Nissan X-Trail Mountain Rescue je ukážka schopností pohonu e-4ORCE

Pamätáte si ešte na Nissan? Určite áno, občas ich na cestách vidieť, ale nevidno ich u nás v sekcii testy. Naposledy to bolo v roku 2018 a model X-Trail. Nevadí, aj tak X-Trail predvádza úplne novú generáciu s novým pohonom. Kombinuje benzínový 1,5-litrový agregát a dva elektromotory ak má pohon všetkých 4 kolies. A presne toto je základom pre verziu Mountain Rescue, ktorú automobilka ukázala ako jediný kus.

Pozrime sa najskôr na ten pohon. Nissan X-Trail má pohon, ktorý označuje automobilka šifrou e-4ORCE. Využíva dva elektromotory, vpredu je jeden s výkonom 150 kW (204 k). Vzadu pracuje druhý s výkonom 100 kW (136 k). Celkový výkon je nastavený na 158 kW (215 k) a do počtu je aj spaľovací motor s výkonom 120 kW (163 k).

Spaľovací motor slúži iba ako generátor a o roztáčanie náprav sa stará práve elektrický pohon. Je to aj z dôvodu, že reakcie sú omnoho rýchlejšie a omnoho variabilnejšie ako pri štandardnom klasickom pohone. Elektrický pohon dokáže reagovať už v priebehu jednej desaťtisíciny sekundy, čo je oproti minulej generácii s tradičným kardanom 1000-krát rýchlejšie.

No a toto určite využije aj Mountain Rescue verzia X-Trail, ktorá má miesto kolies pásy. Rýchle rozdelenie krútiaceho momentu je jedna vec, druhá vec je, že auto je omnoho širšie a má menšiu šancu zapadnúť vďaka väčšej styčnej ploche. Pásy sú ale tak široké, že si vyžiadali rozšírenie karosérie. A tiež zvyšujú svetlú výšku o 23 centimetrov.

Z úprav karosérie treba spomenúť ešte špeciálne lakovanie, ale tiež strešný nosič schopný odniesť prídavné zariadenie pre záchranárov a tiež lopaty a svetelnú rampu. Strešný nosič je najviac miestom, kam Nissan umiestnil aj sirénu. Ďalšie prídavné svetla sú v prednej maske a nárazníky dostali pevnejšie ťažné oči. V prednom nárazníku dokonca môže byť zakomponovaný aj navijak.

Veľa sa toho zmenilo aj v interiéri, kde sú teraz už iba 3 sedadlá a znova miesto pre záchranárske vybavenie a všetky potrebné detaily, ktoré môžu zachrániť život. Pásy uľahčia pohyb nielen v strediskách pre lyžovanie, ale aj v blate, ak sa na jar sneh roztopí. Ak sa pýtate na sériu výrobu, tak na tú rovno zabudnite. Tá nebude. Toto je čisto demonštrácia schopnosti špeciálneho pohonu, ktorým disponuje najnovšia generácia Nissanu X-Trail.