Exkluzívny test Lotus Emira: Posledný dychberúci čin

Sú auta a sú auta. Niektoré autá sú čisto približovadlami a presúvadlami bez akýchkoľvek emócií a potom sú tu autá, ktoré majú emócií až príliš. Lotus oznámil, že Emira je posledný model so spaľovacím motorom. Už žiadny nový nebude, odteraz všetko budú elektrické vozidla. Preto je celkom logické, že som sa na stretnutie s touto finálnou záležitosťou naozaj tešil. Už od začiatku bolo jasné, že v ponuke budú dva agregáty. Jeden s históriou a druhý úplne nový. First Edition má práve ten s históriou použitia aj v iných modeloch.

Najnovším prírastkom, novým motorom, bude štvorvalec, ktorý pochádza napríklad z Áčkového AMG od Mercedesu. Je to motor, ktorý bude mať výkon 265 kW (360 k) a cez osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku bude poháňať zadné kolesá. Lenže koniec spaľovacích motorov predsa musí byť niečím okorenený. Preto je šesťvalec s objemom 3,5 litra od Toyoty aj napriek len jemne vyššiemu výkonu omnoho zaujímavejšou voľbou. Má totiž možnosť voľby medzi manuálnou prevodovkou so šiestimi stupňami, alebo automatickou prevodovkou s rovnakým počtom stupňov. Lenže pre takéto prevedenie ste si museli pohnúť a objednať si auto približne pred dvomi rokmi, alebo ho zohnať na sekundárnom trhu za cenu omnoho vyššiu ako bola tá pôvodná v konfigurátore.

Emira si zaslúži pozornosť

Dosť bolo teórie, poďme sa na najnovší model Lotusu so spaľovacím motorom, Emira, pozrieť bližšie. Tým, že má ostrú modrú farbu, púta všade pozornosť. Určite je fajn aj zelená, ale pri jemnom zaprášení pôsobí až čierno. Nie, nie je to zlé, ale toto auto chce byť videné. Modrá farba s čiernou strechu je preto absolútne optimálnym prevedením, akurát tu prichádza k dileme, lebo ľudia často ani netušia, čo by toto auto mohlo byť. Ferrari? Aj toto som počul niekoľkokrát. Ale to by musel byť predsa červené, nie?

Tvar prednej časti s úzkymi LEDkovými svetlami a krátkou kapotou vpredu je na druhý pohľad nezameniteľný. A takisto je nezameniteľný aj pohľad zozadu odkrývajúci šesťvalec pod skleným krytom. Za motorom je malý batožinový priestor s objemom 151 litrov. Ale nechcete do neho dávať koláče od babky, lebo V6 s kompresorom je dostatočne silným vykurovacím telesom, ktoré dokáže roztopiť pomaly aj plastové výlisky umiestnené v tejto časti. Batožinu skôr ľahšie dáte do interiéru za sedadlá ku predeľujúcej stene za sieťku. Tam je tepelný štít o poznanie účinnejší. Ak ste si to ešte nevšimli, alebo to neviete už dávno, Emira je iba dvojmiestne kupé. Má tú najlepšiu formu rozloženia hmotnosti a jednotlivých dielov. A presne tomu zodpovedá aj to ako jazdí.

Štart

Štartujem. Za zaujímavo tvarovanou radiacu pákou je vyklápací ochranný prvok, pod ktorým našlo miesto štartovacie tlačidlo. Už takáto, na oko bezvýznamná, sekvencia pohybov dáva vodičovi tušenie, že Emira bude niečím výnimočná, niečím zvláštna. Predvádza síce dva displeje, ale na oboch sú témy veľmi jednoduché, takže vizuálna hra tu nehrozí. Skôr budete mať na displejoch niečo ako telemetriu. Displej pred vodičom sa mení podľa toho, aký režim zvolíte.

