Test BMW M4 Competition: Je suis Darth Vader

Pustite si v hlave Imperiálny pochod, ak ho nepoznáte, tak bude pod galériou. A predstavte si, že vo Hviezdnych vojnách prichádza Darth Vader. V prvých, v druhých, v tých pôvodných. A akú má masku, čo na nej má? Predsa veľký nasávací otvor. A taký má, očividne, aj BMW M4 Competition. Čierna tiež sedí. Ako veľmi je M4 evil, je ako Darth Vader?

Keď mi kolega zavolal, že máme na víkend v redakcii M4 Competition z Avis Prestige, tak som mal zmiešané pocity. Veď nie je zelená, ani modrá, je čierna. A potom mi zasvietila nad hlavou tá veľká žiarovka ako v komixoch, veď to celé do seba zapadá. Práve toto je tá farba, ktorú musí M4 mať. Nutne! Nutne teda pre každého fanúšika Hvieznych vojen.

Práve dizajn tohto auta je naozaj kontroverzný. Teda pre niekoho. Ale to boli už tvary BMW radu 5 E60, ktoré navrhol Chris Bangle. Vtedy zneli v médiách hlášky, že päťka je mŕtva a nakoniec to dopadlo úplne opačne. Teraz je naozaj vyhľadávaným jazdeným autom, aj keď už je táto generácia dosť stará a aj napriek tomu je stále vizážou celkom svieža. Stále nevyzerá ako staré auto.

A takto to bude aj s dizajnom M3 a M4. Veľké masky chladiča najviac ruší evidenčné číslo. Čo je však jasné na prvý pohľad je fakt, že M4 vyzerá poriadne nasr… dene. Práve agresívna predná časť necháva celkom zaniknúť každý ďalší uhol pohľadu na toto auto. Bok s decentne rozšírenými blatníkmi? Elegantný, ale zrazu nezaujímavý. Zadok? Jasné, má veľký difúzor, ale inak nezaujme tak ako predok, ktorý je naozajstný pouličný gangster.

Dobre, tento kus má aj niekoľko prvkov z karbónu. Strecha? Nech sa páči! Odtrhová plocha je tiež z tohto materiálu, rovnako aj difúzor a zrkadlá. Vlastne zrkadlá môžu byť jednou z chybičiek krásy. Ani nie tak výzorom, ale tým, že pri diaľničnom tempe trochu viac hučia. Ale vizuálne sú fakt tak spravené, aby ladili s M4 pri každom pohľade.

Čierna farba necháva vyniknúť aj brutálne disky, ktoré nie je práve ľahké umyť, ale vyzerajú perfektne a ku celku sa dokonale hodia. Je to možno pavúčia sieť, alebo segment Death Star. Už sa vám páči? Nám už hej a to aj napriek tomu, že tie záseky na kapote, nad maskou chladiča, sú falošné. Avšak sú tam umiestnené tak, ako by mali byť. Bez nich by predku niečo chýbalo.

Dobre, nasadám. Bezrámové dvere sú poriadne dlhé, pri tesnom parkovaní je nastupovanie vhodné len pre štíhlejších. Ale nasadnutie do športových sedadiel ihneď vyvolá instantnú reakciu, túžbu po ostrých prejazdoch. Letmý pohľad okolo naznačuje, že toto je niečo extra. Miesto lesklého čierneho plastu na volante mám karbón, rovnako aj na obložení stredového tunelu.

Na elektricky nastaviteľných sedadlách sa dajú dotiahnuť bočnice, aby som v zákrutách nelietal, pod volantom mám karbónové pádla s naozaj veľkou plochou. Už by som chcel štartovať. Ale pracovná deformácia mi hovorí, že mám skontrolovať ešte aký je veľký kufor a koľko málo miesta je na zadných sedadlách.

Kufor je v pohode, nič mu nechýba, otvor na nakladanie je klasický ako na kupé, či na sedanoch. Ale veľmi ma šokuje práve priestor na zadných sedadlách. Možno je to porovnaním s väčším modelom M8 Competition, ale za seba si sám sadnem úplne bez problémov. Vzadu je až prekvapivo veľa miesta a aj vrecká ako v lietadle je kam umiestniť pre tých, čo majú slabší žalúdok.

