Predstavte si situáciu, že vlastníte automobilku so silným a stabilným miestom na trhu. Samozrejme, máte aj model, ktorý je ťahúňom predaja. Konkurencia však naspí a vy viete, že situácia sa môže zmeniť. Chcete si teda svoje postavenie udržať, v ideálnom prípade ešte vylepšiť. Ako to spravíte? Sú dve cesty. Prvá je, že nahodíte nejaký facelift a budete to hrať na marketing. Je to cesta najmenšieho rizika, s relatívne predpovedateľným výsledkom. Inak sa však rozmýšľalo vo Forde. Dvadsať rokov po predstavení prvého Focusu prichádza na trh úplne nová, v poradí už jeho štvrtá generácia, plná inovatívnych technológií a moderného dizajnu.
Slovenská novinárska premiéra sa niesla v duchu tajnostkárstva. V bratislavskom SUMMIT Motors nás usadili do dvoch Tourneo Custom. Známa bola iba cieľová destinácia, Žilina. Prvé prekvapenie prišlo už na parkovisku. Pred nami budova nového autorizované predajcu Fordu, JR-CARS. Exteriér, interiér, ale aj servisná časť, všetko v najnovšom štandarde. V duchu myšlienky, že v peknom a príjemnom prostredí sa cítia dobre všetci, zákazníci, predajcovia ale aj servisní pracovníci.
Na zadnom nádvorí pripravená osmička nových Focusov v rôznych farbách, výbavách a s rôznymi motormi. Do tejto chvíle som vnímal chvály o inováciách, o novom dizajne, zmene priestoru pre posádku. Moje subjektívne hodnotenie dizajnu by sa nieslo ešte viac v superlatívoch. Fotografie povedia veľa, ale zo skúseností už viem, že nie všetko. V prípade štvrtej generácie najpredávanejšieho Fordu si dovolím tvrdiť, že som nezachytil fotografiu, ktorá by ho ozaj vystihovala. V skutočnosti je ešte krajší, ako jeho najkrajšia fotka. Zmena dizajnu prednej masky, uhladenejšie bočné línie a hlavne, hlavne úplne zmenený zadok. Jednoduchosť je v tom prípade alfa aj omega úspechu.
Najviac zmien však vnímam v interiéri. Tu neostal kameň na kameni. Množstvo tlačidiel rozdeľovalo motoristickú verejnosť na dva tábory. Jeden sa zastával rýchlosti prístupu k rôznym prvkom ovládania, ten druhý zase kritizoval dizajn, ktorý si vyžadoval trochu zvyku. Nový Focus je autom súčasnosti. Aj preto sa tlačidlá presunuli do dotykového displeja, ktorý sa tak stal centrálnym mozgom všetkých potrebných funkcií. Stredový panel získal úplne nový, uhladenejší a luxusnejší nádych.
Osobitný odsek si zaslúži priestor. Nie preto, že by sa o tom dalo veľa písať. Je to skôr z dôvodu, že na túto triedu je ozaj veľkorysý. Aj keď sa celkové rozmery zmenili minimálne, vzdialenosť medzi prednými a zadnými kolesami narástla o 5 centimetrov. To je dôvod, prečo je aj na zadných sedačkách viac miesta, ako by som aj pri veľkom optimizme očakával. Ďalších 6 centimetrov navyše pocítia cestujúci na ramenách v prípade, ak budú sedieť na zadnej lavici traja vedľa seba. Kde predošlé generácie ťahali za kratší koniec, tam posledná získava. Kufor. 375 litrov u 5-dverovej verzie a Kombi? Kombi poskytuje až 608 litrov. Tabuľkovo je to iba o 2 litre menej oproti priestorovému valcu od českého koncernového výrobcu. Dole zadné sedadlá a dostanete sa na číslo 1 653 litrov. A tu sa už dá zbaliť kadečo.
Spomínali sa aj inovatívne technológie. Bližšie sa im budeme venovať po klasickom teste. Za zmienku však stojí systém fungovania svetiel. Tie zberajú údaje z viacerých jednotiek vrátane navigácie a kamery na rozoznávanie značiek. Takto je zabezpečené to, že dokážu prisvietiť v smere jazdy ešte pred tým, ako otočíte volantom. Ďalším, pre motoristov neoceniteľným pomocníkom, je systém rozoznávania výtlkov. Funguje relatívne jednoducho. Pri ceste „do prázdna“ jednoducho nepustí koleso úplne dole. Tým pádom výjazd z výtlku nebude tak bolestivý. A informácia z predných kolies sa okamžite presúva k zadným, ktoré dokážu fungovať podobne. A to je iba minimálne množstvo vychytávok, ktoré sa dostali do nového Focusu.
Zaujímavé sú aj viaceré ponúkané verzie, ktoré majú byť svojím vzhľadom, ale aj funkčnosťou úplne odlišné. Okrem rozdelenia na hatch a kombi verziu môžete voliť medzi luxusne ladeným Vignale, štýlovým Titanium, športovým ST-Line. Ďalšou novinkou bude crossoverFocus Activ.
Ako na tom bude novinka motoricky? Jednolitrový EcoBoost už nie je žiadna novinka. Novinka však je, že v jeho 125-koňovej verzii ho budete môcť skombinovať s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Z benzínových motorov bude pripravená aj 1,5-ka v dvoch výkonových verziách, 150 a 182 koní (110 kW a 134 kW). Naftové motory s označením EcoBlue budú dodávané s objemom 1,5 litra a s výkonom 95 a 120 koní (70 kW a 88 kW). Pri výkonnejšej verzii bude opäť k dispozícii okrem 6-stupňového manuálu aj 8-stupňový automat. Dvojlitrový naftový EcoBlue motor má výkon 150 koní (110 kW) a k nemu sú na výber tiež obe prevodovky.
Pre koncového užívateľa je stále dôležitá aj cena. Tak poďme trochu k číslam. Tie začínajú na 14 990 eurách s aktuálnym uvádzacím bonusom pri výbave Trend a so základným 1,0 EcoBoostom. Taký ST-Line s dvojlitrovým naftovým motorom a automatom, teda aktuálne to najdrahšie, čo Ford v spojení s Focusom ponúka, je za takmer dvojnásobok, je za 28 490 eur. Treba ale dodať, že pri ST-Line si už veľa príplatkovej výbavy nezaškrtáte. Je v ňom takmer všetko. Za kombíky si rádovo priplatíte tisícku, čo je fér ponuka.
Ako hodnotím Ford Focus najnovšej generácie ja? Pozitívne. Dokonca veľmi pozitívne. Boli časy, kedy som Focus vnímal ako vozidlo, ktoré síce vyčnieva nad konkurenciou jazdnými vlastnosťami, ale v ponuke užívateľského štandardu stále trochu zaostáva. Doba sa ale mení. Myslím si, že zariskovať sa oplatilo a Focus nielen obháji svoje miesto na trhu, ale určite má potenciál získať si nových zákazníkov, a to aj od tvrdej konkurencie.