Prvá jazda: Mercedes-Benz GLC preskakuje do budúcnosti

Nový Mercedes triedy GLC je na Slovensku a ja som si mohol vyskúšať prvú jazdu s hneď niekoľkými verziami tohto obľúbeného modelu. Prečo obľúbeného? Lebo za život prvej generácie sa podarilo predať až 2,6 milióna kusov. Je to najpredávanejší Mercedes súčasnosti a aj najpredávanejší plug-in hybrid Mercedesu na Slovensku.

Aj tieto základy hovoria o fakte, že novinka musí byť úspešná. Musí byť, lebo ponuka konkurencie tiež prechádza zlepšeniami. Podarí sa novej generácii uspieť v tomto ťažkom bojí? Po prvých jazdách, spoiler alert, si myslím, že určite áno. A to aj napriek ponuke výhradne štvorvalcových pohonných agregátov.

Priebeh prvých testovacích jázd bol vskutku vynikajúci. Až 420 km po Slovensku a dostal som jedného z najlepších spolujazdcov ever. Ku mne si sadá Dejvo z Autográtisu a štartujeme. Teda, ja neštartujem. Prvý za volant ide práve kolega a ja mám čas sledovať všetky atribúty vozidla. Zvonka je rozdiel naozaj výrazný a predná maska posunutá až na okraj otvoru síce nevyzerá tak dynamicky, ale prospieva aerodynamickému koeficientu, ktorý je iba 0,29. Zadná časť predvádza svetlomety ako má trieda C a trieda S, ktoré sú prepojené čiernym pásom. Práve kvôli tomuto faktu je optimálna voľba balíku AMG a ešte špeciálne ďalšieho balíku aj AMG Night Package, kedy sú čierne aj detaily na prednom nárazníku a na zadnom difúzore. Prvé auto, do ktorého sa dáme je GLC 220d. Má pod kapotou dvojlitrový radový štvorvalec, ktorý ma výkon 145 kW (197 k) a krútiaci moment masívnych 440 Nm. Je to cítiť už hneď pri výjazde z garáže a okamžite nulujeme aj spotrebu. Po diaľnici a bočných cestách, kým som sa dostal k výmene auta, sme spravili priemer do 6 litrov. Z Dé-jednotky sme odbočili eR-jednotku, smer Nitra a na tejto rýchlostnej komunikácii sme sa ešte druhýkrát presunuli. Už nie v rámci auta, ale do druhého auta. Odhlučnenie naftového štvorvalca sa dá nazvať naozaj veľmi dobrým a až prekvapivo dobrým sa dá nazvať zvuk, ktorý tento agregát produkuje. Nie je toto klasické klepotanie, ale pri vyšších otáčkach má mohutný hlboký akustický sprievod, ktorý je ale na veľmi nízkej úrovni hlasitosti, takže len poteší a neotravuje. Celkovo je GLC naozaj veľmi dobre odhlučnené.

Čo je však ešte lepšie, má aj dobré benzínové motory. Z GLC220d sadáme do GLC200, s ktorým sa dostávame do miest mimo rýchlostných komunikácii. Má off-roadový balík a vzduchový podvozok. Áno, GLC môže mať vzduchový podvozok a aj natáčanie zadnej nápravy! Smerujeme do Novej Bane a okolia, kde auta fotíme, konkrétne v okolí dediny Kostivrch. Tu vynikne nielen technický balík Off-road v sivom kuse, ale tiež natáčanie zadnej nápravy až do uhla 4,5°. Dvojlitrový benzínový agregát je niečo tichší a spotreba nerastie až tak zásadne. S prehľadom sa počas fotenia držím v okolí 9 litrov a to s naštartovaným motorom aj pri státi vozidla. Pri bežnej jazde sa dá určite dostať aj nižšie, ale to zistím niekedy nabudúce. Ak mám byť úprimný, väčší dojem vo mne zanecháva mohutný záťah naftového agregátu. Tým ale nehovorím, že GLC200 má slabý ťah. Len pri porovnaní je na tom, pocitovo, o zlomok menej dobre. Zostáva však príjemný pocit zo spracovania interiéru. Dotykový volant, či skôr volant s dotykovými poľami je jeden z najlepších v hre a rovnako tak je výborný aj palubný systém. Nemá síce žiadne mechanické ovládače a aj klimatizácia je na displeji, ale displej reaguje výborne a klimatizácia je na ňom stále.

Ďalšie presadnutie znova znamená znova GLC220d. Trojstovka dízel v tejto kolóne bohužiaľ nie je. To ale neznamená, že by výrazne chýbala. Pre väčšinu ľudí bude dostatočných 145 kW (197 k) a pohľad na príjemnú nízku spotrebu, ktorú má auto aj vďaka dodatkom s elektrickým pomocníkom mild-hybrid a aj vďaka 9-stupňovej automatickej prevodovke. Práve tieto prvky spotrebu výrazne znižujú a robia auto naozaj úsporným. Naftové motory majú pritom väčšiu palivovú nádrž až 62 litrov a tým pádom ponúkajú naozaj masívny akčný rádius.

Najväčšie očakávania mám od benzínovej trojstovky. Je to stále dvojliter so 4 valcami, ale produkuje výkon 190 kW (258 k), čo je najviac zo všetkých tých, ktoré sú aktuálne v menu. Práve toto auto ma sprevádza na ceste do kameňolomu a na fotení v brutálnom prostredí blízko Nového Mesta nad Váhom. Červená s bledým kamením naozaj dobre ladí a kontrastuje a zároveň prináša osvieženie do výrazne sivej flotily. Ku exteriéru je vhodne zvolený hnedo-béžový interiér a tento kus vyzerá najlepšie zo všetkých. V konfigurácii však chýba adaptívny tempomat, ktorý sa nedá doplniť ani cez online služby. Nevadí, stále je toto auto výborné a spotrebu nemá vyššiu ako slabší brat s označením GLC200.

Po celom dni sa vraciam do Bratislavy po absolvovaní porcie z nastavených kilometrov až večer a musím skonštatovať, že nové GLC sa podarilo. Je dôstojným nástupcom úspešnej prvej generácie a naviac je to príjemné a pohodlné auto, ktoré s motorom 220d funguje znamenite.

Teraz si dáme niekoľko zaujímavých čísel o aute, ktoré sú aj zmenou oproti predchodcovi:

30 minút – čas nabíjania batérie pri použití nabíjačky s 60 kW výkonom
31,2 kWh – kapacita batérie PHEV pri zachovaní rovného dna kufra (doteraz to tak nebolo)
750 Nm – maximálny krútiaci moment verzie PHEV
0,29 – koeficient odporu vzduchu
4,5 stupňa – maximálne natočenie zadnej nápravy
100+ km – dojazd na nabitie PHEV
140 km/h – maximálna rýchlosť PHEV na elektrickú energiu

No a ak chcete vedieť ceny jednotlivých modelov, tak tie variujú od 75 do 90 000 €. Celá kolóna, vrátane GLB a finálneho GLE má, podľa mňa, hodnotu približne 700 000 €. A ktoré z nich by som si vybral ja? To červené. Ale s motorom 220d. Ten úplne stačí, má dostatok dynamiky a ponúka naozaj výbornú spotrebu. Do mesta by to asi bola trojstovka benzín vhodnejšia, ale to už je druhá pesnička.