Náš dlhodobý test Seatu Tarraco pokračuje druhým dielom. V ňom sa sa toto veľké SUV dostalo do rúk ďalšieho člena redakcie, teda mňa. Naviac, ja som už mal tento rok šancu otestovať jedno Tarraco, avšak z úplne opačného pólu ponuky. Ak si chcete test prečítať, kliknite na Test SEAT Tarraco 1.5 TSI Style: Vynikajúci základ . Vtedy sme mali k dispozícii 150 koňovu benzínovú variantu 1.5 TSI v základnej výbave Style. Teraz ide o úplnú “fullku”, teda najvyššiu možnú výbavu Excellence so silnejším motorom TDI s výkonom 190 koní a pohonom všetkých štyroch kolies 4Drive. Chcel by som sa teda pozrieť na toto konkrétne auto ako samostatný celok ale zároveň aj porovnať, ako veľmi sa líší od základného prevedenia.
Špičková výbava Excellence je badateľná hneď na prvý pohľad a tu sa naviac snúbi s krásnou tmavolezelnou farbou Camouflage, ktorá vynikne najmä na slnku. Obrovské 20”kolesá s piatimi lúčmi vyzerajú samozrejme vynikajúco a vzhľadom k veľkosti auta sú tým pravým rozmerom, čo sa týka vizuálnej stránky. Na jazdenie do terénu sa ale vážne nehodia. Výbava Excellence má naviac chrómové lemovanie okien a striebroné spodky nárazníkov. Oproti nenápadnej striebornej verzii Style z predošlého testu vyzerá toto auto o level exkluzívnejšie a hodnotnejšie. A tak to je správne, keďže aj je o poriadny kus drahšie. Avšak ani základ nie je vôbec škaredý, verzia Excellence je ale predsa len pre zákazníkov, ktorí si omnohia viac potrpia na image. Style je pragmatická alternatíva. Tarraco je ale poriadny kus auta, nehľadiac na stupeň výbavy. Najmä jeho takmer päťmetrová dĺžka je pri pohľade zboku impozantná a v tomto prípade celkový dojem mohutnosti ešte prízvukujú spomínané 20” kolesá. Okrem nich musíme vyzdvihnúť aj perfektné LED svetlá, ktoré nielen efektne vyzerajú ale aj svietia.
Výbava Style sa niesla v nenápadnej šedej farbe interiéru, ktorý neurazil avšak ani nevyvolal zásadné emócie. Excellence je ale úplne iná pesnička. Sedadlá v kombinácii šedej látky a hnedej alcantary sú proste super a pripadajú nam dokonca krajšie ako celokožené prevedenie. Veľmi pekné sú aj obklady z tmavého dreva, ktoré nahrádzajú menej nápadné strieborné lišty vo verzii Style. Volant je rovnaký, kožou obšitý trojramenný, avšak v tomto prípade s vygravírovaným X naspodu. Kým v základnom Style ste mali z kabíny dobrý pocit kvalitného spracovania a ergonómie, Excellence to všetko ešte podtrhuje a pridáva luxus a tú potrebnú iskru. A naviac, je tu panoramatická presklená strecha, ktorá do interiéru púšťa svetlo a necháva tak ešte viac vyniknúť jeho šarmu. Ak by sme chceli kabíne niečo vyčítať, je to asi zastaralý infotainment, ktorého grafika už má najlepšie roky za sebou. Obrovskú priestornosť kabíny v každom smere, vpredu aj vzadu, majú všetky výbavy Tarraca spoločnú. Tu sa nehrá na žiadne kompromisy. Naviac, batožinový priestor s objemom 700 litrov nepotrebuje žiaden komentár. Dokonca aj v prípade využitia tretieho radu sedadiel ešte zostane celkom použiteľných 230 litrov.
Čo sa týka motorov, sú tieto dve verzie pomerne ťažko porovnateľné. Kým benzínový 1.5 liter so 150 koňmi a 250Nm je slušným základom, naftový dvojliter so 190 koňmi a značne vyšším krútiacim momentom 400Nm je pre veľké SUV ďaleko lepšou voľbou z pohľadu výkonu a zvládne prípadne utiahnuť aj príves či karavan. Oba ale majú rovnaký automat DSG, ktorý síce radí hladko avšak nie najrýchlejšie. Relatívne silný naftový motor má, čiatočne aj kvôli charakteristike automatu, pomerne jemné reakcie na plyn. Na prvý pocit sa vám bude zdať jeho výkon nižší, čo je spôsobené tým, že musíte plyn tlačiť do podlahy hlbšie než by ste čakali. Reakcie na plyn sú tak v krajnej polohe trochu otupené, avšak keď si na to zvykenete, zistíte že výkonu je dostatok aj pri veľkom zaťažení čo predbiehaní. Musíte si ale zvyknúť na charakter motora, ktorý má síce dostatok výkonu ale skôr pokojné naladenie. Tarraco je teda aj so silným naftovým motorom stále pohodové rodinné SUV, ktorému sa nechce pretekať aj keď s týmto motorom na tom výkonnostne nie je vôbec zle. Mimochodom, táto verzia Excellence je štvorkolka 4drive. Pri bežnom jazdení a mimo hraničných situácií zásadný rozdiel oproti predokolke nespoznáte. Mne sa s týmto autom podarilo jazdiť za 7,4l/100km, čo je slušný údaj. Najmä, keď ho porovnáme s beznínovým 1.5 TSI, ktoré jazdilo s predokolkou za 7,9l/100km. Ak jazdíte dlhšie trasy, je silný naftový motor jednoznačne lepšia voľba. Na krátke vzdialenosti je samozrejme z hľadiska životnosti lepší benzín.
To, že Tarraco je v podstate menší people carrier v peknom kabáte SUV, sme vedeli. Tento test nám ale ukázal, ako rovnaké a pritom odlišné môže byť jedno auto v dvoch rôznych protipóloch výbavy a s iným motorom. Základné strieborné Tarraco vo výbave Style pôsobí absolútne pragmaticky a introvertne, bez potreby pútať pozornosť. Chce slúžiť až do zodratia, poskytovať obrovské množstvo priestoru, slušnú výbavu bez výstrelkov a prepracovanú ergonómiu interiéru. Excellence naopak pozornosť púta, jeho zelená farba a obrovské 20” kolesá sú neprehliadnuteľné a auto už na prvý pohľad pôsobí o kus drahšie než základná verzia. Naviac je silná naftová motorizácia lepšia z pohľadu spotreby aj dynamiky, najmä pri vyššom zaťažení. Presvetlený interiér a krásne spracované sedadlá s elementami z hnedej alcantary vyvolávajú dojem prémiovosti a exkluzivity, ktorý základná verzia proste nemá. Každopádne, obe Tarracá sú veľmi vydarené, ale každé z nich mieri na úplne iný typ zákazaníka. O tom svedčí aj cenový rozdiel, ktorý je zhruba 17 000 euro a predstavuje obstarávacie ceny zaokrúhlené na 30 000 a 47 000 euro.
Seat Tarraco 2,0 TDI 190 4Drive DSG Excellence
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) pri 3500-4000 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1750-3250 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4735 mm |
Šírka | 1839 mm |
Výška | 1674 mm |
Rázvor osí kolies | 2790 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1845/2550 kg |
Batožinový priestor | 230/700/naozaj veľa l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Spotreba (WLTP komb) | 7,0-7,6 l/100km |
Emisie g CO2/km | 183-200 |