Dacia dlhšie avizovala väčšie SUV Bigster, ktoré sa teraz stáva realitou. Prichádza v súčasnej generácii vozidiel a má určité konexie na aktuálnu Daciu Duster. Aj keď je ich príbuzenstvo neodškriepiteľné, sú vlastne veľmi odlišnými vozidlami. Veď už len predný nárazník ich odlišuje a Bigster bude omnoho väčší.
Nová Dacia Bigster bude stále postavená na platforme CMF, ale využije predĺžený rázvor, ktorý dostáva celkovú dĺžku vozidla na 4,57 metra, šírka bude 1,81 metra a výška 1,71 metra. Nové SUV bude mať stále rozumu svetlú výšku až 22 cm, čo pasuje na naozaj terénnejšie prevedenia vozidiel dostupných súčasnosti.
Dizajnové črty predvádzajú presne to, na čo sme teraz u automobilky zvyknutí. Predvádzajú nadčasové hranaté tvary, ktoré sú doplnené Y-ovými štruktúrami v predných aj zadných svetlách. Zaujímavé je, že Dacia prvýkrát použije disky s priemerom 19 palcov, ktoré doteraz nemohol mať ani Duster, ale ani žiadny iný ďalší model.
Bigster bude priekopníkom vo viacerých veciach, ale určite to nebude umiestnenie kľučky v ráme dverí. To môže byť nepríjemné z pohľadu nízkych pasažierov a deti, ale zároveň to dáva autu omnoho terénnejší a drsnejší vzhľad, lebo takéto niečo už v minulosti predviedla automobilka Nissan pre model Pathfinder. A ten bol terénny poriadne, postavený dokonca na rámovom podvozku.
Dacia Bigster do interiéru prinesie absolútne novinky. Veď bude mať prvýkrát dvojzónovú klimatizáciu, ktorá bude ovládaná tlačidlami a cez displej. Okrúhle ovládače klimatizácie sú teda už fuč a ostali v minulej generácii modelu.
Pre každý Bigster bude štandardne 10,1-palcový dotykový displej v strede a podľa výbavy budete mať pred vodičom digitálny kokpit s uhlopriečkou buď 7, alebo 10 palcov. Studený a teplý vzduch si užijú aj zadní pasažieri, ktorí budú mať samostatné výduchy a vnútri bude tichšie vďaka akustickému prednému sklu a hrubším bočným oknám. Sklá rozšíri aj panoramatická strecha s dĺžkou až 120 cm a možnosťou otvárania až do 35 cm.
Zadní pasažieri budú mať pred kolenami rozumný priestor vďaka dlhému rázvoru, ale budú mať aj špeciálnu opierku na kolená a výklopnou lakťovú opierku s držiakom mobilných telefónov. Zadné sedadlá budú, pre niektoré verzie, rozdelené v pomere 40:20:40, čo zaručuje, že vnútri bude dobrá variabilita. Bude možné ich sklápať aj z batožinového priestoru.
Batožinový priestor s možnosťou elektrického ovládania dosiahne objem až 667 litrov v základnom stave. To už je možné považovať za obrovské proporcie.
A novinky týmto nekončia, okrem prvýkrát použitého adaptívneho tempomatu bude mať Dacia Bigster aj zaujímavé pohonné jednotky.
Hybrid 155
Do modelu Bigster Dacia nainštaluje prvýkrát nový druh hybridného pohonu, ktorý bude využívať zväčšený agregát s objemom 1,8 litra. Samotný spaľovací agregát bude mať výkon 79 kW (107 k) a k nemu sa pridá elektrický motor dosahujúci 36,8 kW (50 k) a štartér-generátor s 18 kW (25 k). Celok bude manažovať multimódová automatická prevodovka so štyrmi prevodoými stupňami pre spaľovací agregát a dvomi pre elektrický motor. Dacia použije znova miesto spojok elektromotory na vyrovnávanie krútiaceho momentu. Vlastne toto je ten starý hybrid, ktorý bol označený číslom 140, len má vylepšený spaľovací motor, čím dosahuje výkon až 114 kW (155 k). O uloženie energie sa bude starať batéria s kapacitou 1,8 kWh.
TCe 140
Základnou pohonnou jednotkou bude 1,2-litrový trojvalec dosahujúci výkon 103 kW (140 k). Bude využívať aj služby mild hybridného pohonu s batériou s kapacitou 0,8 kWh a s napätím 48V. Automobilka oznámila, že tento motor má mať vo veľkom modely Bigster spotrebu 5,6 litra v kombinovanom cykle podľa režimu WLTP. Tento agregát bude úplným základom a už bude schopne úsporný, čo by mohlo znamenať, že bude nahrádzať aj rôzne naftové agregáty. Bude mať výlučne 6-stupňovú manuálnu prevodovku.
Eco-G 140
Nadstavbou ku samostatnému základnému modelu bude prevedenie spaľujúce LPG. Toto prevedenie využije znova mild hybridný systém, a rovnaký motor bude pracovať pod prednou kapotou. Ale rozdielom bude, že využije aj vstrekovače LPG. Toto prevedenie bude mať objem nádrže na benzín 50 litrov a objem nádrže na LPG dosiahne 49 litrov. Nádrž bude presne tam, kde by normálne bolo umiestnené rezervné koleso, čo znamená, že nebude zmenšovať objem batožinového priestoru. Celkový objem nádrže má byť teda 99 litrov a dojazd na plné naplnenie sa má dostať na 1450 km. To už je na cestu k moru a aj naspäť z hlavného mesta.
TCe 130 4×4
V ponuke bude aj staršia verzia agregátu s nižším výkonom, ktorá príde vhod pre pohon všetkých 4 kolies. Bude mať výkon 96 kW (130 k) a roztočí všetky, predné aj zadné kolesá. Táto verzia bude určite žiadaná, ale najzaujímavejšia verzia je práve tá hybridná. Vlastne hybrid je jediná možnosť ako v modeli Bigster prísť ku automatickej prevodovke.
Nový model Bigster bude určite predajným trhákom, lebo bude konečne veľkou alternatívou medzi SUV automobilky. Na ceny ešte príliš skoro, ale môj odhad je, že základná verzia bude za 25 000 a maximálna výbava s hybridom a elektrickou panoramatickou strechou sa dostane na hodnotu niekde okolo 35 000 €.