Vo viacerých médiách som zachytil poplašnú a alarmujúcu informáciu o tom, že na nový model Škody, Kodiaq je čakacia doba až pol roka. To, čo veľa ľudí kupujúcich jazdené kontajnery považuje za dlhý čas vlastne dlhý čas ani nie je. Veď to je auto, nie rožky v supermarkete.
Celkovo je nátura slovenského automobilového zákazníka na trhu nových áut divná. Niektorí chcú špecifické auto, ale chcú ho hneď. To je podobné ako požadovať od reštaurácie, nech telepaticky zistí, čo chcete jesť a kedy prídete, aby to bolo priamo naservírované na stole. Ale tak to nefungujete. Ak musíte mať niečo extra, čo musíte, ak nechcete zostať v monochromatickom koloryte, tak si musíte počkať. Je jedno, či ide o stejk, alebo o auto.
Díleri majú skladové autá, ale kto ich konfiguruje? Buď predajca, alebo niekto iný, kto sa po zaplatení zálohy rozhodne, že auto nechce. Také auto je vždy kompromis. Nikdy nebude tým vašim, ktoré naozaj chcete. Ak teda nie ste úplne bez záujmu o autá. V takom prípade ušetrite a choďte hromadnou dopravou.
Proces objednávania nového auta je jednoduchý, prídete, nakonfigurujete, objednáte, zaplatíte zálohu a čakáte. Väčšinou sú to tri až štyri mesiace. Ale dopyt, prípadne objednané špeciality dokážu čakanie predĺžiť. A dopyt je situácia Kodiaqu. Je to auto, ktoré je pekné, schopné, moderné a za rozumné peniaze. Schválne som nepoužil slovo lacné, ale svojim spôsobom je aj to. Vraj sa naviac predávajú najmä výbavy skoro so všetkým. Nedivím sa. Za 40-45 litrov máte naozaj auto so všetkým komplet. Ta toľko máte možno základné BMW X3 a väčšina ľudí nerozozná rozdiel v nastavení podvozka, ani v motore. Ak teda jedinec nepotrebuje nutne badge ma kapote, tak Kodiaq predstavuje celkom zaujímavú alternatívu. Ale naspäť k téme. Čakacia doba napríklad na Duster bola v jednom období v Nemecku takmer rok. Na Renault som čakal 4 mesiace, lebo som nechcel uniformnú bielu farbu. Dám tomu inú perspektívu. Chcel som si v nemenovanom obchodnom dome kúpiť otočnú kancelársku stoličku a povedali mi, že musím čakať 14 týždňov! Takže 24 týždňov na auto nie je zlé, keď porovnám komplexnosť produktov.
Niektorí predajcovia majú pridelené miesta v poradovníku výroby, ktoré sa dajú do určitého momentu zmeniť. Kľudne sa môže stať, že ak trafíte napríklad motor, tak môžete mať auto už skôr ako do troch mesiacov. Ak samozrejme nebudete chcieť tú výbavu, ktorá sa robí len v párne piatky nepárnych mesiacov, keď je mesiac v nove.
Fakt neviem, prečo všetci robia z polročnej čakacej doby taký problém. Veď 3000 objednávok mala automobilka ešte pred samotným začiatkom predaja, tak je to logické. A treba rátať aj s postupným nábehom výroby a zvyšovaním kapacity. Vraj najväčšie percento je s výbavou Style, štvorkolkou a TDI s výkonom 140 kW (190 k). Veď kto chce základ za 21 tisíc s benzínom a predokolkou?