Kam by ste sa chceli vo svojom vozovom parku dostať? To je zaujímavá otázka, na ktorú ja som nevedel odpoveď. Áno, chcem mať niečo na každý deň, chcem mať športové auto, chcem mať terénne auto. Vlastne by som chcel áut asi 5. Len ja sám. Ale po minuloročných jazdách v modeloch Rolls-Royce som skonštatoval, že by mi vlastne asi stačil Ghost. Alebo Wright. Alebo možno nový Rolls-Royce Spectre.
Rolls-Royce Spectre sa predstavil aj na Slovensku a prvé, čo mi udrelo do očí je opulentnosť a mohutnosť celého vozidla. Vyzerá ako rýchly čln, ako majstrovské dielo. Rolls-Royce vpredu použil štandardnú masku chladiča v tvare panteónu a osvietil ju tak, aby pôsobila ešte honosnejšie. Podarilo sa.
Po stranách masky sú nové svetla s dvomi úrovňami na štýl BMW radu 7, ale tu až tak nebijú do očí. Veľké prekvapenie, že zadné svetla sú relatívne malé, čo podporuje moju teóriu príbuznosti vzhľadu s člnmi, ktorým sa hovorí speedboat. No a o extrémne veľkých diskoch asi ani hovoriť netreba. Veď sú adekvátne karosérii s dĺžkou 5,5 metra.
Extrémne dlhé kupé umožňuje prístup do interiéru cez dozadu otvárané dvere. Všetko je presne tak, akoby pri vozidlách Rolls-Royce malo byť. Veď Rolls-Royce, aj Spectre, má byť v prvom rade o kľude a hladkej jazde.
Tomu je prispôsobený nielen podvozok, ale aj interiér s tradičným stvárnením a tradičnou klimatizáciou, ale aj ovládačom informačno-zábavného systému stále vo forme kolieska. Tu experimenty robiť netreba. Ako povedal kedysi zástupca značky, Rolls-Royce nepotrebuje niektoré komponenty vyvíjať samostatne a odznova. Zoberie si to najlepšie, čo na trhu je. A systém iDrive sa tvrdeniu rozhodne blíži.
Podvozok bude určite fungovať tak isto dokonale ako na ostatných modeloch a to aj napriek hmotnosti 2,9 tony. Natáčanie zadnej nápravy zase zmenší polomer otáčania. Hmotnosť 700 kg má batéria s kapacitou 102 kWh. Na plné nabitie má v testovacom režime WLTP prejsť Rolls-Royce Spectre až 530 km.
Americký systém určovania dojazdu EPA je trochu skeptickejší, ale aj tak mu dáva 410 km na nabitie. Ale zaujíma to niekoho, zaujíma niekoho, že spotreba je medzi 22,2 a 23,6 kWh na 100 km? Vôbec nie. Tu je dôležité niečo iné.
Dôležité je, že výkon je dostatočný. Má totiž hodnotu 430 kW (585 k) a krútiaci moment až 900 Nm. Výkon predného elektrického motora je 190 kW (258 k) a krútiaci moment 365 Nm, pričom výkonnejší je ten zadný. Má až 360 kW (490 k) a 710 Nm. Obidva motory sú synchrónne, ak by ste to chceli vedieť a vystrelia masívne auto na stovku za 4,5 sekundy. Maximálna rýchlosť znova nie je relevantná, ale je obmedzená na 250 km/h.
S novým Rolls-Royce Spectre prišla aj správa, že díler zodpovedný aj za náš trh, Rolls-Royce Praha, získal za minulý rok prestížne ocenenie od centrály automobilky. Stal sa dílerom roka spolu s dubajskou pobočkou. Týmto by som chcel Rolls-Royce Praha pogratulovať.
Pri príležitosti predstavenia nového vozidla vyjadrili zástupcovia značky aj správu o dôležitosti slovenského trhu. Počas 10 rokov sa totiž percentuálny podiel vozidiel predaných na Slovensko pohybuje od 40 do 60 %. Za všetko hovorí fakt, že prvý dodaný Spectre šiel na Slovensko.
Ak by ste si ho chceli kúpiť, tak si pripravte minimálne 400 000 € a pripravte sa aj na čakanie. Kvóty na tento rok sú beznádejne vypredané a vy si môžete svoju umiestniť až do roka budúceho. Ak to stihnete.
Na slovenskú premiéru prišli modelu Spectre sekundovať aj nádherný Rolls-Royce Ghost Amber Roads a dva kusy Cullinanu.