Test Hyundai i10: Malé veľké auto

Hyundai i10 je najmenším modelom juhokórejskej automobilky, ktorého primárnym revírom je mesto. Auto je síce malé naovnok, ale podľa automobilky samotnej by mala malá i10 byť schopná veľkých vecí. Totiž, segment malých áut nepatrí medzi tie úplne najobľúbenejšie a v posledných rokoch je vo veľkom tieni mestských SUV. Tie často úplne zbytočne zaberajú veľa miesta a ich odpodstatnenie v meste je diskutabilné. V mnohých prípadoch dokonca iba imageové. Hyundai ale práve v tejto dobe prišiel na trh s i10, ktorá sa tvári až revolučne. My sme toto mestské vozítko testovali v najvyššej výbave Style s najsilnešou motorizáciou 1.2i.

Auto na pohľad pôsobí vyslovene milo a rozkošne, ako z Kinder vajíčka. Najmä dámskym vodičkám sa určite bude páčiť. Skvelým “cute elementom” karosérie sú malé okrúhle denné svetlá zložené zo šiestich malých diód v tvare šesťuholníkov, šikovne zakomponovaných do prednej masky. Bledomodrá farba karosérie mu tiež pasuje a pôsobí sviežo, ako sa na moderné mestké auto patrí. Aj príplatkové čierne prevedenie strechy je fajn a je rozhodne zaujímavejšie než jednoliate lakovanie vo farbe karosérie. Malé 15” disky kolies so štyrmi dvojitými lúčmi dobre zapadajú a väčší rozmer by bol aj zbytočný. Vyššie profilové číslo pneumatík prospieva komfortu a tlmeniu nárazov od nerovností a to je presne to, čo v meste chcete. Veľmi pekným detailom je aj logo i10 zapustené do čierneho plastového trojuholníka na treťom stĺpiku. Zadná časť malej i10 je jednoduchá a konzervatívna, predok s už spomínanými kruhovým svetlami medzi veľkými okami prednej masky pôsobí sviežejšie. Drobné detaily ako chrómové kľučky dverí potešia a pridajú hodnotný dojem. Takže, pekné a moderné malé auto, akých je v dnešnej dobe pramálo.

Keď otvoríte Kinder Surprise, vnútri na vás čaká prekvapenie. A presne taký je aj tento Hyundai. Je to síce auto toho úplne najmenšieho segmentu, ale priestor v kabíne a niektoré prvky výbavy akoby boli z auta vyššej kategórie. Po posadení za volant máte dojem, že proste sedíte vo väčšom aute a v každom smere máte dostatok priestoru. Sedadlá sú pomerne jednoduché, bez výrazného bočného vedenia, ale ich bledo-čierne prevedenie dodáva kabíne pocit vzdušnosti. Poteší aj jednoduchá, ale praktická lakťová opierka. Rovnako tak veľmi pekné strieborné oplastovanie prístrojovej dosky s výraznou textúrou a nápaditými výduchmi vzduchu na bokoch. Najprv vás teda príjemne prekvapí bohatý priestor a potom si začnete všímať prvky výbavy. Vyhrievanie volantu a sedadiel, automatická klimatizácia, bezdrôtové nabíjanie telefónu, tempomat, udržiavanie v pruhoch, bezkľúčové odomykanie či štartovanie tlačidlom a až 8” displej infotainmentu s plnou konektivitou Apple aj Andorid, parkovacou kamerou či navigáciou. To sú veci, ktoré ani zďaleka nie sú samozrejmosťou ani pri niektorých ďaleko väčších autách. Radiaca páka je umiestnená vyššie než obyvkle a teda je skvelo po ruke. Na tak malé auto je k dispozícii aj dostatok odkladacích priestorov. Medzi sedadlá vošli dva stojany na nápoje a ešte aj malá prepážka na telefón či peňaženku. Na zadných sedadlách je miesta tiež prekapivo dosť. Dospelí jedinci sa tu asi na dlhé trasy voziť nebudú ale ak by k tomu náhodou došlo, vôbec to nebude traumatizujúca skúsenosť. Vzhľadom ku kategórii auta je tu miesta vážne veľa a to aj na hlavu. Základný objem batožinového priestoru je 252 litrov. To síce na papieri neohúri, v praxi ale áno. Naložili sme tu totiž veľký cestovný kufor, dva menšie batohy a malú cestovnú chladičku. Na vrch ešte vošli turistické palice. To nepotrebuje ďalší komentár.