O infotainmente nič nejdem hovoriť. Je výborný, to asi čakajú všetci. Ale mňa čaká to červené tlačidlo vedľa veľmi špeciálne tvarovanej radiacej páky. Stláčam brzdu a radový šesťvalec prebúdza búrku. Je síce obmedzený všetkým, čo môžu pravidlá o emisiách obmedziť, ale stále znie dobre. Motor má pekný chod už za studena a vzadu pri výfuku aj počuť celkom príjemný zvuk.

Radím D, nie dopredu, ani dozadu, ale posúvam páku doprava. Toto nezvyklé radenie je pre M-kové BMW štandard v ostatnej dobe. Prevodovka má 8 stupňov a dokáže tam strieľať rýchlosti naozaj extrémne rýchlo. Zohrievam ale bez prepínania režimov. Pomaličky, tak, aby som neprekračoval otáčky až príliš. Dobre, po pár kilometroch mám auto zohriate a tlačím viac na akcelerátor.

Klapky otvorené, dávam športový režim, nie obtiažnosť hard, ale hard s cheatmi ako stabilizačný systém. Trakciu trochu obmedzujem jedným stlačením príslušného tlačidla. Z križovatky tvaru T vyrážam celkom ostro a zadok mi ide do boku. Stále ma stráži elektronický pomocník, ale má asi jedno oko prižmúrené. Toto auto je naozaj zábavné od prvého kontaktu. Všetko ide akosi pomalšie v mysli ako reálne, auto dáva dosť času na reakciu. Zapínam ale naspäť trakciu.

Idem na kopce. Ja fakt neviem, toto auto mi príde ako plnohodnotná alternatíva ku Porsche 911. Má veľmi dobre naladený podvozok, má pohon zadnej nápravy. Má neskutočný fun faktor. V zákrutách sa správa ako o triedu menšie auto. Je to vlastne veľmi podobné M2 Competition, ale trochu vyzretejšie, trochu dospelejšie a vycibrenejšie.

Vlastne je to jedno z najzábavnejších áut, ktoré som v rukách mal. Nie je tak záludné, aby ma zabilo, aspoň nie pokiaľ nedám pokročilý režim s kompletne vypnutou stabilizačnou vecou. Vtedy sa mení na naozajstné zlo. Kolesá pretáčajú pri každom nesprávnom pohľade na pedál akcelerácie, volant musím držať obomi rukami, využívam celé pádla. Adrenalín stúpa, ale nie, nejdem to rozbiť. Mám studený pot na čele, potia sa mi ruky, zvládol som túto beštiu na chvíľu aj bez pomoci.

Lenže ja osobne by som si nekúpil Darth Vadera. Aj keď je fantastickým autom. Pre mňa je v ponuke zelená M3 bez doplnku Competition, ale s manuálnou prevodovkou. Až trochu rozmýšľam, načo BMW vytvorilo možnosť pridať pohon všetkých kolies. Na bezpečnú jazdu sú predsa iné autá. A ak niekto hovorí, že už autá nie sú také ako kedysi, tak má pravdu. Nie sú. Sú lepšie, príjemnejšie a použiteľnejšie ako v minulosti. Táto M4 Competition sa naozaj podarila. Dokonale. Aj s tým vzhľadom. Ak chcete, skúste si to sami, Avis Prestige určite nájde termín!

O spotrebe napíšem až keď sa dostanem k reálnemu novinárskemu kusu.

BMW M4 Competition

Motor R6 benzín
Objem 2993 cm3
Výkon 375 kW (510 k) pri 6250 ot/min
Krútiaci moment 650 Nm pri 2750-5500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4794 mm
Šírka 1887 mm
Výška 1393 mm
Rázvor osí kolies 2857 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1800/2155 kg
Batožinový priestor 440 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,9 s
Spotreba (WLTP) 9,9-10,2