Najviac výkonu, viac M a 1100 Nm: BMW iX M60

Popri tom, čo som v lete jazdil na iX xDrive50 a i4 M50 som si na krátku chvíľu pozrel aj vrcholnú verziu modelu iX. Staticky som si prezrel iX M60. Ale až doteraz bolo embargo, tak som na tento zážitok skoro zabudol. Na helipade v Berchtesgadene pri hoteli sme mali práve tento nový model, ktorý sa predstavil teraz na CES a do predaja sa dostane v júni tohto roka.

Rozdielom bude iná brzdová sústava, trochu inak naladený podvozok, nápis M60 na kufri, ale hlavne asi výkon. Je to najvýkonnejší elektromobil automobilky. Ponúka až 455 kW (619 k). To vyzerá ako veľa, ale tento výkon je dostupný len dočasne a v športovom režime. Inak auto bežne jazdí s výkonom 397 kW (540 k). To zase nie je až taký nárast oproti iX xDrive50. Tá má 385 kW (523 k).

Omhoho viac vyráža poistky v hlave maximálny krútiaci moment, ktorý je prvýkrát v histórii sériových BMW nad 1000 Nm. Teda 1015 Nm nie je až o toľko viac ako tisícka, ale dočasne sa môže, v režime Launch Control, dostať až na 1100 Nm. To je záruka stovku za 3,9 sekundy a maximálnej rýchlosti posunutej, obmedzovačovo, z 200 na 250 kilometrov za hodinu.

Pri tom zvýšení výkonu bolo nutné prestavať zadnú nápravu, stabilizátory, ale aj spomenutý brzdový systém, ktorý svoje špecificky modré strmene skrýva za špecifickými 21-palcovými zliatinovými diskami. O tom, že ako iX vyzerá si spravte mienku sami, ale najlepšie v momente ako ho budete vidieť v dobrej farbe naživo.

Zmien je však viac. BMW iX M60 bude mať aj trochu upravené BMW Iconic Sounds, zvuky pri pohybe vozidla, ktoré skladal Hans Zimmer. Však viete kto to je. Pribudne aj nejaká doplnková výbava, ktorú iné verzie majú za príplatok a M60 ich bude mať sériovo. Takými prvkami sú napríklad laserové svetlá, či aparatúra Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound. Áno, 5 slovný názov aparatúry. Ale hrá dobre, bola predsa v tom xDrive50.

Zaujímavé pri M60 je ako sa zmenšil dojazd. Kým xDrive50 je rekordér modelu s dojazdom až 630 kilometrov, M60 kvôli väčšiemu odberu výkonnejších motorov zvládne 575 kilometrov. To je stále slušné s ohľadom na batériu s kapacitou 111,5 kWh. Pritom nabíjať sa dá 11 kW striedavým prúdom, alebo 200 kW jednosmerným. Akurát takú nabíjačku na Slovensku nájdete len veľmi ťažko, ak vôbec. Ak ju však nájdete, tak za 10 minút nabijete na prejdenie 150-kilometrovej vzdialenosti.

Keď budem kritický, tak práve iX je ten elektromobil, ktorý na mne zanechal najväčší dojem. Kvalita spracovania, originalita dizajnu, už aj samotný výkon xDrive50 boli presvedčujúcimi prvkami. Avšak teraz pri existencii M60 by som mal rozhodovanie aký by bol môj prvý vlastný elektromobil ťažšie. Odhadujem cenu niekde do 150-tisíc eur. Nie že by som ich mal.