Len pre predstavu a ujasnenie, čo vlastne American Rally je treba pár slov. V prvom rade to je výlet. Tridsať amerických áut absolvuje určitú trasu, so spoločnými bodmi stretnutia. Na ne môžu jednotlivé posádky prejsť rôznymi alternatívami ciest. Nejde tu ani o čas, ani o zbieranie bodov. Celá Rally je hlavne o dobrom kolektíve a o užívaní si všetkého okolo.
Tento rok trasa viedla Rakúskom okolo toku Dunaja. Na tridsať posádok čakalo okolo 450 kilometrov rozdelených do troch dní. Takže žiadna extrémna porcia na počítadlách vzdialenosti.
Deň prvý: Bratislava – Krems (9.5.2014)
Všetko začínalo pri obchodnom centre Danubia v Petržalke. Presne tu sa každý prvý piatok v mesiaci koná akcia Fridays, kde sa tiež stretávajú americké autá, veterány a všeličo ďalšie. Posádky sa začali zjavovať už o pol deviatej. Do desiatej už boli kompletne všetky prichystané, s primontovanými štartovými číslami. Treba uznať, že na niektoré vozidlá sa okrúhle znaky dávali ťažšie, tak skončili za predným sklom.
Prvá etapa viedla do dediny Edelstal v Rakúsku. Kolóna amerických áut dostala sprievodné vozidlo, obecný Ford Transit, ktorý ju doviedol pred obecný úrad. Starosta mal prichystaný príhovor a občerstvenie. Skúste porozmýšľať, či by také niečo bolo možné aj na Slovensku.
Ako ďalšia zastávka na ceste figuroval v itinerári obed v Klosterneuburgu hneď pri Viedni. Samozrejme práve rakúska metropola bola tým miestom, kde sa na semafóroch a križovatkách roztrhala kolóna na menšie skupinky nútené využívať mapy, či navigačné systémy.
Už to odznelo, American Rally nebola o naháňaní sekúnd, takže tretia vítaná pauza znamenala prehliadku múzea Oldtimerov v Kleinwetzdorfe (reportáž z múzea bude samostatná). Návštevu odporúčame, najmä keď múzeum a centrum Bratislavy majú medzi sebou len 130 kilometrov.
Z Kleinwetzdorfu už posádky videli len jeden cieľ prvého dňa. Ubytovanie v Kremse, v hoteli Arte. Veď mal dostatočne veľkú garáž a tiež pre účastníkov vyhradené jedno celé poschodie na parkovanie. Večerná zábava sa, podľa niektorých údajov, končila okolo tretej v noci.
Deň druhý: Krems – Baden (10.5.2014)
Ráno bolo pre časť osadenstva ťažké, ale všetci sa stihli pripraviť a vyraziť načas. Pri Buicku a Cadillacu s dĺžkou cez 6 metrov sa dá použiť aj spojenie stihli sa nalodiť. Odchod z hotela si niektorí aj označkovali dvoma čiernymi pruhmi.
Prvá sobotná zastávka bola v kaštieli v Melku. Ten prešiel medzi rokmi 1978 a 2006 rozsiahlou rekonštrukciou. Rozsiahlou v preklade znamená, že ho asi postavili znova. Na prehliadku vnútra by bolo treba asi celý deň, za hodinu vyhradenú na návštevu sa dalo prejsť len vonkajšími priestormi.
Z Melku to už je na skok do St. Pölten. Po obede to časť vzdala a vyrazila rovno na obed. Ďalšia zvolila cestu do centra mesta na vežu Klangturm. Odtiaľ bol okrem celého mesta výhľad aj na parkovisko s 18 americkými autami, ktorý si väčšina užívala viac ako mesto samotné.
Cesta do Badenu bola ešte zaujímavejšia ako doposiaľ. Sedadlo vodiča Corvette Z06 so sedemlitrovým osemvalcom bolo neodolateľným lákadlom. Po 60 kilometroch a zaparkovaní stále neschádzal úsmev z tváre. Večer sa niesol v podobnom duchu ako predtým, čo znamená, že drvivá väčšina končila až v neskorých nočných hodinách.
Deň tretí: Baden – Bratislava (11.5.2014)
Posledný deň už mali všetci rozchod. Časť posádok zvolila cestu na sever do Čiech a na Moravu, zvyšok postupne odchádzal na Slovensko.
Celkový dojem z akcie je vynikajúci. O rok znova!