Na výber sú tri. Tour, Sport a Track. V režime Track je obmedzená trakcia auto je naozaj stavané ako traťový špeciál. Preto je optimum zvoliť práve Sport, ktorý predvádza ostrejšie Radenie 6 stupňovej automatickej prevodovky a tiež ostrejší zvuk výfuku. Nastavenie podvozku ostáva vždy rovnaké. Lotus dáva o tomto rozhodnúť maximálne v konfigurátore. Už pri zadávaní autá sa musíte stotožniť s budúcnosťou. Tento kus je na špecifikovaný s traťovou možnosťou. A lepšie to ani byť nemôže. Auto je síce tuhé, ale zároveň nie je úplne vražedné.

Pri pomalej jazde v režime Tour nie je ani poznať, že toto stvorenie automobilového druhu by mohlo byť až tak špeciálne. Až po zahriatí predvádza prvé výraznejšie stlačenie akcelerátora jemný náznak reálneho potenciálu strojovne za chrbtom. Zvuk motora je spojený s kompresorovým zavíjaním. Čím viac motor točíte, tým viac kompresor zavíja a práve kombinácia dvoch zvukov je až návyková. Ak by všetko ostatné bolo zle, tak akustický vnem nahradí naozaj čokoľvek.

Je vôbec niečo zlé?

Lenže tu prichádza druhá časť, nič na tomto aute nie je vyslovene zlé. Je presne také aké má byť. Tvrdé, ukričané, nekompromisné. Možno má pomalší nábeh výkonu ako by mala verzia so štvorvalcom, ale predvádza pritom maximálnu charizmu. Šesťvalec s objemom 3,5 litra treba točiť a dolovať z neho extrémy v extrémne vysokých otáčkach. Odmenou je nádherný zvuk, masívny a lineárny prísun výkonu a tiež fakt, že Emira v zákrutách drží šialene. Možno sú za tým pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, ale veľkú rolu zohráva podvozok. Toto auto nechce ísť bokom, chce čistú a optimálnu stopu, ktorú dokáže držať zubami nechtami a necháva mozog zastavený v momente, kedy naznačuje, že už sa predsa musí utrhnúť a nie a nie.

Najskôr som si to neuvedomoval, lebo som šiel mestom a užíval si krásne plochy interiéru s pekným prevedením zobrazenia displejov. Ale po prvých zákrutách mi došla do centra myslenia realita. Emira nie je auto, ktorým chcete jazdiť každý deň. Nie je to Superb, nie je to M2. Je to niečo, do čoho sa chcete tešiť. Chcete si vychutnávať každú chvíľu, ktorá je s týmto autom špeciálna. Špeciálna a iba pre vás. Myslím si, že aj verzia som štvorvalcom bude perfektná, ale toto je jednoducho liga sama pre seba. Je to posledný Lotus so spaľovacím motorom, ktorý automobilka predstaví už na poriadne dlhú dobu. A ak si vezmete do úvahy cenu, tak je to vlastne lacné auto s nezameniteľným imidžom a charakterom. Koľko stojí? Pozrite si konfigurátor. A ešte celkom zaujímavá číselná hodnota, ak veľmi chcete, viete s takýmto šialenstvom jazdiť aj do 10 litrov benzínu na 100 km. To je dokonca menej ako som mal kedysi so štandardným modelom Dacia Duster s motorom 1,2 TCe.

Majiteľovi ďakujem za dôveru a požičanie tohto skvostu!

Lotus Emira First Edition V6 AT

Motor V6 benzín kompresor
Objem 3456 cm3
Výkon 298 kW (405 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 430 Nm pri  – ot/min
   
Prevodovka automatická 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4412 mm
Šírka 1895 mm
Výška 1225 mm
Rázvor osí kolies 2575 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1490/- kg
Batožinový priestor 151/- l
Palivová nádrž – l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 270 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
Spotreba (WLTP) – l/100 km
Emisie g CO2/km 243