Test SEAT Tarraco 1.5 TSI Style: Vynikajúci základ

Poriadne veľké SUV, ktoré by znieslo aj úlohu vlajkovej lode, nemal Seat dlho v portfóliu. Nejaký čas je ale už na trhu model Tarraco, ktorý sa tejto úlohy zhostil výborne, ako sme sa mali možnosť presvedčiť už vďaka zopár testom. Tento krát sme Tarraco testovali v benzínovej verzii 1.5 TSI so 150 koňmi a predným náhonom v najnižšej výbave Style.

V nenápadnej striebornej farbe vyzerá veľká karoséria Tarraca pomerne nenápadne a uhladene, ale aj reprezentatívne. Auto je to skutočne veľké a na prvý pohľad je jasné, že ide o Seat. Autá tejto značky totiž dokážu vyzerať veľmi dynamicky a stačia im k tomu  pomerne jednoduché tvary. Vďaka tomu pôsobí ich dizajn súčasne aj po rokoch. To síce nie je prípad Tarraca, ktoré na trhu nie je tak dlho. Vieme si však predstaviť, že jeho karoséria nebude ani po pár rokoch vyzerať zastaralo. Výborným príkladom potvrdzujúcim toto tvrdenie je napríklad Alhambra. Ale poďme späť k Tarracu. Testovaný strieborný kus jazdil na 18” diskoch kolies s pomerne vysoko profilovanými pneumatikami. Napriek tomu ale kolesá nepôsobia vo veľkej karosérii utopeno. Nárazníky aj dvere auta sú bohato oplastované, čo povzbudzuje odvahu vydať sa do terénu. Predná časť sa vyznačuje veľkou čiernou, riedko vypletanou maskou a pomerne jednoducho, ale agresívne tvarovanými prednými svetlami vyvolávajúcimi typickú dynamiku Seatov. Zadná časť má zasa zaujímavo spojené svetlá prostredníctvom lišty, ťahajúcej sa po celej šírke. Aj v základnej výbave Style vyzerá Tarraco dobre a moderne a obrovskou výhodou je, že s ním nebudú mať problém ani usadenejšie a konzervatívne povahy. Jediné, čo nás trochu mrzel, bola absencia zatmavených okien. Tie by prospeli vzhľadu aj praktickosti.

Prvotným pocitom, ktorý sa vás zmocní po nasadnutí do kabíny Tarraca, je vzdušnosť a priestornosť v každom smere. Ideálne auto pre klaustrofobikov. Palubná doska aj farebné prevedenie razí tiež skôr konzervatívnejší štýl. Ergonomicky je to ale na výbornú a hneď sa tu cítite ako doma. Na ovládanie si vážne nepotrebujete dlho zvykať. Sedadlá sú z váčšiny šedé a keď si to spojíte so striebrným zovňajškom, musíte uznať, že ide o extrémne nenápadnú kombináciu. Na niektorých to môže pôsobiť nudne, iným zasa táto nenápadnosť imponuje. My sme asi v strede a chápeme oba názory. Sedadlá sa inak nastavujú mechanicky, sú pomerne rolozložité ale tak akurátne tvrdé a teda pohodlné aj na dlhých trasách. Volant je klasika, kožou obšitý s multifunkciou, hrúbka a polomer akurát na veľké SUV. Za volantom je digitálny prístrojový panel s bohatými možnosťami zobrazovania. Nevie ale zobrazovať napríklad údaje z navigácie pripojenej cez telefón. To je možné iba vďaka príplatkovej vstavanej navigácii. Displej má inak dobré rozlíšenie, príjemné farby a prehľadnosť. Stredom prístrojovky sa tiahne pekná strieborná lišta s jemnou štruktúrou. Automatická dvojzónová klimatizácia má otočné ovládače, pre funkcie vyhrievania sedadiel a smerovania prúdenia vzduchu sú tu tiež fyzické tlačidlá a netreba sa teda preklikávať cez displej. Ten je pomerne vysoko, ale nie až tak, aby ho výrazne oslňovali slnečné lúče. Tarracu nechýba parkovacia kamera aj podpora Apple CarPlay a AndroidAuto. Odkladacie priestory v kabíne Tarraca sú inak štedro dimenzované. Lakťová opierka má úložný priestor a stojany na nápoje majú možnosť upravovania veľkosti, takže ich viete prispôsobiť na hociakú fľašu alebo pohár.  A čo je úplne najväčšou devízou kabíny tohto veľkého Seatu? No samozrejme priestor! Vpredu to tak nejak očakávate, lenže tu vládnu kráľovské pomery aj vzadu. Sťažovať sa nemôžu ani vysokí basketbalisti s dhými nohami, priestor budú mať v každom smere. Priestor najmä na nohy je tu vskutku výnimočný. A nechýbajú tu ani výklopné stolíky. Rovnako monumentálny je aj batožinový priestor so základným objemom 760 litrov. Nevieme si predstaviť, kto by mohol potrebovať viac. Za príplatok je Tarraco možné vybaviť siedmimi sedadlami, testovaný kus však mal iba základných päť.

