.
Občas nám to prišlo ale až moc ako po masle.
Ford Kuga: Vrátili sme sa na off road dráhu, lebo sme si ešte neskúsili Kugu v teréne.
Nie je to len to mestské auto ktoré stretne stávať popri nákupných centrách alebo vidíte chodiť po obrubníkoch v križovatke. Zvláda naozaj všeličo. Kríženie náprav nie je také extrémne, ale zase dostačujúce na to aby ste neostali zaseknutí.
Na najstrmší výjazd mala Kuga zákaz ísť. Nakoniec zdolala aj ten bez jediného zaváhania. Skúšali sme dokonca aj zastaviť v kopci a ísť. Opäť žiaden problém.
Ford Transit 4×4: Nakoniec nás viezli aj na plne obsadenom Transite 4×4 jedno stúpanie, ale to len na ukážku. Sami sme si ho nevyskúšali kvôli dlhému podvozku a tým pádom malému prejazdovému uhlu. Avšak na dodávku takých rozmerov predviedol Transit 4×4 naozaj slušný výkon.
Na Slovakiaringu a v teréne účinkovali autá, ktoré prešli testom (aspoň ich verzie):