Test Hyundai i20 1,4i: Stelesnený strach Fabie

1. marca 2015 od AktualityHyundaiTesty

Viete čo hľadá Fabia, keď ide spať do garáže? Pozerá, či z montážnej jamy nevykukne Hyundai i20. Doteraz to Fabia nemala až tak ťažké. Konkurentov mala síce dosť, ale stále zákazníci radšej uprednostnili český výrobok. Aj napriek tomu, že so základnými kolesami vyzerala ako električka. Samozrejme trochu preháňame, ale kolesá vsadené ku stredu nevyzerali dvakrát lákavo. V minulej generácii sa ani Hyundai i20 nemusel pozdávať každému.

Predchádzajúca generácia vychádzala v prvom rade z toho, čo jej zanechal ešte Getz. Teraz už ale vzhľadom aj kvalitou materiálov hrá v triede na popredné nástroje. Už to nie je podporný triangel, či bongo v orchestri vážnej hudby. Priam sa dá povedať, že môže mať kľudne aj sólo bez ostatných účastníkov.

Nová tvár, luxusný zjav

Kedysi sa Toyota rozhodla, že svoje luxusné autá začne volať Lexus, aby nebol priamy odkaz na masové kusy. Rovnako sa k situácii, najmä v USA postavil Nissan s Infiniti. My máme pocit, že aj Hyundai by kľudne mohol rozbehnúť podobný biznis. Po veľkom Genesise a rovnako mohutnom Grand Santa Fe sa i20 tvári ako luxusný krpec.

Za výzor prémiovejšieho auta môže najmä výbava Style. Tá je úplne na vrchole ponuky. A poriadne to vidno. Karoséria začína v prednej časti šesťuholníkovou maskou charakteristickou pre automobilku. Nárazník však nekončí tesne nad ňou, ale až v polovici svetiel. Dôvodom je najmä ochrana chodcov pri náraze.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Keď sme už začali svetlá, tie nie sú ani LED, ani xenónové, ale využívajú na halogén šošovku. Jediné LED, ktoré i20 využíva vpredu sú na denné svietenie a na rozžiarenie plochy pri kapote. Elegancii pridáva aj hnedá farba.

Pri bočnom pohľade sa podarilo odľahčiť profil čiernou plochou za poslednými oknami. Tá spája okná na dverách so zadným na kufri. Strecha tak vyzerá, že drží iba na prednom stĺpiku. Vzadu v prvom rade padnú do oka svetlá. Horizontálne usporiadané, zasahujúce do kufra sa spoliehajú na LED, ale iba pri najvyššej výbave a príplatku za balík Style. Jediná vec, ktorá vyzerá neprístojne je zadná kamera trčiaca v strede veka batožinového priestoru. Chápeme, že to je najlogickejšie riešenie, ale pri niektorých pohľadoch pôsobí ako vyrážka na inak peknej pleti.

Jackpot

Hnedý exteriér výborne ladí aj s tým, čo sa nachádza vnútri. Vlastne hnedá by sa hodila skoro k akejkoľvek inej farbe interiéru. Lenže v i20 sa dá konfigurovať hnedý aj interiér. Poťahy sedadiel, prístrojová doska a dokonca aj výplne dverí prichádzajú s odtieňmi nezapadajúcimi do sivej monotónnej súčasnosti. Hnedá určite nekričí, ale ako doplnok k čiernej sa vyslovene hodí.

V zimných mesiacoch ani neviete ako oceníte jedno jediné tlačidlo v strede prístrojovej dosky. Nie, nie je to tlačidlo výstražných svetiel. Toto je o niečo nižšie. Medzi tlačidlami na ovládanie vyhrievania sedadiel. Je ním vyhrievanie volantu. V tejto triede sa zatiaľ veľmi nenosí a pritom je naozaj príjemné. Fiesta má napríklad vyhrievanie predného okna. Aj to je fajn. Ale bezprostredne po naštartovaní viac oceníte teplý volant. Budete mať svetlý bod budúcnosti pri zoškriabávaní ľadu z čelného skla.

Ako v každom malom aute si na šírku veľa miesta neužijete. Aspoň vzadu nie. Vpredu sa stretnete občas na lakťovej opierke, lenže to riešiť nebudete. V tej zadnej časti sa trom bude sedieť tesnejšie. Nie je to nemožné, ale stále, viac ako 50 kilometrov bude za trest, ako v každom inom malom aute.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Veľa priaznivcov jaskyniarstva bude určite zaujímať kufor. A hlavne pri porovnávaní s najväčším súperom, Fabiou. Modelu i20 chýbajú na českého preborníka chalupárstva a rýchlosti len 4 litre. Celkový objem v štandardnom stave 326 litrov vyzerá dostatočný. Lenže potom na to pozriete ešte raz. Výbava Classic má toľko, lebo nemá rezervné koleso. Style ponúkne menej o 31 litrov. Za tú rezervu to stojí a naviac využiteľnosť zostáva na výbornej úrovni. Dokonca môžete využiť aj štyri úchytné oká na sieťku zabraňujúcu posunu batožiny. Organizér batožinového priestoru a sieť sú v sérii od strednej výbavy Comfort.

