Autosalón v Ženeve zažívae v aktuálnom roku veľkú oslavu okrúhleho jubilea. Francúzska automobilka Citroën nenechala nič na náhodu a poňala prekonanie storočnice skutočne veľkolepo. Stvorili Ami One Concept, hmotnú ukážku smerovania mestskej mobility.
Všade na nás vyskakuje pojem „zdieľaná ekonomika“, automobilizmus nevynímajúc. V čoraz viac preplnených centrách miest bude luxusom použiť vlastný automobil a zaparkovať v mieste určenia. Jedným z riešení je použitie autonómnych elektromobilov prepojených s mobilnou aplikáciou a využitie car-sharing-u. V Citroëne si túto problematiku vzali k srdcu a stvorili pomocníka v riešení tejto problematiky. Ami One Concept ponúka širokú škálu využiteľnosti a slobodu pohybu, nielen pre vodičov, ale aj pre ľudí, čo vodičské oprávnenie nevlastnia. Je to vlastne alternatíva k verejnej doprave alebo k individuálnym približovadlám ako bicykel alebo kontroverzné elektrické kolobežky. Vozidlo je dvojmiestne, uzatvorené, takže ani nepriazeň počasia nebude prekážkou.
No nepôjde len o spôsob krátkodobého prenájmu v zmysle autonómnej taxislužby. Zákazník si môže zvoliť a nakonfigurovať všetko, od farby, výbavy, až po dĺžku prenájmu, na niekoľko minút denne až po dobu piatich rokov nepretržite. Krátkodobé zdieľanie zabezpečuje služba Free2Moove, kedykoľvek treba, kam treba, všetko dostupné za pár kliknutí. Dlhodobejší prenájom bude výhodnejší, ako konvenčné požičovne automobilov. Ak ani to nestačí, leasingový prenájom na niekoľko rokov bude zahŕňať aj služby parkovacích miest, údržby vozidla a nabíjanie, všetko v cene. Pri autonómnych vozidlách je konektivita so smartphone samozrejmosťou. Pomocou hlasového ovládania vozidlo vyhľadá voľné parkovacie miesto, nabíjaciu stanicu, čokoľvek, čo si komfortné cestovanie vyžaduje. Aby ste nemuseli mať obavu, že vám cestou dôjde „šťava“, Ami One Concept sám sleduje zostatok elektrickej energie a trasu k nabíjacím staniciam, aby ste nezostali stáť uprostred rušnej križovatky.
Keďže ide o elektromobil, nevyhnutné sú údaje o jeho výdrži. Emisie CO2 uvádzajú na nule, aj keď výroba energie, potrebnej na nabitie lítium-iónovej batérie, určite s nulovými emisiami nie je. Dojazd je 100 km, čo vozidlo limituje na pohyb v meste, čomu zodpovedá aj maximálna rýchlosť 45 km/h. Doba nabitia na hodnotu 100% kapacity je rovné dve hodiny. Pri jazde vozidlo neprodukuje žiadny zvuk, z bezpečnostného hľadiska tak bol pridaný umelý zvukový efekt zmiešaním množstva hlasov a zvukov, upozorňujúci okolitých účastníkov premávky, že je vozidlo v pohybe, pravidlá bezpečnosti nepustia.
Budúcnosť je obsiahnutá nielen vo futuristickom kubickom vzhľade s kompaktnými rozmermi 2,5 metra dĺžky, 1,5 metra šírky aj výšky, no najmä v použitých technológiách. Zabudnite na vstup do vozidla pomocou kľúča. Na odomknutie slúži QR kód v dverách, na aktiváciu zasa umiestnenie mobilného telefónu do stanice pred vodičom a jeho spárovanie s operačným systémom Ami One Concept. Čo je najpodstatnejšie pre mestské presúvadlo? Jednoznačne manévrovateľnosť. Polomer otáčania je na úrovni 8 metrov, váha 425 kg, spĺňa tak všetky predpoklady pre úspech. Interiér je maximálne účelný, efektívny, kombinujúci to najnevyhnutnejšie pre pasažierov. Taktiež výroba a montáž automobilu deklarujú ako jednoduchú, efektívnu no maximálne robustnú a bezpečnú. Aj ekologické aspekty by mala spĺňať v najvyššej možnej miere, aj keď ekológia batérií je stále dosť otázna.
Necháme sa prekvapiť, kedy sa podobné počiny v mestskej mobilite stanú realitou. Tušíme však, že to príde skôr, ako očakávame.