Máte veľkú rodinu a potrebujete ju prepraviť? Nie ste príliš fanúšikom obrov ako Mercedes GLS a BMW X7? Volkswagen a Mercedes majú v ponuke aj niečo, čo môže byť rovnako luxusné, ale zároveň menej nápadné a prijateľnejšie pre okolie. Sú to adaptované dodávky, z ktorý sú vlastne luxusné MPVčka. Skúsili sme také niečo od Volkswagenu a Mercedesu. Ale to nie je konečný počet takýchto vozidiel, v ponuke ich ešte pár je, aj keď takto luxusne sa nikomu ďalšiemu nepodarili.
100 vs. 75
Vieme, čo ste si mysleli, Mercedes je drahší. A aj máte pravdu. Ale nie úplne. Rozdiel cien je spôsobený tým, že práve Mercedes má omnoho brutálnejšie vybavenie ako Volkswagen. Realita je úplne iná. Keď obe autá vybavíte približne podobnými motormi a tiež zvolíte podobnú výbavu, tak sú si prekvapivo blízko. Mercedes má šesť rokov servisu zadarmo a Volkswagen zase päť, ale dokáže motivovať aspoň čiastočným znížením ceny. Ale veľké veci sa pri Multivane dejú pri opätovnom predaji. Máloktoré auto si tak drží cenu ako práve tento výrobok koncernu.
240 vs. 197
Jasné, treba porovnať aj výkon. Obe autá majú biturbá, obe majú objem dva litre. Ale Mercedes sa s výkonom dostal až na 176 kW (240 k). Volkswagen dostal zo svojho motora 145 kW (197 k). Obe autá majú paradoxne podobnú spotrebu s hodnotami medzi 9 a 10 litrami. A to všetko s pohonom všetkých kolies. Akurát Mercedes favorizuje zadnú nápravu a Volkswagen je stále skôr predokolka. Možno by sme v Mercedese počuli menej motorických prejavov, ale to je možno len subjektívny pocit.
7 a 9 prevodov
Výrazný rozdiel v autách je v prevodovkách. Kým Multivan sa spolieha na sedemstupňový automat, ten nový, s dvomi spojkami, Mercedes má deväťstupňový hydrodynamický menič. Tu je to hlavne vec vkusu, mne lepšie vyhovuje hydrodynamický menič, ale ani DSG v Multivane nesklamalo. Len pri štarte treba opatrnejšie operovať s plynom. Reálne po rozbehu možno DSG radí rýchlejšie, ale tieto hodnoty sú dôležité pri úplne iných autách. Ani prevodovka v Mercedese nie je pomalá. Aj keď má každá iný počet stupňov, tak svoju funkciu plnia obe vynikajúco.
Nie je 7 ako 7
Keď povieme sedem sedadiel, tak je to úplne nepresné vyjadrenie. Mercedes je dlhší o necelých 30 centimetrov. Ale reálne to v interiéri nemusí byť zrejmé, lebo sedadlá a lavica v treťom rade sa dajú v oboch prípadoch posúvať. Inak, zadná lavica je spojená v oboch autách, čo znamená, že vyložiť ju vyžaduje minimálne pomoc. Odhadujeme, že hmotnosť samotnej lavice je prudko nad 60 kilogramov, čo si vyžaduje minimálne poriadneho weightliftera, či skôr mechanizáciu na pomoc.
Ale najväčší rozdiel je v strednom rade. Kým Volkswagen ponúka komfortné sedadlá s možnosťou otočenia a stolík v strede, Mercedes má iný kúsok. Teda dva. Sedadlá v strede sú elektricky nastaviteľné, vyhrievané, chladené, dokonca s masážou. Reálne sú tieto dve kreslá najlepšími miestami v aute. Dostať sa k nim dá cez elektricky posuvné dvere na oboch stranách, ale diaľkovo otvoríte len tie na strane spolujazdca. Tu je vidno prečo je medzi autami ten cenový rozdiel. Sedadlá a kožené čalúnenie, plus presklená otváracia strecha robia ten 25-tisícový rozdiel. Dobre, niečo na ňom zohráva aj výkonová prevaha Mercedesu.
Command Online vs. MBUX vs. VW s CarPlay wireless
Najväčší, ba až generačný rozdiel je medzi informačno-zábavnými systémami. Véčko, ktoré je na fotkách malo ešte stále Command Online. K nemu treba povedať len toľko, že je fantastický a má stále ovládanie kolieskom. Ale Volkswagnovský systém je pokoročilejší, má možno niektoré funkcie naviac, ktoré ani pri detailnom skúmaní nebudete vedieť nájsť. My vám rovno dve povieme. V prvom rade má možnosť ovládania gestami. Dobre, toto je blbosť, reálne s dotykom budete rýchlejší. A tiež s kolieskom. Ale je to tam a je to niečo naviac, za čo aj BMW účtuje pekné príplatky. Druhou a tou zásadnou vecou, ktorá je naviac je bezdrôtový Apple CarPlay. Toto je prelom medzi takýmito autami.
Akurát Mercedes má už onedlho oznámenú implementáciu MBUX. Systém, ktorý prišiel v novej triede A je vymakaný a stratil koliesko. Dá sa však ovládať hlasom, je modernejší, ale stále nemá bezdrôtový Apple CarPlay. Tu by sme to nazvali remízou, každé z áut má, alebo bude mať, vo svojom vrcholnom informačno-zábavnom systéme niečo iné, čo je výborné.
Ktorý teda?
V redakcii sme trochu zamotaní, vybrali by sme si… Nevybrali by sme si. Chvíľu Mercedes vyhráva, chvíľu Volkswagen. Hlasovanie tiež nič vážne neprinieslo. Obe autá môžu byť takmer rovnako vybavené, môžu mať takmer rovnaké rozmery, ale finálna voľba prudko závisí od osobných preferencií. Niekomu proste viac sedí Véčko, niekomu Multivan. Za Véčko hovorí motor a prevodovka, za Multivan infotainment a zostatková hodnota. Tá je dokonca o niečo vyššia ako v prípade Mercedesu a celkovo cena padá pomalšie. Z troch členov redakcie sme na tom tak, že jeden by bral Multivan, jeden Véčko a jeden fakt netuší, páčia sa mu obe. Tak si vyberte sami, každé jedno má plusy, každé mínusy, obe môžete slobodne konfigurovať v rozmedzí takmer stotisíc eur.
Porovnanie sme spravili v spolupráci chalanmi z podkapotou.sk, pozrite si ako tieto autá uspeli aj v ich článku.
Pozrite si aj samostatné testy jednotlivých áut s detailnými galériami:
Mercedes-Benz V300d Volkswagen Multivan BiTurbo
Motor radový štvorvalec, dve turbá radový štvorvalec, dve turbá
Objem 1950 cm3 1968 cm3
Výkon 176 kW (240 k) pri 4200 ot/min 145 kW (199 k) pri 3800-4000 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1600-2400 ot/min 450 Nm pri 1400-2400 ot/min
Prevodovka 9 stupňov hydrodynamický menič 7 stupňov dve spojky DSG
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 5140 mm 4904 mm
Šírka 1928 mm 1904 mm
Výška 1880 mm 1970 mm
Rázvor 3200 mm 3000 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2230/3100 kg 2195/3080 kg
Batožinový priestor variabilne l variabilne l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 214 km/h 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,5 s 10,3 s
Spotreba 7,2/5,4/6,2 8,7/6,8/7,5
Emisie na kilometer áno 197 g CO2