Porovnali sme Octaviu Combi s i30 kombi: Existuje víťaz?

Nižšia stredná trieda tiež začína trpieť tým, že prichádzajú SUVčka s podobnými veľkosťami. Avšak stále je veľmi dôležitá a vo firemných flotilách tvorí obrovskú časť vozového parku. A táto časť je stále dôležitá aj pre súkromných užívateľov, najmä ak je s karosériou kombi. Úspech Octavie Combi predsa nedokáže až tak výrazne ohroziť Karoq. Zástupca od Hyundaiu je na tom tiež tak, aj keď i30 kombi teraz čelí naozaj vážnej hrozbe od nového Tucsonu. My sme sa pozreli na kombíky a zistili, že je naozaj ťažké sa miedzi nimi rozhodnúť. Rozdelíme si to športovo na jednotlivé zápasy a vo výsledku uvidíme kto bude víťaz.

Porovnanie sme pripravili v spolupráci s podkapotou.sk.

Priestor

Už na prvý pohľad je jasné, že Octavia je koncipovaná tak, aby vynikol priestor. Ono, vlastne Octavia Combi je väčšia reálne, na dĺžku o 10 centimetrov, na šírku o 36 milimetrov. Dôležitý je rázvor, kde Škoda prichádza s 36 milimetrami naviac, čo sa odzrkadľuje vo vnútornom priestore. Stále je však aj i30 ako kombi naozaj veľkým autom, ktoré dokáže pokytnúť dostatok miesta aj pre štvorčlennú rodinu s väčšími deťmi. Alebo tie väčšie deti môžu rodičom vziať auto a ísť s partiou na výlet.

Z pohľadu batožinového priestoru je to celkom zaujímavé. Octavia má objem 640 litrov a Hyundai i30 ponúka 602 litrov. To je takmer rovnaká hodnota. Tých 38 litrov naozaj nehrá úlohu. Ale znova tu hrá významnú úlohu dizajn. Octavia vyzerá na pohľad väčšie. Aj keď i30 kombi nie je malé auto, tak je Octavia Combi väčšia.

Skóre 1:0 v prospech Octavie

Tvary

Pri pohľade na tvary je to zložité. Každému sa páči niečo iné. Hyundai na fotkách dynamickejší. A má to dôvod, je to športová vizáž modelu N-Line. Treba uznať, že obe autá majú niečo do seba a sú pekné. Treba však vyzdvihnúť svetlá Octavie, ktorá má adaptívne lúče. Hyundai je koncepčne trochu starší, takže ani faceliftom nezískal túto technológiu.

V prípade týchto dvoch áut, týchto konkrétnych, je rozhodovanie skôr či šport, alebo eleganciu. Dalo by sa dokonca povedať, že s prižmúreným okom by sa dal Hyundai označiť dynamikou tvarov za Shooting Brake. Octavia má zase väčšiu šancu, že vydrží dlhšie aktuálna.

Skóre 1:1

Výbava

N-Line, ešte s doplneným + je naozaj bohatou výbavou. Má takmer všetko, čo kedy bude vodič potrebovať. Okrem vyhrievania sedadiel má aj vyhrievanie volantu. Ale to má aj Octavia, akurát nie v základnej výbave. Podobne je to aj s informačno-zábavnými systémami. N-Line+ má najvyššie postavenú verziu, kým Octavii Style treba doplatiť pár prvkov. Avšak potom má Octavia modernejší a prepracovanejší systém. Je to však na úkor toho, že nie všetko je úplne dokonale odladené a občas sa môže vyskytnúť nejaký menší zádrhel. Nič, čo by update software nevyriešil. Obe autá majú pred vodičom displej. Kým Hyundai dáva rovnakú výbavu a odchýlky sú len v detailoch, Škoda ponúka extrémne možnosti konfigurácie. A tým rastie aj cena.

Skóre 0:1 pre i30 kombi

Motory

Motory v oboch autách sú rovnaké a predsa veľmi rozdielne. Škoda zanevrela na malé objemy a v Octavii je jedine dvojliter s výkonom 110 kW (150 k). Je spojený so sedemstupňovým DSG, čiže prevodovkou s dvomi spojkami. A hyundai má tiež rovnaký počet spojok, prevodov a aj valcov. Ale motor má objem len 1,6 litra a výkon 100 kW (136 k). Výkonový deficit eliminuje o 60 kilogramov nižšia hmotnosť menšieho Hyundaiu.

Ale ani mild-hybridný doplnok nezaručuje, že Hyundai bude mať lepšiu dynamiku. Stovku má za 10 sekúnd, kým Škoda potrebuje len 8,8 sekundy. Pre Hyundai však hovorí rýchlejšia reakcia na plyn. A spotreba? Tá je takmer rovnaká, za 5,5 litra sa dá jazdiť ako s jedným, tak s druhým autom. Možno Hyundai bude potrebovať o deci-dve menej, ale to nie je rozdiel.

Skóre 1:0 pre Octaviu Combi

Jazda

Po diaľnici to bude asi jedno čím pôjdete. Ale ak chcete aj trošku zábavy za volantom, tak je jasné, že tu rozdiely budú. Octavia má s týmto výkonom jednoduchú zadnú nápravu s vlečnými ramenami, kým Hyundai pre 1,6 CRDi ponúka nezávislé zavesenie zadných kolies. Reálne je i30 kombi vo vracákoch a aj na trochu horšej ceste lepší. Je však tuhšie nastavený, čo je dôsledok výbavy N-Line. Takže je znova na preferenciách. Octavia je plavná aj na osemnástkach, teda plavnejšia ako i30 kombi. Aj keď Octavii zase pomáha podvozok DCC s nastaviteľnými tlmičmi. Stále má však jednoduchú zadnú nápravu, čo naozaj favorizuje Hyundai.

Skóre 0:1 pre i30 kombi

Cena

Pri pohľade na cenu je to veľmi dobre jasné. Hyundai stanovil naozaj agresívnu cenovú politiku a ponúka i30 kombi lacnejšie. Naviac má štandardne päťročnú záruku bez obmedzenia najazdených kilometrov.  Škoda má ceny trochu vyššie, ale vynahradzuje to kvalitnejším spracovaním interiéru a novšími technológiami. Rozdiel medzi porovnateľne výkonnými a porovnateľne vybavenými autami je 5-tisíc eur. A je pravdepodobné, že Octavia si rozdiel udrží aj pri opätovnom predaji.

Skóre 0:1 pre Hyundai

Imidž

Aj keď sa Hyundai i30 kombi stále viac etabluje na cestách, stále je etalónom Octavia. Má totiž dlhšiu tradíciu a na našich cestách má lepšie zastúpenie. Tento náskok je však asi tak relevantný ako nižšia cena Hyundaiu, ak niekto chce Octaviu, nebude mu vadiť trochu vyššia cena. Ak niekto chce Hyundai, tak mu nebude vadiť, že pre niekoho bude stále horším autom, aj keď je realita inde.

Skóre 1:0 pre Škodu

Konkurenti

Táto trieda je aj napriek záujmu o SUV naozaj plná. Svojho zástupcu má takmer každý, kto sa v tejto triede vôbec pohybuje. Nebudeme siahať po prémiových modeloch, ale napríklad Ford má Focus kombi, SEAT má Leon Sportstourer, pod znakom Volkswagen figuruje Golf Variant a aj Kia má kombiverziu Ceedu a naviac Proceed. Stále je možné siahnuť aj po Renaulte Megane Grandtour, či Peugeote 308 SW. Netreba zabudnúť ani na Corollu Touring SportsAstru Sports Tourer. Je až prekvapením, že Mazda neponúka model 3 s touto karosériou.

Výsledok

Počítate správne, 4:4. Víťaza určia len konkrétne preferencie. A ak chcete vedieť ktoré z týchto áut by sme si vybrali v redakcii, tak to je tiež otázne. Ani sami sme sa nevedeli zhodnúť. Z týchto verzii asi ani jedno. Brali by sme benzínový motor. Hyundai má nový 1,5-litrový, Škoda má tiež taký. Ale práve Škoda ponúka väčšie možnosti. Nehovoríme o plug-in hybridoch, aj keď aj ten Škoda má. Hovoríme o RS. Kombi Octavia RS môže mať 180 kW (245 k) z dvojlitra. Je škoda, že Hyundai neponúka i30 kombi ako N. To by bolo zaujímavé porovnanie. Takto by sme brali RSku. A na bežné jazdenie? Veď to je jedno. Podľa toho komu sa čo viac páči. Viac zábavy je s Hyundaiom, viac zoberiete v Octavii.

  Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi N-Line Škoda Octavia Combi Style 2,0 TDI
Motor R4 Nafta R4 Nafta
Objem 1598 cm3 1968 cm3
Výkon 100 kW (136 k) pri 4000 ot/min 110 kW (150 k) pri 3000-4200 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 2000-2250 ot/min 340 Nm pri 1600-2750 ot/min
     
Prevodovka 7-stupňová dvojspojková 7-stupňová dvojspojková
     
Rozmery a hmotnosti    
Dĺžka 4585 mm 4689 mm
Šírka 1795 mm 1829 mm
Výška 1475 mm 1468 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm 2686 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1370 kg/1950 kg 1473 kg/1990 kg
Batožinový priestor 602/1650 l 640/1700 l
     
Povinné údaje    
Maximálna rýchlosť 200 km/h 222 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s 8,8 s
Spotreba (WLTP) 4,8-5,1 l/100 km 4,3-5,4 l/100 km
Emisie g CO2/km 126-134 112-141