Nové Sandero, úplne nová platforma, reálne nové tvary, aké teda je? Priznám sa, oficiálnu prezentáciu som nestíhal, ale Autoštýl v Trenčianskej Turnej mi pripravil peknú alternatívu. A takú s feelingom ako keby som si kupoval nové auto.
Prichádzam do showroomu, Sandero prichystané ako na odovzdanie, vyleštené priamo pri dverách, aby sa dalo dobre vyjsť. Úvodná prehliadka hovorí jasne, Sandero je síce lacné, ale vôbec tak nepôsobí. Tak, vlastne, toto je vrcholná výbava Comfort, so všetkým, čo treba, vrátane klimatizácie a lakťovej opierky. Dokonca má aj zadné parkovacie senzory, ale tie už sú za príplatok 150 eur.
Prvé dojem vytvorí buchnutie dverí. Oproti predchodcovi je tento zvuk výrazne menej plechový a posúva ho na lepšiu úroveň ako napríklad zadné dvere nového Focusu. Na takto lacné auto je to famózny skok. Druhým veľkým prekvapením je pekná prístrojová doska. Nepotrebuje na to mäkké plasty, stačí, že efekt robí parádnym látkovým pásom tiahnucim sa cez celú šírku prístrojovej dosky. Ten všetko vizuálne odľahčuje a vytvára dojem prívetivosti.
Dobre, nové auto. Štartujem, pod kapotou mám vrcholný benzínový motor s litrovým objemom a tromi valcami. Dosahuje výkon 67 kW (91 k). Na ľahké auto s hmotnosťou pod 1,2 tony stačí. Stovku má za necelých 12 sekúnd. Nie sú to extrémne hodnoty, ale v bežnom svete sa nestratí. Viac výkonu má už iba verzia LPG, ktorá ponúkne o 7 kW (9 k) viac.
Po fotení dávam dole showroomové tabuľky, nahadzujem tie, s ktorými sa môže jazdiť aj v premávke a idem. Reálna jazda v novom Sandere je príjemná. Môže za to, vo výbave Comfort, aj displej so zrkadlením zariadenia cez Apple CarPlay a Android Auto, keby treba navigáciu. Inak je ovládanie jednoduché a naozaj nie je nutné ani len otvoriť návod na preklikanie ponúk. Ale to nie je jediným atribútom, prečo je jazda príjemná. Lakťová opierka tiež pomáha.
Podvozok nového Sandera je už na pocit modernejší ako v prípade predchodcu, má predsa základné črty podobné s Cliom piatej generácie, nie s Cliom druhej a tretej ako mal predchodca. Všetko je viac utlmené a do kabíny prichádza omnoho menej hluku. Tiež je plusom aj nové prevedenie sedadiel. Nehovorím, že predtým boli vyslovene nepohodlné, avšak teraz by som sa nebál prejsť aj niekoľko stoviek kilometrov.
Priestorovo je stále malým autom a to veľa hovorí. Na dĺžke 4088 milimetrov sa predsa nedajú robiť priestorové zázraky. Ale zároveň treba dodať, že za 180-centimetrov vysokého vodiča si sadne rovnako vysoký pasažier bez toho, aby trpel. A zaujímavý je aj batožinový priestor, ponúka objem 328 litrov, čím sa radí medzi lepších zástupcov triedy.
O spotrebe nemôžem nič povedať, na to jazda nebola veľmi dlhá, ale ak si spomeniem na ostatné autá, ktoré tento motor mali, tak je jasné, že sa bude dať pohybovať s prehľadom do 6 litrov. Zaujímavá bude aj alternatíva LPG, keďže tá ponúkne okrem štandardnej 50-litrovej nádrže na benzín až 40 litrov pre LPG. To by znamenalo teoretický dojazd až 1400 kilometrov na jedno plné natankovanie.
Keď som načal financie, tak základné Sandero stojí 8 900 eur. Buďme však realisti, to veľmi nechcete. Toto s výbavou Comfort stojí 11 200 eur a netreba mu veľa príplatkov. Stačí predsa rezerva, pekná farba a balík parkovanie. S touto výbavou sa cena dostane na 12 010 eur. Inak, LPG stojí rovnako ako tento benzín. Je to kvôli tomu, že sa ním dajú znížiť flotilové emisie. Sandero je stále jednoduché auto za málo peňazí, ale zároveň sa dostalo na súčasnú technologickú úroveň.