Nové BMW M5: Prečo každý rieši iba hmotnosť?

Máme tu nové BMW M5. A každý druhý titulok je o hmotnosti. Aj ja som ho dal. Ale prečo každý rieši to, že auto váži veľa? Lebo každý si mysli, že v súčasnosti sa dá vyrobiť auto, ktoré bude aj výkonné, aj bude mať nízke emisie, aj bude prijateľné cenou, aj budem mať nízku hmotnosť. A to je zjavne nedosiahnuteľné. Sú to medzi sebou bojujúce veličiny, ktoré sa nie vždy darí skĺbiť. Väčšinou sa podarí vybrať možno dve. A niekedy žiadnu. O čom je teda nové BMW M5?

Nové BMW M5 je, v prvom rade, o výkone. Celkovo dosahuje 535 kW (727 k) a 1 000 Nm. Lenže na tieto hodnoty má viacero motorov. Jedným z nich je spaľovací agregát s ôsmimi valcami pekne do písmena V s dvomi turbami a výkonom 430 kW (585 k). Krútiaci moment 750 Nm je dostupný od 1800 do 5400 otáčok za minútu. Spaľovaciemu motoru sekunduje elektrický motor s výkonom 145 kW (197 k) a krútiacim momentom až 200 Nm, pri zaradení iného prevodu sa k hlavnej prevodovke dostáva až 450 Nm. Iný prevod pri prevodovke? Chcel by mohlo vyplýva, že BMW M5 má dokonca dve prevodovky.

BMW M5 PHEV G90

V reči tých čísel, ktoré potrebujeme vedieť je to 3,5 sekundy na rýchlosť 100 km/h a 10,9 sekundy na rýchlosť 200 km/h. Dvojstovku má teda za toľko, čo nedá bežný hatchback ani polovičnú rýchlosť. BMW oznámilo maximálnu rýchlosť obmedzenú na 250 km/h, ale ak si priplatíte za BMW M Driver’s Package, tak sa maximálna rýchlosť posunie na 305 km/h.

Ale hmotnosť sa bude posúvať s pribúdajúcou posádkou. Základná, prevádzková je 2 440 kg. Je to veľa? Nie je to málo, ale rozhodne to nie je veľa. Veď sa pozrite na podobné autá. Napríklad taký Mercedes-AMG GT 63s e-performance so štyrmi dverami váži určite ešte viac.

Aby sa dala takáto masa zastaviť má vpredu BMW M5 brzdové kotúče s priemerom 410 mm schované za diskami s priemerom 20 palcov. Vzadu sú kotúče dosahujúce 398 mm priemeru za 21-palcovými diskami a sú tiež klasicky oceľové. Brzdové kotúče, nie disky. Ak chcete karbón-keramické, tak za tie si musíte priplatiť. Ale v tomto prípade sa to asi oplatí a oželiete aj tu jemnú pískajúcu zlobu v meste, kým sa nezohrejú.

O dobré jazdné vlastnosti má sa má starať podvozok s päťprvkovou zadnou nápravou a natáčaním o 1,5 stupňa. Možno práve toto je dôvod, že BMW M5 bude perfektne jazdiacim autom. Áno, pneumatiky budú trpieť, aj brzdy, ale rýchlosť bude zdrvujúca.

BMW M5 vyzerá dynamicky aj keď stojí. Môže za to úplne prepracovaný predný nárazník, ale aj rozšírenie blatníkov vpredu aj vzadu. Vidno ich na prvý pohľad a vytvárajú svalnatý dojem. Na aute ale musia byť, aby prekrývali veľké disky. BMW pridalo aj neprehliadnuteľný difúzor a 4 koncovky výfuku. V interiéri je klasický dvojdisplejový systém s BMW Operating System 8.5 a s kolieskom. Tu experimenty už nie sú. Na volante sú špeciálne tlačidlá a sedadlá sú športové tiež. Stredové ovládacie centrum síce nebude mať páku, ale bude mať špeciálne softvérové tlačidlá.

Chápem, že veľa ľudí rozčuľuje tá hmotnosť, ale ja som rád aspoň za to, že BMW pracuje na tom, aby mohlo aj podobne šialené autá vôbec vyrábať. Veď M5 má systém z BMW XM, ktorý má ešte určite rezervy. Takže môžeme čakať M5 Label s ešte vyšším výkonom, alebo M5 CS, ktoré môže využiť podobnú dochucovaciu metódu. Ja stále verím, že bude hlavne M5 Touring.

BMW M5 PHEV G90