Test Škoda Karoq 4×4 TDI: Fleetový hrdina

1. októbra 2018 od AktualityŠkodaTesty

Na celom texte ku správe o konkrétnom aute je väčšinou to najťažšie spraviť adekvátny nadpis. Ale niekedy to je úplne prvé, čo pri pohľade na konkrétny kus prebleskne hlavou. A pri tomto Karoqu to bolo jasné práve pri úplne prvom pohľade. Biela farba, menšie disky a vopred známa špecifikácia mohli znamenať len jedno.

Dobre, je to metalíza, nie obyčajná farba, ale aj tak sa auto hodí do flotíl. Už mu chýba len nejaký štylizovaný nápis na predných dverách a môže sa vydať v ústrety veľkým staveniskám, či potenciálnym zákazníkom akéhokoľvek produktu. Aké teda úspešný menežér dostane auto, keď mu pridelia práve takýto model?

Ako väčší brat, ale…

Predná časť je jasná, dvojdielne predné svetlá, veľká maska chladiča. Slabší pozorovatelia naozaj Karoq od Kodiaqu len tak ľahko nerozoznajú. Biela farba necháva poriadne vyniknúť plastovú časť predného náranzíka. Nie, nie je to znak úplne základnej výbavy, ale má naznačovať, že toto auto bude odolnejšie.

Bočný pohľad už predvádza, že Karoq je ten menší. Zadný previs je kratší, ale auto vyzerá vyvážene. Reálne, aj tie zliatinové disky s piatimi lúčmi sú naozaj pekné. Akurát znova vidíte tie plastové prvky. Áno, musia tam byť, lebo sú aj vpredu, aj opticky zvyšujú auto, ale len opticky. Veľmi dobre však pôsobí prelisovaná línia nad kľučkami.

Pri prechádzke okolo fleetového sna sa dostávame dozadu. A tu je to akosi trochu menej lahodné. O plastovom nárazníku asi teraz nehovoríme, všakže. Reálne? Karoq má divné zadné svetlá. Tá časť na stĺpiku je fajn. Ale to, čo je na piatych dverách na ňu nadväzuje len z polovice, možno z tretiny. Jasné, poviete si, že spodná línia nadväzuje na líniu na kufri. Jasné, to berieme, ale aj na tom by sa dalo trochu zapracovať, aby to bolo o niečo harmonickejšie.

Hľadáte niečo? Nie, Karoq nemá označenie motora. A nemá ani niečo ďalšie. Chýba mu koncovka výfuku. Jeho vyústenie je schované za plastovým nárazníkom. Áno, celý zadný nárazník je plastový. Cestujeme v čase, keď za príplatok boli lakované? Pozdravujeme verziu Sportline.

Všetko je tam, kde má byť

Škoda má pre SUVčka celkom jednotnú tvár aj vnútri. Jasné, nie sú úplne rovnaké, ale základ je totožný. Tvary výduchov sú minimálne podobné, v strede môže byť veľký displej s dotykovým ovládaním, volant je takmer rovnaký. Ale vlastne, nič tu nie je, čo by vám vadilo. Lenže ani nič, čo by vás reálne nadchlo.

Karoq je ako skalpel. Sterilný, ale funkčný. Na odviazané interiéry sú iné automobilky, napríklad Peugeot s 3008. V Karoqu je to všetko o intuitívnosti a tradičnom vzhľade. Dobre, niektoré funkcie sú schované v menu informačno-zábavného systému, ale napríklad klimatizácia si nechala svoje vlastné otočné ovládače a minidispleje mimo prudko digitálneho dotykovo-displejového sveta.

Prekvapenia sa nekonajú ani v iných častiach interiéru. Medzi sedadlami je vynikajúci držiak na pollitrovú fľašu, ktorého tvar umožňuje otvoriť ju použitím iba jednej ruky, nájde sa aj miesto pre mobil, dokonca Škoda myslela aj na to kam dať kľúč, keď je auto vybavené bezkľúčovým štartovaním.

Priestor na malé veci teda Karoq ponúka. Ale ponúka ho aj dosť pre posádku. Zadní pasažieri netrpia nedostatkom ani v oblasti nôh, ani v oblasti hlavy. Nie je obrovský, ale sťažovať sa bude málokto s priemerným vzrastom. Pri piatich je komfort výrazne horší, ale to je daň za tvar sedadla a šírku auta. Ale aj ak sú piati, stále ostáva veľký kufor. Je väčší ako by ste pri pohľade zvonka čakali.

Každodenný rituál

Sadnete, naštartujete, zistíte, že máte pod kapotou naftový motor. Jasné, že to zistíte, odhlučnenie je síce fajn, ale ten zvuk sa nedá úplne potlačiť, ani keď je motor zohriaty. Pod kapotou je, tentoraz, 1,6 TDI, štvorvalec dosahujúci 85 kW (115 k). Je spojený s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, klasicky cez Haldex spojku.

Nie je to pretekárske náčinie, ale na každý deň je výkon úplne dostačujúci. Má určité limity, lenže to má aj 200 kW. Povedzme to inak, na relatívne malý Karoq je to vhodná alternatíva pod kapotou. Vhodná je z hľadiska primeranej dynamiky, ale dych vyrazí až niečo iné. Spotreba je úplne šialene nízka. Nedávate si pozor, dupnete na to, jazdíte po diaľniciach, ste do 6 litrov. Dávate si pozor na pravú nohu? Viete sa dostať pod 5 litrov na sto kilometrov. So zvýšeným autom a pohonom 4×4, aj keď pripájateľným.

Dobre, priznajme to, jazda v Karoqu je trochu nudná. Idete v komforte, ale nemáte ani najmenšiu chuť auto vytáčať, držať ho vo vysokých otáčkach, nepotrebujete to, skôr ho budete držať v tých optimálnych a jediné, čo si budete užívať je fakt, že každým kilometrom šetríte vďaka veľmi nízkej spotrebe.

Ale veď od tohto auta nemožno očakávať žiadne zvyšovanie adrenalínu. Toto je predsa na presun v pohodlí bez ohľadu na počasie. O pohodlie sa určite starajú aj vysoké bočnice pneumatík, ktoré samotné zožerú niektoré nerovnosti na ceste.

Adekvátny balík

Tento Karoq nie je drahý. Je skôr z tých lacnejších, do 25-tisíc sa dostanete bez problému. Lenže to má dôvod, výbava je priemerná, motor tiež, nič nevytŕča, zapadne do ktorejkoľvek situácie. Zanikne na parkovisku, zanikne v premávke, zanikne v pracovnom nasadení. Nechcete provokovať? Toto je správne auto.

Ale ak by ste z neho chceli spraviť niečo viac, tak aj to sa dá. Nemusíte čakať na Sportline, stačí dať nalakovať tie spodné plastové diely a pridať osemnásťpalcové disky, napríklad s turbínovým vzorom zo Superbu a z nenápadného Karoqu sa stane celkom zaujímavý kúsok. Ale nezabudnite zvoliť verziu s Full LED prednými svetlami. My sme mali s halogénovými, nie, neboli zlé, ale každý kúsok osvetlenej plochy v noci je dôležitý.

Škoda Karoq 1,6 TDI 4×4

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 3250 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3200 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4382 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1603 mm
Rázvor osí kolies 2638 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1440/200 kg
Batožinový priestor 521/1630 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 186 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/4,5
Emisie g CO2/km 118
Tags: