Pamätám si to celkom živo. Kedysi som mal na chvíľu v rukách BMW 5GT. Vtedy nebolo príliš pekné zvonka, ale jazdilo dokonalo. Veď podvozkové časti sedmičky nepustia. Lenže päťka končí bez priameho nástupcu, či skôr ním je nový model 6GT.
To, čo väčšina ľudí na 5GT kritizovala je minulosťou. BMW 6GT je naozaj pekným autom a to aj bez balíka M. S ním má naviac športové tvary nárazníkov. Celkový tvar má skôr proporcie kupé, šestka GT má dokonca aj bezrámové dvere.
Na vyskúšanie sme mali kus s výbavou za takmer 42 tisíc eur, s celkovou cenou okolo 110-tisíc. Radový šesťvalec s objemom tri litre spaľuje naftu a cez osemstupňovú automatickú prevodovku poháňa všetky štyri kolesá cez systém xDrive.
Sadnete do auta, nastavíte všetko potrebné a vidíte, že ste v BMW, pred vami je displej s tvarom normálnych kruhových prístrojov, v strede displej ovládaný kolieskom iDrive, samostatné rádio a ešte klimatizácia s úžasnou grafikou a vynikajúcimi kontrolnými prvkami. Len sedíte, aj keď dáte sedadlo najnižšie, trochu vyššie ako by ste od BMW čakali. Toto je dedičstvo 5GT. Zadné sedadlá tiež neobmedzujú, dokonca aj nad hlavou je miesta akurát, na nohy je ho kráľovsky. Lenže vy aj tak budete chcieť sedieť vpredu a rovno za volantom. Prečo? Lebo 6GT jazdí fakt výborne.
Trojlitrový šesťvalec spaľujúci naftu má 195 kW (265 k) a aj enormný krútiaci moment, 620 Nm dostupný od 2000 do 2500 otáčok. Vraj dokáže chodiť za necelých 6 litrov. Ale budete to skúšať? Nie, budete si užívať katapult pri zrýchlení. Ustálite sa na diaľničnej rýchlosti a zrazu to zistíte. Toto je auto, ktoré vyjadruje tvrdenie, ktoré kedysi kolovalo o Mercedesoch. Je v ňom kľud, k ničomu vás neženie, spomalí vám tep, budete žiť dlhšie.
Jasné, máte aj milión asistentov vrátane reálne fungujúceho adaptívneho tempomatu, ale vy si budete užívať výborne tvarované sedadlá a perfektný volant. Ten má len jednu malú vyrážku na dokonalosti, tlačidlo vyhrievania umiestnené na spodnom lúči je trochu divné. Tlačidiel je v interiéri dosť, dokonca jedno má aj vysúvanie zadného spojleru. My vídame trojku GT v meste vždy s vysunutým spojlerom. Zmysel to nemá žiaden, ten spojler nadobúda aj tak až keď sa vysunie sám.
Ak čakáte, že mimo diaľnice bude s 6GT nuda, tak na to zabudnite. Zabudnite na to, ak ste si priplatili za natáčaciu zadnú nápravu. Wau, toto auto je mrštné! Pardon, to nie je slovenské slovo, ale aj tak najlepšie popisuje stav. Na veľké auto s dĺžkou cez 5 metrov je až šokujúco obratné. Po prepnutí do športového režimu naviac zostrí reakcie všetkých komponentov a aj vzduchový podvozok pritvrdí. Vážne, takto sa to robí.
Tento rok sme testovali aj sedmičku, ale tá až tak veľký dojem nezanechala. Bola tiež vynikajúca, ale úplne iným spôsobom. BMW 6GT dokáže kľudne nahradiť niekoľko áut v garáži. Ale ak od neho chcete ozajstnú športovú náturu, tak siahnite radšej po benzínovom motore v 640i GT. A nechajte si zadokolku, aj tak štvorkolku využijete minimálne.
Majitelia 5GT môžu mať aktuálne naozaj obrovského chrobáka v hlave. A ak sa rozhodnú pre 6GT spravia výbornú voľbu. A ak máte Teslu Model S a nechcete tráviť polovicu života napojení na Superchargeroch, tak s 6GT máte natankované za 15 minút aj s návštevou toalety a vypitím kávy.