Benzínové TSI  s objemom 1.5 litra so štyrmi valcami má výkon 110kW/150 koní a 250Nm. To je dostatok na pokojné prevážanie seba a rodiny. Opakujeme, pokojné, pretože Tarraco je poriadny kus auta a ak by ste s ním chceli športovať, potrebujete aspoň 50 koní naviac. Na bežný život je ale tento motor príjemný, kultivovaný, tichý a dostatočne silný. Nie je ani prehnane smädný. Pri rýchlych diaľničných presunoch a jazde v meste sme sa dostali na sympatických 7,9 litra/100km. To vzhľadom k rozmerom a hmotnosti takéhoto veľkého SUV nie je zlá hodnota. Motor je spriahnutý so sedemstupňovým automatom DSG vybaveným hneď dvoma spojkami. K pohodovému charakteru auta sa hodí skvelo. Radí plynule a hladko a určite k autu pasuje viac ako manuál. Naviac, má možnosť radenia pádlami pod volantom. Za normálnych okolností ich nepotrebujete, avšak pri väčšom zaťažení auta a potrebe podradenia pri predbiehaní sa hodia. Toto Tarraco je iba predokolka a pri výkone 150 koní to stačí, keďže takýto relatívne priemerný výkon nemá predná náprava problém preniesť. Z tohto pohľadu štvorkolku teda ani nepotrebujete. Vzhľadom k rozmerom a hmostnosti si auto celkom slušne vie poradiť aj so zakrútenou okreskou. Avšak, fyziku neoklamete a motor tiež nemá taký prebytok výkonu, aby vás lákal vymetať zákruty nepratričným tempom za hranicou možností podvozku. Všetko je teda úplne v norme. Naladenie tlmičov praje pohodliu a dopomáhajú tomu aj 18” pneumatiky s vyšším profilom.

Tarraco s najslabším benzínom v najnižšej výbave Style dokázalo presvedčiť, že aj v tejto základnej špecifikácii je skvelým rodinným SUV. Vyzerá dobre. A rovnako dobre vyzerať bude aj o pár rokov, pretože toto je vlastnosť skoro všetkých Seatov. Výbava Style akoby korešpondovala s motorom. Nebude vás vyslovene rozmaznávať ale zároveň vám nebude takmer nič chýbať. Je to taký veľmi slušný základ, ktorý sa nemá za čo hanbiť a nič mu nechýba. Práve naopak, ponúka toho fakt veľa. Testovaná verzia stála 30 150 euro s DPH. Vzhľadom k tomu, že ide o nekompromisne veľký rodinný prepravník v dostatočnej výbave aj motorizácii, je to viac než lákavá ponuka.

SEAT Tarraco 1.5 TSI DSG Style

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4735 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1674 mm
Rázvor osí kolies 2790 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1621/2250 kg
Batožinový priestor 760/naozaj veľa l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Spotreba (mesto/mimo mesto/komb.)

7,0/5,1/5,8 l 100 km

Emisie g CO2/km 138-165