Prvá jazda Cupra Tavascan VZ: Dynamika nielen pod taktovkou tvarov

Cupra Tavascan je meno, ktoré budete počuť čoraz častejšie. Je novým modelom automobilky Cupra, novým príspevkom ku elektrickej budúcnosti. Pritom stojí na rovnakej, ale trochu upravenej platforme, ako má aj model Born. Ja som si novinku mohol skúsiť v okolí Barcelony.

Kým sa dostanem ku samotnému modelu, tak musím poznamenať, že bude mať dve verzie. Základná verzia Endurance bude mať dojazd až 568 kilometrov a batériu s celkovou kapacitou 82 kWh, 77 kWh netto, dokážete nabíjať výkonom až 175 kW. S jedným elektromotorom, tým novým koncernovým, s výkonom 210 kW (286 k) dá stovku za 6,8 sekundy. Má stáť okolo 50-tisíc eur. Ale to nie je verzia, s ktorou som mal prvý kontakt.

Prvý kontakt prebehol s najvýkonnejšou alternatívou zatiaľ, s verziou VZ, čiže Veloz. Tá má vzadu rovnaký motor, ale pridáva druhý aj na prednú nápravu. Ten dosahuje 80 kW (109 k). A čo je najlepšie? Že celkový výkon je 250 kW (340 k) a krútiaci moment až 545 Nm. Automobilka oznámila, že na stovke je Tavascan VZ za 5,5 sekundy a na 50-tke za 2,6 sekundy.

Parametre nabíjania má VZ rovnaké ako Endurance, ale dojazd sa skrátil na maximálne 522 kilometrov. Stojí 58-tisíc eur a pre každú verziu si určite zaplaťte za balík Winter s vyhrievaním štvorice sedadiel a hlavne s tepelným čerpadlom.

No a ako Tavascan VZ jazdí?

Prvý úsek sadám na miesto spolujazdca ku Jurimu Hrivnákovi (Auto Motor a Šport, či volant.tv). Mám trochu strach, s temer pretekárskym jazdcom som dávno nešiel. Braňo Mičko mi predsa skoro prerovnal vnútornosti na rally Lanceri EVO. Úvodná jazda je, našťastie, celkom kľudná. Tavascan VZ filtruje nerovnosti celkom príjemne. Cupra naladila trochu inak aj podvozok, ktorý je prepracovaný, aby mohol mať disky s priemerom až 21 palcov a pneu so šírkou ať 255 milimetrov.

Kochám sa prímorskou scenériou, ale prichádzajú zákruty. Už nefotím, odkladám mobil a pripravujem sa na najhoršie. Keby si scrollujem instagram, tak vraciam. Ideme fakt dynamicky, z miesta spolujazdca celkom extrémne. Ale auto sa nedá. Drží stopu parádne. A to aj napriek ekologickým pneumatikám Hankook iOn. Držia lepšie ako najlepšie Bridgestone Turanza.

Po kľukatej sekvencii sa meníme. Idem za volant, užiť si cestu. Lenže už ma čakajú len diaľnice. Dávam režim Komfort a užívam si maximálne prejazdy cez nerovnosti na cestách. Tavascan ich filtruje veľmi dobre. No a robím aj spotrebu do 20 kWh na sto kilometrov. Bez obmedzovania, bez ekorežimu, len tak, ale s obrovskými zrýchleniami a pedálom na podlahe. Práve to je veľký party trik modelu.

Do závodu Martorell prichádzam oddýchnutý vo výborných sedadlách, ale bez emócii. Tie sa dostavia pri druhej jazde.

O čom je vlastne tento elektromobil?

Cupra postavila Tavascan do elektrickej budúcnosti značky. Ale všetci vieme, že budúcnosť, tá blízka, bude stále aj v znamení spaľovacích motorov. Veď príde Terramar. Naň sa už teším. Ale nepohrdol by som ani Tavascanom. Pôsobí kvalitne, ale má aj dynamiku v DNA.

Interiér sa od konceptu nezmenil, ani od úvodných skíc spred dvoch rokov. Dočkal som sa a jediné, čo mi nesedelo boli azda dotykové plochy na volante. Satelitné tlačidlá na ovládanie režimov sú famózne, ale na ramenách by som skôr prijal práve klasické prepínanie funkcií. Nedochádzalo by tak k náhodnému stlačeniu niektorých plôch.

A keď som pri dotykovom ovládaní, tak nesmiem zabudnúť ani na 15-palcový dotykový displej infotainmentu s podsvietenou lištou pod obrazovkou. Na displeji beží najnovšia verzia systému. Kým bezdrôtové zrkadlenie Apple CarPlay a Android Auto funguje výborne, mňa viac zaujala natívna obrazovka systému. Je úplne nová, prehľadná a ľahko ovládateľná. Dávam 5 bludišťákov z piatich, lebo som sa v ponuke ani raz nestratil.

Druhá etapa so safari nádychom

Po obede sadám do Cupry Tavascan VZ znova. Len aby som šiel nafotiť auto. Vyberám si bod vzdialený asi 6 kilometrov. Lenže akých 6 kilometrov! Pár ostrých zákrut, ktoré si naozaj užívam, prichádzajú endorfíny, radosť. Áno, s elektromobilom. Ale potom spevnená cesta mizne. Rebel niekde hlboko vnútri dáva priamo režim Cupra a vypína stabilizačný program. Aj k vypnutiu je dobrý prístup pár kliknutiami.

Rozbeh z miesta s výkonným zadným elektromotorom Tavascan VZ zvláda s miernym vybočovaním zadku. Nesmierne si to užívam. Nie je to ako rozbeh Chargeru Hellcat, ale na prašnej ceste sa príjemné emócie dostavujú okamžite. A vďaka svetlej výške XXX milimetrov sa o Tavascan nemusí báť. Aj keď je na spodku auta batéria. Fotky vyšli, vraciame sa do Martorellu.

Tretia etapa – Tavascan na diaľnici

Cupra Tavascan VZ vie byť aj rodinným diaľničným krížnikom. S prehľadom sme sa do auta vošli štyria s batožinou a boli jedného učastníka výletu zaviezť na letisko. Spotreby sa pohybovali okolo 18 kWh na sto kilometrov. Vôbec nie zlé.

No a potom prišlo to, čo by mnohí považovali za nočnú moru. Poobedná špička do centra Barcelony. Nehovorím, že mi niečo vadilo, aj napriek pár kolíziam cestou, nie s Tavascanom, sa mesto dá ľahko zvládnuť vďaka mriežkovej štruktúre. Jazdenie v Barcelone je, podľa mňa, jednoduchšie ako jazdenie v Žiline.

Odovzdávam kľúčiky, auto nechávam na blikačoch pred destináciou a sám sebe hovorím, že toto je jeden z najlepších takto veľkých elektromobilov a rozhodne je to asi nejlepšie využitie platformy MEB. Možno zmením názor pri celkovom teste, ale na prvých jazdách ma Cupra Tavascan VZ presvedčila o svojich kvalitách. A to skôr inklinujem ku spaľovacím agregátom.