V posledných rokoch rastie záujem o automobily ohľaduplnejšie k životnému prostrediu, no súčasne stúpa predaj automobilov s pohonom všetkých kolies. Už to nie sú iba čistokrvné off-roady, pohybujúce sa v tých najextrémnejších podmienkach. Výhody pohonu 4×4 sú nám jasné a využívame ich napríklad pri cestách za oddychom. Je pritom úplne jedno, či za oknom straší snehová kalamita alebo je slnečný letný deň. Tou horšou stránkou je vyššia spotreba a tým väčšie zaťaženie emisiami. Výrobcovia áut však hľadajú riešenia a teraz vám jedno také predstavíme.
A prečo steak? Čo má spoločné s vôňou benzínu? Veď sú to dve absolútne nespojiteľné záležitosti. Istá podobnosť tu predsa len je. Čo má pravý Američan na tanieri? Steak. Pekne ugrilovaný, v strede ružový a šťavnatý. A čo má zaparkované pred steakhousom? Predsa Cadillac. Obrovskú masu ocele na štyroch kolesách. Pod kapotou hrôzostrašný osemvalec, s obsahom ako päť škodoviek, ktorý požiera svet okolo seba a z jeho revu vám chodí mráz po chrbte. A ako docielite, že nebudete mať výčitky svedomia pri každom zošliapnutí plynového pedálu? Napríklad porozmýšľate nad Cadillacom Escalade s hybridným pohonom.
Pre jeho impozantný zjav a hlavne rozmery ho nemôžete prehliadnuť. Pri dĺžke viac než päť metrov a šírke cez dva metre prekonáva aj tie najväčšie európske SUV-čka a s jeho apetítom by ste uživili ešte aj susedove auto. A práve hlad po benzíne 6.2 litrového hliníkového srdca bol spúšťačom zmien, vďaka ktorým vznikol Escalade Hybrid.
Obsah sa zaokrúhlil na rovných šesť litrov a výkon motora klesol z pôvodných 301 kW na 248 kW/337 koní. V pohonnom reťazci pribudla dvojica elektromotorov so spoločným výkonom 120 kW/163 koní. Ale neznamená to, že má výkon rovných 500 koní. Hybrid je slabší ale jazdná dynamika nie je dramaticky odlišná od čisto benzínovej alternatívy. Inteligentný centrálny počítač podľa štýlu jazdy volí medzi plne elektrickým alebo kombinovaným pohonom. Ak potrebujte akcelerovať, rozbuble sa aj osemvalec a prevodovka s plynulou zmenou prevodového pomeru vystrelí ručičku až do červených čísel. Za všetko hovorí údaj o zrýchlení 8,4 sekundy.
Najväčším plusom hybridného pohonu je pri znížení emisií CO2 na hodnotu 256g/km najmä pokles spotreby o 20 percent. Na drobčeka s hmotnosťou viac ako 2,8 tony je údaj o kombinovanej spotrebe okolo 12 litrov, čo je zníženie o nezanedbateľných osem litrov, veľmi pôsobivý.
O stabilitu na cestách-necestách sa postarajú adaptívne elektromagnetické tlmiče. Rovnako ako na prednej i na zadnej, nezávislej a dokonca päťprvkovej náprave. Vzhľadom na rozmery a hmotnosť sa dá očakávať v extrémnych prípadoch nakláňanie karosérie, no pomocou najnovších elektronických systémov ako je StabilityTrak™ sa príplatkové 22“ obruče udržia v bezpečnej stope a vymenovanie ďalších možných systémov by bolo na dlho.
Interiér je typicky americkou záležitosťou. Pohodlím sa komfort na prvých dvoch radoch približuje vašej obývačke. Ako sa na prémiovú značku patrí, obklopujú vás prvotriedne materiály. Luxusný, dostatočne priestranný interiér je schopný prepraviť päticu obrancov v plnej zbroji na finále Superbowlu. Iba prilby si budú musieť dať do kufra.
Pokiaľ vám nie ľahostajné životné prostredie Cadillac Escalade vám ponúka bezpečné riešenie. Celé pekne zabalené v mimoriadne okázalom kabáte. S Cadillacom na baterky vám neostane žiadne európske veľkomesto neprístupné.
Kolos mal slovenskú výstavnú premiéru na Bratislavskom autosalóne a za 89 149 eur sa dá zakúpiť priamo v showroome Cadillacu. http://www.cadillac-bratislava.sk/