Pod kapotou našej i10 bol malý benzínový štvorvalec s objemom 1.2 litra a výkonom 62kW/84 koní a 118 Nm. Poctivé štyri valce bez turba a na mini auto aj celkom obstojný výkon. V meste sa nedostatku výkonu báť vážne netreba. Auto pôsobí pri odjazdoch z križovatiek svižne a je to teda taká malá mestská motokára. Prevodovka má iba päť stupňov, ale rozumné odstupňovanie a tak auto slušne zrýchľuje v malých rýchlostiach a zároveň je použiteľné aj na diaľnici. Spravili sme tak trochu šialenú vec a cestovali s i10 z Bratislavy do Tatier. Na tempomate bola skoro stále nastavená 135 km/h rýchlosť a otáčkomer ukazoval zhruba 4000 ot/min. Aj napriek tomu bol hluk v kabíne stále únosný a na auto takejto kategórie komfort na palube výborný aj v takejto rýchlosti. Čuduj sa svete, po týždňovom jazdení v meste, na zakrútených kopcovitých cestách okolo Tatier a presune naspäť do Bratislavy sa priemerná spotreba ustálila na čísle 5,8l/100km. To je až šokujúco málo, keďže zväčši platí pravidlo, že malý motor a vysoké otáčky znamenajú vysokú námahu a tým pádom vysokú spotrebu. Nejakým zázrakom to ale v prípade tohto Hyundaiu neplatí. Najväčšou slabinou motora je jednozančne pružné zrýchlenie v stredne vysokých rýchlostiach. Ak idete rýchlosťou okolo 80 km/h a chcete rýchlo predbehnúť kamión, potrebujete dlhý a prázdny kus cesty s dobrou viditeľnosťou ďaleko pred vami. Tu skrátka chýba výkon ale aspoň trochu pomoci od turba. Neraz sme kvôli tomu predbiehací manéver museli vzdať. Na mestské a prímestké jazdenie je však motor skvelý. Má dostatok výkonu, nízku spotrebu a dobré odhlučnenie. Jazdné vlastnosti na malých 15” kolesách sú typicky mestské. V malých rýchlostiach dostatočne sebaisté a pritom pohodlné pri prejazde všemožných urbánnych nástrah, akými sú prejazdy električkových koľají, kanálové poklopy a výtlky. Vo vyšších rýchlostiach, pri snahe o nepatričnejšie prejazdy zákrut cítiť miernu nedotáčavosť, ktorá je ale skôr akýmsi zábavným prvkom. Do vysokých rýchlostí, kde by bola ohrozujúca, sa s malým motorom nedostanete. V meste je to ale fakt hravé auto, ktoré vás bude baviť.

Zodpovedne prehlasujeme, že Hyundai i10 predčil naše očakávania hneď v niekoľkých ohľadoch. Pred cestou z Bratislavy do Tatier prevládal skepticizmus ohľadom výkonu, priestoru a celkového komfortu cestovania na relatívne dlhej trase. Lenže i10 prevalcovala všetky obavy a trasu absolvovala vo veľmi slušnom tempe, jej kufor bez problémov zhltol takmer všetku batožinu a do cieľa sme dorazili s nečakene nízkou spotrebou. Bez známok väčšej únavy či pocitu nepríjemného hluku v hlave a ušiach. Na celej dlhej bolo najväčším problémom jednoznačne predbiehanie v stredne vysokých rýchlostiach, na ktoré skrátka chýbal výkon a tak sme často vzdali štandardné predbiehacie manévre, ktoré by s inými výkonnejšími autami boli bezproblémové. Tu proste chýbalo turbo, všetko ostatné ale prebehlo úplne hladko. Hyundai i10 je tým typom auta, ku ktorému pristupujete s určitými očakávaniami a ono ich v praxi o celý level prekoná. Hovoríme o priestore, výbave, spotrebe paliva a vlastne aj o dynamike v meste či na diaľnici. Ak hľadáte mini auto primárne do mesta, je i10 zaručene jedným z úplne najlepších hráčov tohto segmentu. Cenovka v testovanej výbave Style s 1.2 litrovým motorom predstavuje 13 190 eur s DPH. Aktuálna akciová cena je ale 11 690 eur s DPH. Nami testovaný kus stál 14 980 eur s DPH avšak táto cena zahŕňala napríklad príplatkovú čiernu strechu, vyhrievanie volantu ale hlavne infotainment s navigáciou a konektivitou Apple aj Android. Za takto vybavené a prekvapivo praktické auto je cena v poriadku.

Hyundai i10 1.2i Style

Motor R4 benzín
Objem 1197 cm3
Výkon 61,7 kW (84 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 117,6 Nm pri 4200 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3670 mm
Šírka 1680 mm
Výška 1480 mm
Rázvor osí kolies 2425 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 932/1430 kg
Batožinový priestor 252/1050  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 171 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,6 s
Spotreba (WLTP) 5,1-5,8
Emisie g CO2/km 117-132