Citroën C5 Aircross bol tým vozidlom, vlastne aj je, ktoré ponúka dostatočný rodinný priestor pre všetkých pasažierov. Dokonca má aj rozumné zadné sedenie. Ale je už starý modelom, čo znamená, že prichádza nová generácia.
Nová generácia Citroën C5 Aircross je postavená na platforme Stellantisu s názvom SLTA Medium, ktorá predurčuje aj použitie pohonných jednotiek v automobile. Nové auto je dlhé 4 652 mm, čo je nárast o 150 mm a široké bude 1 902 mm. Dôležitejší je ale nárast rázvoru, ktorý sa dostal na 2 784 mm, čo je o 60 mm viac ako mal Citroën C5 Aircross predtým.
Automobilka hovorí, že vďaka tomuto nárastu sa podarilo vzadu vytvoriť priestor na nohy podobný ako mala predtým veľká limuzína s crossoverovým tvarom C5 X. Práve som povedal oxymoron, ale ťažko zaradiť toto auto.
Nový Citroën C5 Aircross bude mať disky s priemerom 20 palcov a s novým dizajnom pre niektoré verzie. Novinka prinesie výrazný oblý predok, ktorý bude mať dve prevedenia. Jeden bude plne zakrytý pre elektrické verzie a jeden bude s otvormi na prívod vzduchu ku chladičom.
Novinkou vpredu budú nové adaptívne LED svetlá s usporiadaním, ktoré bude mať 20 segmentov LED na každej strane. Týchto celkovo 40 segmentov automobilka využije na rovnomerne osvietenie vozovky a elimináciu oslepenia ostatných účastníkov premávky. Svetlá toľko pokročili, že v C5 Aircross sa nemusíte báť ani toho, že vás oslepí lúč odrazený zo značky zvislého značenia.
Zadná časť modelu používa rovnaký štýl rozloženia svetlometov ako predná, ale vidno snahu o čo najlepší aerodynamický koeficient vrátane výstupkov na hranách. Ten je zárukou nielen nižších emisií, ale aj zníženia spotreby.
Interiér modelu má byť priestranný vďaka batožinový priestor s objemom 565 litrov meraných metódou VDA (kvádre 200x100x50 mm) pri kvapalinovej metóde s objemom až 647 litrov. Sú to relatívne rozumné parametre na takto veľké auto.
Dôležitým faktorom môže byť, že operadlá zadných sedadiel sa dajú naklápať v uhloch od 21 do 33° a sú delené v pomere 40:20:40, pričom je možné zväčšiť batožinový priestor práve týmto sklopeným. Prinesú Advanced Comfort sedenie, ktoré je pre Citroën charakteristické. Čo to znamená v praxi? Reálne to znamená, že aj tí vzadu budú mať rozumné pohodlie vďaka rôznym penovým výplniam.
Predné sedadlá Citroën C5 Aircross budú mať prvýkrát priklápanie bočníc, ktoré bude elektrické. Okrem toho budú mať elektrické aj nastavenie, pre niektoré verzie, ale aj vyhrievanie, ventiláciu, či masáž.
Predná časť C5 Aircross prinesie vodorovnú stavbu prístrojovej dosky s displejom pred vodičom zakomponovaným do týchto línií. No a v strede bude displej ako vodopád. Nevymýšľam si, toto automobilka použila v globálnom predstavení v tlačovej správe.
Displej bude mať štandardne 3 zóny. Vrchná bude stavový riadok s časom, teplotou vonku a s stavom nabitia mobilného telefónu. Spodná bude zase pre ovládanie klimatizácie a v strede môžete mať až 16 rôznych widgetov, môžete ovládať informačno-zábavný systém, navigáciu, ale aj všetky ostatné atribúty vozidla.
Stredový tunel je už štandardný pre modely Citroën. Ovládanie prevodovky je malou páčkou v štrbine a za ňou je kolískový prepínač režimov. Tu nič viac netreba, len zopár odkladacích priestorov a možnosť nabíjania. Odkladacie priestory celkovo v kabíne majú objem až 40 litrov.
Pohon bude zabezpečovať viacero alternatív. Prvýkrát bude v ponuke Citroën C5 Aircross na elektrickú energiu. Bude mať dve prevedenia. Základné bude mať výkon 157 kW (210 k) a bude spolupracovať s batériou s kapacitou 73 kWh. Umožňuje dôjsť až 520 km od stopercentného nabitia.
Väčšiu baterku s kapacitou 97 kW bude mať prevedenie dosahujúce 170 kW (230 k). S týmto vozidlom prejdete až 680 km na nabitie. Pritom majú obe verzie tri stupne rekuperácie a nabíjanie výkonom až 160 kW jednosmerného prúdu. Pri striedavom prúde je štandardným výkonom 11 kW a za príplatok môžete mať 22 kW nabíjačku na striedavý prúd.
Medzistupeň medzi spaľovacím motorom a elektrickým bude plug-in hybrid s výkonom 143 kW (195 k). Výkon bude dodávať nielen spaľovací motor s objemom 1,6 litra a výkonom 110 kW (150 k), ale aj elektromotor dosahujúci 92 kW (125 k).
Elektrický motor je umiestnený v automatickej prevodovke s dvomi spojkami a siedmimi prevodovými stupňami. Batéria bude mať kapacitu 21 kWh, ale budete ju môcť nabíjať iba striedavým prúdom štandardne výkonom 3,7 kW a za príplatok 7,4 kW. Na plné nabitie batérie dokáže C5 Aircross prejsť 86 km v kombinovanom cykle a až 100 kilometrov v mestskom cykle.
No a úplným základom pre C5 Aircross bude Hybrid 145, ktorý bude mať celkový výkon 108 kW (145 k). Bude sa na tom podieľať špeciálne na novo vyvinutý 1,2-litrový trojvalec, ktorý ma sám o sebe výkon 100 kW (136 k) a je pripravený na to, aby plnil hybridné funkcie.
Bude mu asistovať 48-voltový hybrid, ktorý prinesie batériu s kapacitou 0,9 kWh a elektromotor s výkonom 9 kW (12 k). Tento elektrický motor ale môže v špičke vyvinúť až 21 kW (28 k), preto je ten výkon zvýšený o toľko.
Automobilka potvrdila, že nový Citroën C5 Aircross sa má na našom trhu objaviť už tento rok. Globálny debut je nastavený na druhú polovicu. Čiže už v priebehu najbližších mesiacov.