Tvary máme, priestor tiež, lenže treba spomenúť aj ergonómiu a usporiadanie interiéru. Začneme niečim, čo máloktorý vodič hodnotí, ale tvorí to neoddeliteľnú súčasť ovládania auta. Páčky pod volantom má i20 takmer dokonalé. Na pocit sú perfektné a každý dotyk vyvoláva pocit kvality. Je jedno, či vyhadzujete smerovku, alebo prepínate diaľkové, či dokonca regulujete intenzitu stieračov. Dokonalé.

Ani ostatné ovládacie prvky nezostali pozadu. Vyhrievaný volant dokáže ovládať tempomat, rádio a telefón. Rádio tiež nemožno označiť iným spoojením ako výborne ovládateľné. Možno občas hľadalo skôr inú stanicu kvôli citlivému nastaveniu AF, ale hralo na triedu nadpriemerne. Pred radiacou pákou máte AUX a USB, takže využijete klasickú možnosť pripojenia. Klimatizácia s automatickým ovládaním sa dostala iba do vrcholnej výbavy Style. V skratke, oplatí sa priplatiť práve za túto opciu a výbavu. Dojmom kvality pôsobí aj otváranie okien, aj displej Supervision medzi kruhovými prístrojmi. Klobúk dole. Škoda, že si obraz zo zadnej kamery nenašiel miesto v prístrojovke, ale premieta sa do spätného zrkadla.

Ďalší s VTECom

Testovaný kus i20 poháňal agregát so štyrmi valcami a objemom 1,4 litra. Aj vďaka variabilnému časovaniu ventilov sa automobilke podarilo vytiahnuť z neho 74 kW (100 k). Nevyzerá to ako veľa, ale stále sedíme v malom aute určenom primárne do mesta. Stovka je tak na tachometri za 11,6 sekundy.

Tento motor naozaj odporúčame zvážiť. Aj napriek naozaj krátkej prevodovke sa s i20 dá jazdiť okolo hodnôt 5,5-5,7 litra. Reálne spotreba dosahuje papierové hodnoty, čo sa nestáva často. Ak sa posnažíte, viete sa dostať aj k 5 litrovej hranici, ale naopak pri využívaní plného výkonu a výletov ručičky otáčkomera k maximu pri 6800 otáčkach sa dostanete aj nad 6,5.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zimné pneumatiky Nokian sedeli k charakteru auta. Nekazili výborný akustický komfort, nezvyšovali spotrebu a celkom dobre držali auto na vozovke. Aj keď ovládanie funguje, nebudete umelo tlačiť na hranu. V prípade, že predsa, tak už počkáte na výkonnú verziu s označením N podľa vývojového centra.

Na i20 budete v prvom rade v úplnom komforte. Teda s prihliadnutím na triedu. To, čo získate v luxusnej triede nečakajte, ale medzi malými autami sa nestratí. Pri parkovaní jedine vytočí, že predný senzor sa nezapne automaticky, ale musíte zastaviť a znova sa pomaly rozbehnúť, či stlačiť príslušné tlačidlo za radiacou pákou.

Fabia a Fiesta majú problém

Fabia je najpredávanejšie auto na Slovensku, Fiesta najpredávanejšie malé auto v Európe. Obe sú veľmi dobré, ale i20 má rozhodne čo povedať a s prehľadom sa môže pobiť o korunu kráľa triedy. Nám by sa páčil ako kombi a spomenutá rýchla verzia N. Čo však šokuje, tak i20 pôsobí kompaktnejšie ako napríklad Clio, či Peugeot 208. Možno je to tým, že sa všetko tvári ako z jedného kusu a z ničoho nemáte pocit, že je z budúcnosti. Hyundai i20 s testovaným vidíme ako ideálnu voľbu pre turbofóbnych a pre tých, ktorí odmietajú príchod trojvalcov a prepĺňania.
O cenách i20 sme už písali v článku a porovnaní s najväčším konkurentom tu.

Martin O. Gallery

Hyundai i20 1,4i Style

Motor R4
Objem 1368 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 134 Nm pri 3500 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4035 mm
Šírka 1734 mm
Výška 1474 mm
Rázvor osí kolies 2570 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1060/1600 kg
Batožinový priestor 295/1011 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 184 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,2/4,6/5,5
Emisie g CO2/km 127
Tags:  ,