Test Mercedes-Benz CLA180d: Forma hovorí niečo iné

14. júla 2019 od AktualityMercedes-BenzTesty

Mercedes-Benz má v ponuke už druhú generáciu malého štvordverového kupé CLA. Akurát povedať slovo malé a názov CLA v jednej vete už nie je presné. CLA je väčšie a to nielen na papieri, ale aj vizuálne. A hneď na prvý pohľad pôsobí dynamicky a zaujme, presne tak, ako každý očakáva.

Pozornosť na seba strháva v prípade, že má balík doplnkov AMG a ostrú žltú farbu. Nikto nepochybuje o výkonoch a dynamických parametroch tohto auta. Určite má minimálne tristo koní a môže nosiť označenie hot-4door-small-coupe. Ibaže by to bolo len čisto vizuálnym trikom a situácia by bola iná. Vitajte v CLA180d.

Klame vizážou

AMG balík zovňajšku naozaj robí z elegantného štvordverového kupé niečo agresívne. Ak je skombinovaný so žltou farbou, tak dokonca púta pozornosť naozaj všade, kde zastaví, alebo ide. nie je sa čomu čudovať, veď súčasnosť na cestách je ponurá a čierno-biela, prípadne zo vzorkovníka 50-tich odtieňov sivej. Aj tá tmavá modrá s prachom vyzerá ako čierna a niektoré ďalšie farby zanikajú. Žltá nazanikne.

Aj keď používa platformu a mnoho dielov z triedy A, tak predná časť má iné tvary. Vlastne, je jasné, že toto je malý Mercedes, ale zároveň vyzerá, že je väčší ako reálne je. A je iný ako Áčko, má iné svetlá, minimálne. Predsalen je to samostatný model.

Ak máte v hlave dilemu, či sedan triedy A, alebo CLA, tak máte ťažké rozhodovanie. CLA je celkovo športovejšie. Má profil viac pripomínajúci kupé, dokáže spôsobiť problém s hlavou vysokým pasažierom vzadu, ale hlavne… Hlavne má bezrámové dvere. To je zásadný rozdiel. A ako bonus k tomuto faktu budete mať vždy dochytané okná v hornom zadnom rohu, lebo ľudia sú zvyknutí zatvárať za rám, ktorý CLA nemá. Handrička na leštenie bude súčasťou základnej výbavy.

Vlastne, takéto CLA je naozaj parádne. Dáva zabudnúť aj na to, čo je pod kapotou, na to, že toto je predokolka, aj na to, že druhá senzácia zo športovej jazdy veľmi neprichádza. Toto je to auto, ktoré zaparkujete a určite sa otočíte keď od neho budete odchádzať. V sivo-sivom svete je toto CLA tým slnkom, ktoré žiari na parkovisku.

Sci-fi

Znova je tu paralela s novým Áčkom, ale to vôbec nevadí. Ak máte dostatočne honosne navolenú výbavu a budete do CLA nasadať potme, tak budete mať pocit, že z Hrochoti prídete razom do Las Vegas. Všetko svieti, dokonca ak pridávate teplotu na klimatizácii, tak výduchy pulzujú na červeno. Voľba nepriameho osvetlenia má viacero možností, od ľadovej jaskyne môžete prejsť tematicky na povrch slnka.

No, musíte si priplatiť za veľké displeje. S malými prichádzajú až príliš veľké čierne plochy, ktoré nie sú využité. V prípade oboch displejov s veľkou uhlopriečkou máte pocit takmer ako v Minority Report, ste ako v budúcnosti. Aj keď už nie tak vzdialenej. Koliesko na ich ovládanie však budete hľadať márne. Displej ovládate buď dotykovými plochami na volante, ktoré sú najlepšou voľbou. Reálnym dotykom displeja tiež viete čo-to spraviť, ale nebudete chcieť odtlačky prstov. Aj keď už máte tú leštiacu handričku kvôli oknám. MBUX podporuje aj hlasové ovládanie, ktoré je naozaj inteligentné a dokážete sa s ním slušne pohádať. Dotyková plocha v strede sa tiež ovláda v pohode, ale nevieme jej odpustiť, že spôsobila odchod kolieska.

V MBUX a navi môžete používať AR. AR je skratka od Augmented Reality, rozšírenej reality. V reálnom používaní to znamená, že na displeji vidíte obraz z prednej kamery a do neho zasadené navigačné prvky. Počkať, prečo sa nám toto nikdy na displeji neukázalo? Asi kvôli tomu, že tento konkrétny kus systém nemal. Nemal ani kamery okolo auta. Ale mal slušný batožinový priestor, ktorý je v základnej výbave.

