Autosalóny sú mojou záľubou už dlhé roky. S kamarátmi sme ich za posledné roky navštívili už niekoľko. Tento rok to bola vo Frankfurte ale moja novinárska premiéra. Mal som od toho veľké očakávania, ale hlavne preto, že počas novinárskeho dňa bude menej ľudí a k autám bude lepší prístup. Z tejto stránky boli všetky moje očakávania naplnené na viac ako 100 %. Okrem pár konceptov, stánku Ferrari, Lamborghini a Bugatti boli všetky stánky otvorené a pre všetkych novinárov prístupné. Možno by stačilo niečo povedať hosteske a pustili by nás aj tam, ale zaujímavých bolo tak veľa áut, že som tú potrebu ani nemal. Všetky vystavené novinky sme si mohli dostatočne pochytať. Takže za volantom Bentley Continental GT som sedel asi len 10 minút po jeho oficiálnej svetovej premiére. Kým sme ale čakali na jeho premiéru, dal som si v rámci oddychu prestávku na zadných sedadlách nového Mulsanne. Výbava mala len jedinú chybičku krásy, a to že krištálova fľaška v bare medzi sedadlami bola prázdna. Inak by som z neho možno ani nemal dôvod vystúpiť.
Na konci dňa, keď už sa autosalón končil som takto ostal čakať na kolegov z redakcie na zadných sedadlách BMW M760Li. Za bežného dňa by mi asi bolo ľúto, že nemám kľúče aby som vyskúšal jeho dvanásťvalec. Ale dnes mi padol vhod ten kľud a pohoda na zadných sedadlách. Oprel som hlavu do mäkkučkej opierky a pustil si masáž chrbta….. STOP… o tomto ste tu ale asi čítať nechceli….
Víťazom premiér a konceptov sa u mňa stal jednoznačne Mercedes-Benz. Doma chcel určite ukázať, že je svetová špička a to sa mu aj podarilo. Ostatné premiéry boli oproti tomu len malé premiéry podobné tým, ktoré poznáme z Incheby. Stánok aj premiéry BMW boli tež veľmi efektné a pútave, ale od megalomanstva Mercedesu mali stále ďaleko.
Najväčšou hviezdou tohtoročného autosalónu sa stal Project One. Veľká svetelná šou a energická atmosféra vytvorená pútavou videoprojekciou postupne dopĺňali premiéru tejto novinky. Na pódium ju priviezol osobne Lewis Hamilton. Jeho účasť na premiére nebola náhodná. Na pohon je totiž použitá plug-in hybridná technológia s motorom priamo z Formuly 1. S výkonom cez 1000 koní končí jeho maximálna rýchlosť za hranicou 350 km/h. Ide tak o prvý závodný špeciál z Formuly 1, ktorý vďaka hybridnej technológii môže byť použitý aj na každodennú jazdu do práce. Vyzerá nádherne, uvidíme kedy sa prvý objaví v Bratislave pred niektorým zo známych hotelov. Project One sa síce tvári ako koncept, ale konceptom nie je. Je sériovým autom, exkluzívnejším ako Veyron a Chiron. Mercedes vyrobí 275 kusov za cenu niekde okolo 2,5 milióna eur kus.
V stánku Mercedesu bolo ale konceptov viac než dosť. Elektrické SUV EQA pútalo neodolateľným LED osvetlením. Vyzeral veľmi dobre, som preto zvedavý ako sa bude líšiť sériový model, ktorý má byť predstavený v blízkej dobe. Návštevníkov určite potešil aj nedávno predstavený Mercedes-Maybach Vison 6 kabriolet. Jeho tvar je úžasný a približuje sa k dokonalosti. Krásne detailné spracovanie a nádherný interiér vyzerajú priam perfektne. Ak by som hľadal vzor pre umenie na kolesách, toto auto by bolo presne to, čo to u mňa najviac vystihuje. Budem k sebe ale úprimný, toto auto budem môcť celý život iba obdivovať. Preto ma ešte viac zaujal iný koncept, ktorý by mi v reálnej produkcii spravil ešte väčšiu radosť.
Automobilka Kia sa rozhodla vyprovokovať vo Frankfurte konceptom s názvom ProCeed. Vraj ním chce naznačiť ako by mala vyzerať nová generácie Ceedu. A provokácia sa im veľmi podarila. Koncept červeného kombi, alebo ako ho v Kii nazývajú, Fastback si hneď zanechal miesto v mojom srdci. Neviem, či sa v Mercedese ešte rozhodnú vytvoriť nástupcu pre CLS Shooting Brake, ale ak by sa táto Kia dostala do produkcie, určite by dokázala po ňom prebrať volné miesto na trhu. Teda ak by bola porovnateľne veľká.
V BMW už pred autosalónom lákali na premiéru prototypu veľkého SUV pod označením X7. Pred nami sa ale počas prvého dňa úspešne skrýval. Ráno sme ho len obehli, kvôli nedostatku času a poobede ho, v prvý novinársky deň znova skryli. O to viac sme mali času prezrieť si krásny koncept Z4, ale ešte viac dych vyrážalo kupé radu 8. V takejto podobe by sa veru mohlo dostať do sériovej produkcie. V takom prípade by sa zaň nemusel hanbiť ani James Bond, keby náhodou zmluva s Astonom nečakane krachne.
V Audi si tento rok pripravili dve novinky. Prvou je plne elektrický luxusný model Aicon s dojazdom až 800 kilometrov na jedno nabitie. Sedadlá ako kreslá v obývačke, chýbajúci volant a široké bočné dvojkrídlové dvere bez stredového stĺpika sú okrem použitej elektrickej techniky to, čím dokázal veľmi pôsobivo zaujať. Vidieť, že už aj v Audi počítaju s nástupom autonómnych áut.
Podobnú autonómnu techniku má aj druhý elektrický model Elaine. Oproti Aiconu má ešte funkčný volant a na pohon používa tri elektrické motory s výkonom 429 koní. Na stovku zrýchli za 4,5 sekundy a 95 kWh baterky ho zastavia po prejdení 500 kilometrov, teoreticky.
S počtom konceptov to na tohto ročnom autosalóne roztočili aj Číňania. Zastúpených bolo niekoľko značiek a ich koncepty pútali veľkú pozornosť. Niekoľko konceptov mala pripravených automobilka Chery. Koncept s názvom Tiggo coupe možno v budúcnosti nahradí aktuálny model, ktorý v minulých generáciách vychádzal z u nás známej Vitary. Pochvalu za odvahu si zaslúžia s konceptom ExeedTx, ktorý ako ešte predprodukčný model otvorili pre novinárov. Nedokončené auto a nefunkčné tlačidlá dávali hosteskám veľa námahy, aby ustrážili novinárov, ktorí chceli vyskúšať všetko, čoho sa len dotkli. Upútali ale aj koncepty automobiliek Wey. Borgward ukázal pútavú Isabellu. Čínske automobilky stále ukazujú, že to s nástupom do Európy myslia vážne. Uvidíme za pár rokov, ako sa im to nakoniec podarí.
Z japonských konceptov najviac zaujal asi Aspark OWL. Elektrické hyperauto na karbónovom základe s výkonom 1000 koní zrýchli z 0 na 100 km/h len za 2 sekundy. A to už je veľmi zaujímavé číslo. Uvidím, ako sa im to podarí pretaviť do reality. Ak by to bola pravda, mohol by tak dokázať konkurovať Projektu One, ktorý len pár metrov v ten istý deň predstavili v stánku Mercedesu. Akurát Mercedes bude mať neporovnateľne lepší zvuk formulového motora.
Celkom šokoval jeden z najkrajších elektrických konceptov, malá Honda Urban EV. Vraj má nadväzovať tvarmi na pôvodný Civic. A vraj sa môže dostať do sériovej produkcie. Asi nebude mať kamery na anténkach za kolesom, nebude mať hlboký koberec na podlahe a zmenší sa aj počet displejov, ale rovnako čistý dizajn by mal zostať zachovaný.
Bokom nezostal ani Renault. Predstavil autonómne elektrické vozidlo. Má byť dokonca súčasťou interiéru domu ako nábytok, teda podľa toho, čo sme počuli na tlačovke. Trochu divný nápad, nesadol nikomu z redakcie, Mégane RS bol tou hlavnou hviezdou, ale ten je sériový.
Citroën pre zmenu nemal žiaden úplne nový koncept, ale postavil niečo ako Volkswagen California, či Mercedes Marco Polo na základe Spacetoureru. Výsuvná strecha, interiér obytného auta a potenciál sériovej produkcie sú pozitívnymi prvkami. Tie surfy v interiéri asi až taký dobrý nápad nebudú.
Z konceptov obytných vozidiel šokoval aj Volkswagen. Elektrického nástupcu T1 a T2 trochu necháme stranou. Väčšou hviezdou a to doslovne bol koncept California XXL. Obytný automobil postavený z nového Crafteru sa vážne podaril. Praktickosť bledého interiéru je diskutabilná, ale koncepcia interiéru je fakt dobre vytvorená.
Milým prekvapením bol stánok slovenského start-upu Aeromobil. Vystavovať na takomto prestížnom autosalóne musí byť veľmi náročné, ale prečítať si na letákoch ktoré rozdávali bratislavkú adresu bolo veľmi príjemné. Viem, že ide o náročný projekt, preto im držíme aj s kolegami palce a veríme, že ich na podobných svetových autosalónoch budeme stretávať pravidelne.