Nová Škoda Superb je lepšia správa ako si myslíte

Česká automobilka predstavila novú generáciu modelu Superb. Prichádza v obidvoch karosárskych verziách, podobne ako doteraz, takže bude vznikať nielen ako kombi, ale aj ako liftback. Elegantná karoséria teda ostáva a je to veľký rozdiel oproti svoje sesterskému modelu. Vlastne celkovo je Superb štvrtej generácie vynikajúca správa. Prečo?

Prvý dôvod: Superb tu bude ešte minimálne 7 rokov

Životný cyklus áut je nastavený na 7 rokov, ale automobilky už teraz naznačujú, že do budúcna, a do príchodu legislatívy o výlučne elektrický vozidlách, by sa mohli tieto životné cykly ešte natiahnuť. To je asi len a len dobre, lebo vývoj elektrických áut síce ide dopredu, ale stále existuje veľa zákazníkov, ktorí si radšej siahnu po naftovom Superbe a spravia na nádrž 1 000 km, ako by mali trikrát nabíjať po 2 hodiny cestou.

A keďže Superb prichádza koncom roka 2023 pre rok 2024, tak sa naň môžeme tešiť minimálne do roku 2031, ale nečudoval by som sa, keby Škoda natiahne životný cyklus až na 10, prípadne 11 rokov.

Druhý dôvod: ponúkne širokú paletu pohonných sústav

Automobilka nový Superb postavila na platforme MQB Evo, ktorá predurčuje to, čo sa bude odohrávať pod prednou kapotou. A budú tam tĺcť spaľovacie srdiečka. Základom bude 1,5-litrový motor TSI, ktorý bude mať malý pekný mild-hybridný doplnok a celkový výkon 110 kW (150 k) smerovaný výlučne na predné kolesá.

Nad ním bude dvojliter dosahujúci buď 150 kW (204 k), alebo 195 kW (265 k). Najvýkonnejšia verzia ponúkne štandardne pohon všetkých 4 kolies. Ale to nie je všetko, ako by Horst Fuchs povedal v teleshoppingu. Novinkou nebude rozhodne dvojlitrový naftový motor. Ten je stálicou so všetkými možnosťami a dvomi výkonovými stupňami. Jeden predvádza 110 kW (150 k) a druhý 142 kW (193 k). Prvý je výlučne predokolka, druhý môže mať pohon všetkých 4 kolies. Bez ohľadu na zvolený spaľovací motor budú všetky spojené výhradne s automatickou prevodovkou so 7 prevodovými stupňami.

Výrazná novinka príde ako plug-in hybrid. Ten bude mať nielen nový 1,5-litrový spaľovací agregát, ale aj nový elektromotor, pričom celkový výkon bude 150 kW (204 k). Tú výkonnejšiu verziu ako v Passate čakať nemôžeme. Aj napriek tomu je batéria veľká s kapacitou 25,7 kWh hodiny, čo by malo stačiť na viac ako 100 km na jedno nabitie.

Ak batériu vybijete a budete chcieť nabíjať, tak sa z nula na 80 % viete dostať za 25 minút vďaka nabíjaniu jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW. Plug-in hybrid bude ale dostupný výlučne ako kombi a so šesťstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami.

Superb

Tretí dôvod: Simply Clever interiér prináša nové technológie

Simply Clever je stále filozofia, ktorú automobilka presadzuje. Hovorí o tom nielen klasická škrabka vo viečku nádrže, či už klasický dáždnik vo dverách vodiča, alebo výbežky na otváranie pollitrových fliaš jednou rukou, ale pribudne aj nová funkcia Smart Dials, ktorá predvedie možnosti úpravy panelu klimatizácie. Vnútri koliesok budú displeje s uhlopriečkou 1,25 palca, ktoré predvedú vždy funkciu podľa potreby a nastavenia. Ďalšou novinkou bude tiež elektrické vyklápanie dekla batožinového priestoru vo verzii kombi.

Z ďalších výrazných vylepšení, ktoré ale nespadajú do sekcie Simply Clever treba spomenúť vylepšené maticové LED predné svetlá, ale aj vylepšený adaptívny podvozok. Toto všetko budú príplatkové prvky, ale pre výbavu Laurin & Klement budú v základe. Budú v základe rovnako ako 14 reproduktorov Canton.

Štvrtý dôvod: Superb predvedie zjavne ešte viac miesta

Tak ako je zvykom, Superb narástol. Pre liftback to znamená predĺženie o 43 mm a pre kombi predĺženie o 40 mm. Jemne sa zväčšila aj výška, ale šírka sa zmenšila o 15 mm. Bude sa teda ľahšie s vozidlom parkovať. Rázvor ostáva rovnakých 2 841 mm, čo ale napovedá aj niečo o tom, že na zadných sedadlách bude stále extrémne veľa priestoru na nohy. Dovolím si tvrdiť, že kombi bude mať ešte o kúsok viac miesta na hlavu. Tieto všetky vylepšenia sú spojené aj s vylepšením aerodynamiky.

Základný liftback má aktuálne koeficient odporu vzduchu 0,23, čo je o 10 % lepšia hodnota ako mal predchodca a kombi má 0,25, čo je dokonca o 15 % lepšie číslo ako mal predchodca. Nový Superb ponúkne disky s priemerom 16 až 19 palcov a prinesie 6 nových farieb. Budú nimi biela, žltá, modrá, čierna, červená a strieborná. No, aby som nezabudol, zväčšovanie prišlo aj v prípade kufra. Liftback pridal naviac 20 litrov a má aktuálne 645 litrov a kombi má naviac 30 litrov, čo znamená maximum 690 litrov.

Piaty dôvod: Toto auto sa bude vyrábať na Slovensku

Určite ste postrehli, že automobilka plánuje toto nové vozidlo vyrábať po boku Passatu v závode v Bratislave. V Devínskej Novej Vsi, ak chcete byť úplne presní s umiestnením. Je to výborná správa pre Slovensko, lebo je jasné, že tu teda výroba vozidla vydrží zopár rokov a popri veľkých SUV tu bude vznikať aj niečo mainstreamové a rýchloobrátkové.

Na náš trh sa novinka dostane už začiatkom budúceho roka (jar), takže je rozhodne načo sa tešiť, verzie budú nabiehať postupne. Toto auto je prelomovejšie ako sa mohlo pôvodne zdať. Kombinuje totiž prístup budúcnosti stále so spaľovacími agregátmi a niektorými tradičnými riešeniami. A v ponuke ešte pár rokov určite vydrží, keďže prichádza ako modelový rok 2024.