Možno ale aj tak chcete Shooting Brake. Nie, neberte to zle, CLA je super, aj keď vzadu nie je príliš veľa miesta, ale stále, kombiverzia je praktickejšia a využiteľnejšia. Nechcete sa na to hrať, avšak pasažieri vzadu budú určite radosťou bez seba, pretože budú mať viac miesta nad hlavou. Teraz vážne, toto auto kľudne mohlo mať aj iba dvojicu dverí, vôbec by to nebol zásadný problém.

Tento vtip poznáte?

Stretne sa Rumun z Mioveni a Nemec zo Stuttgartu… A sme doma, tento Nemec nie je zo Stuttgartu, tento Nemec má južanskejší pôvod a pochádza z Kecskemétu. Stretne sa teda Rumun z Mioveni a Nemec z Kecskemétu, čo majú spoločné? Nie je to dehonestovanie, ani glorifikovanie žiadneho na konferencii, ale len konštatovanie faktov. Motor je predsa výborný.

Pod kapotou tohto CLA je, fanfáry, potlesk, mexická vlna… Ladies and getleman, CLA presents mighty 1,5 diesel! Pod kapotou je teda 1,5-litrový naftový motor s výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Že ste čakali, podľa výzoru, aspoň 110 kW (150 k). Máte smolu. Alebo my máme smolu?

Rýchly zovňajšok teda klame, auto až také rýchle nie je. Síce Draho tvrdil, že toto je ideálny motor pre CLA, ale my nesúhlasíme. Toto je základ, ktorý je základom a ničím iným. Chcete nízku spotrebu? Je super. Chcete zrýchľovať a jazdiť ostrejšie? Tadiaľto cesta nevedie. Reálne teda potrebujete, ak chcete naftový motor, verziu CLA200d s dvojlitrom a výkonom spomenutých 110 kW (150 k). Avšak ak predsa skončíte pri CLA180d, tak budete mať radosť z pohľadu na spotrebu. Nech sa deje čokoľvek, tak nad 5,5 nepôjdete takmer nikdy. Reálne viete jazdiť aj pod 5 litrov. Rýchla jazda vás aj tak baviť nebude. Motor ju neľúbi.

Motor teda nepatrí k tým, čo by trhali vnútornosti zo svojich pôvodných umiestnení. A je spojený s prevodovkou. To je celkom logické, s automatickou sedemstupňovou s dvomi spojkami. Znie to výborne. Ale realita je trochu iná. Až príliš často cítiť trhnutia pri rozbiehaní a niekedy aj pri preraďovaní. Z celkovej kombinácie máme rozpačitý pocit. Akoby prišla krabica s motorom, krabica s prevodovkou, roboti namontovali a nikto sa nestaral o zladenie. Obetujte tie necelé 2 tisícky naviac a skočte rovno do CLA200d, ktoré má osemstupňový automat. Naozaj, podvozok auta je vynikajúci, potrebuje aj dobrého parťáka pod kapotou, 180d ním nie je, tento motor si ušetrite pre A sedan, alebo podobné menej dynamické inštalácie.

Pomôž si sám

Od Mercedesu niečo očakávate. Áno, tým niečim je vyššia cena. Za toto CLA si zaplatíte 50-tisíc eur. Nie je to veľa, ale potom si uvedomíte, že má slabší motor a že nemá adaptívny tempomat a dokonca ani udržiavanie v pruhoch. Za reálne vybavené CLA tak zaplatíte možno aj o 10-tisíc viac. Ale budete mať auto, ktoré každého ohúri a vydrží vám už celý život. Pokiaľ teda vydržia displeje a umelá inteligencia nezmúdrie natoľko, že vás sama odstráni. Vlastne to tiež znamená, že to bude na celý život.

Teraz vážne. Ak potrebujete naftový motor, skončite s tým CLA200d, je lepšie a príplatok nie je až taký zdrvujúci. Budete mať väčší motor, viac výkonu, dve a pol sekundy dole zo zrýchlenia na stovku. Srandičky vo výbave nepotrebujete, takto triezvo nakonfigurované auto je výborné, akurát mu chýba výkon, najmä pri pohľade na to ako vyzerá.

Mercedes-Benz CLA180d

Motor R4 nafta
Objem 1461 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750-2750 ot/min
   
Prevodovka 7 stupňov automat, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4688 mm
Šírka 1830 mm
Výška 1439 mm
Rázvor osí kolies 2729 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1480/- kg
Batožinový priestor 460 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (komb)  3,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 100
Tags: