Test Citroën C3 Aircross 1.6 HDi Feel: Francúz s kľudom Angličana

6. septembra 2018 od AktualityCitroënTesty

Povedzme si rovno, C3 Aircross nie je v našej redakcii zrovna horúcou novinkou a možnosť preveriť si jeho schopnosti sme už párkrát mali. Ja sám som však toto SUV od Citroënu nikdy netestoval. Takže, z môjho pohľadu je  stále neprebádaným územím. Tentokrát sa k nám dostal nenápadný strieborný kus v strednej výbave Feel s naftovou jedna-šestkou HDi pod kapotou. Na prvý pohľad a dojem pôsobil ako pohodový parťák s ktorým spolu strávime kľudný týždeň, poďme sa teda pozrieť, ako sa nám spolu nažívalo a čo nás postretlo.

Dizajn karosérie akoby svojmu súrodencovi C3 z oka vypadol. Bodaj by nie, veď sú z jedného cesta, akurát Aircross francúzski pekári trochu viac ponaťahovali do dĺžky aj výšky, keďže ide o SUV. Aj keď, podľa mňa, výstižnejší výraz je Crossover, prípadne City SUV. Aircross totiž nedisponuje pohonom 4×4, ani za príplatok, pre podmienky v ktorých sa však bude 99% svojho života vyskytovať to ani nie je potrebné. Oproti bežnej C3 je toto auto väčšie aj vyššie, čo znamená vyššiu svetlú výšku a teda lepšie prejazdové vlastnosti mimo spevnený povrch. V praxi to znamená, že Aircross je ideálnym dopravníkom na chatu ku ktorej vedie šotolinová cesta, dobre poslúži napríklad aj rybárovi ktorý sa s ním vydá na lov k rieke. Ako som však sám otestoval, je to aj vhodné bikerské auto. Do kufra vojde zložený bicykel a rozbitá príjazdová cesta vedúca k lesným trailom nie je žiaden problém. Chybou tohto konkrétneho kusu je strieborná farba karosérie a plastové kryty plechových diskov, chýba aj kontrastná čierna strecha. Bublinoidný funky vzhľad karosérie nemusí sedieť každému, nemožno mu však uprieť, že je istým spôsobom nápaditý a originálny. Lenže, na to aby sa jeho potenciál ukázal naplno, muselo by auto mať výraznejší lak, ideálne s kontrastnou strechou. A tiež hliníkové disky. Tenučké predné svetlá prechádzajúce do masky sú zaujímavým protipólom k veľkej plastovej „tlame“. Oplastovanie celej karosérie je hojné, nedá sa povedať, že by vyslovene pridávalo na atraktivite, pri SUV je to však praktický prvok a vždy je lepší plast než škrabance. Celkovo sa dá konštatovať, že dizajn je pomerne kontroverzný a rozhodne nie tuctový. Čo je vlastne fajn, auto nie je úplnou šedou myšou ani v šedej farbe. Teda pardon, striebornej.

Sedadlá sú trochu gaučoidné a takmer bez bočného vedenia. Ale super pohodlné, čo pasuje k povahe auta. Kožený volant je vydarený, má tri ramená, dobrý tvar a veľkosť aj multifunkciu. Čo viac chcieť? Absencia lakťovej opierky zamrzí, možno sme len rozmaznaní, ale možnosť položiť si ruku aspoň na malú sklopnú opierku vychádzajúcu zo sedačky by potešila. Pochvalu si naopak zaslúžia budíky, funkčnosť vyhrala nad imidžom. Sú veľmi jednoduché, ale výborne prehľadné s dobre čitateľnou grafikou a fontom číslic. Ako je už u väčšiny moderných áut zvykom, v strede je zabudovaný centrálny displej, ktorým sa ovláda audio, automatická klimatizácia, telefón a tiež poskytuje informácie o vozidle. Navigácia v tejto verzii absentuje. Na dotyk bohužiaľ displej reaguje trochu spomalene a presnosť aj čitateľnosť na slnku tiež nie je ideálna, v danej cenovej kategórií hanbu určite nerobí. Odkladacích priestorov je pomenej, ten pred radiacou pákou je však fajn na peňaženku či telefón. Hneď za ním je aj USB vstup. Trochu nepochopiteľná je plytká mini polička pod displejom. Akosi nevieme nájsť jej zmysel a praktické využitie. Síce je pogumovaná, ale vojde sa do nej azda len pero a aj to pri prvom ostrejšom zrýchlení vypadne. Malý odkladací priestor je aj pod „kniplom“ ručnej brzdy, avšak práve ten do neho zasahuje a tým pádom obmedzuje jeho využitie a objem. Plasty sú tvrdšie, adekvátne cenovke, celkové tvary interiéru ale nie sú nudné a majú svoj štýl. Veľmi vydarené sú napríklad výduchy ventilácie. Kabína je inak vzdušná a príjemne priestorná aj pre klaustrofobikov, 410 litrov batožinového priestoru je tiež chvályhodný údaj hodný zmienky a plusových bodov.

Naftová 1,6 HDi je u Citroënu stálicou, ponúka 73 kW (100 k). Čísla neohúria, v praxi je však záťah najmä na dvojke a trojke prekvapivo dobrý. To je dané 254 Nm krútiaceho momentu  na predných kolesách. Ako už bolo napísané, štvorkolka neexistuje ani za príplatok. Manuálna prevodovka má bohužiaľ iba 5 stupňov. Dlhé sprevodovanie má byť kompenzáciou za chýbajúcu šestku, aby otáčky neboli tak vysoké. Znamená to ale aj, že jazdiť v meste na štvorku je nereálne, predpisová päťdesiatka si najviac rozumie s trojkou. A dlhé sú aj dráhy, ktoré musíte pri radení s pákou prejsť, kým zaradíte požadovaný stupeň. Presnosť ale nie je zlá, aj keď pocit najmä v dorazoch gumový.  A spotreba? Pri prevažne mestskom jazdení v Bratislave a diaľnici nám vyšiel priemer 5,4 l/100 km. To vôbec nie je zlé, celkom určite by nebol problém dostať sa aj pod 5. Dynamika samotná je pre pokojné povahy dostatočná, najmä ak jazdíte sami či vo dvojici. Pri plnom obsadení však už dochádza dych. Aircross s 1,6 HDi ale nemá akékoľvek športové ambície, pohodlie a praktickosť sú tu na prvom mieste a okreskový chuligán zberajúci pokuty za rýchlosť z neho nebude ani keby sa veľmi snažíte.

Tomu zodpovedá aj naladenie podvozku, ktorý je veľmi pohodlný a vynikajúco tlmí nerovnosti, dokonca aj tie priečne, ako napríklad retardéry. Karoséria sa samozrejme nakláňa, nie však dramaticky a naviac s týmto motorom sa do zákrut ani nikdy nebudete vrhať takou rýchlosťou, aby to bol problém. Jeho poslaním je prepraviť vás komfortne z miesta A na miesto B, rýchlosť je druhoradá a ani vám to nebude vadiť. Teda, ak ste cieľová skupina.

S cenovkou 15 490 Eur ide o férovú ponuku. Nie je to úplný low-cost ktorý by mohol konkurovať napríklad Dacii ale predsa len je Citroën kvalitou spracovania o niečo vpredu. Ak hľadáte rodinné auto s absolútne pohodovým charakterom, ktoré stavia na prvé miesta komfort a pragmatický prístup k veci, ste tu správne. Dynamika neohúri, ale postačí, odmenou budú veľmi nízke prevádzkové náklady. Za úvahu ale určite stojí aj silnejšia verzia so 120 koňmi a šiestimi stupňami, ktorá je však drahšia o približne 2500 eur, ale dynamika už bude o poznanie lepšia. Každopádne ale bez váhania zvoľte hliníkové disky a odvážnejšiu farbu karosérie, s tou mu to sekne ďaleko viac.

Slovo na záver: Citroën, v rámci príchodu normy WLTP a emisných noriem, vymenil tomuto motoru prevodovku za šesťstupňovú. A rozdiel medzi týmto a výkonnejším s 120 koňmi sa dostal na celkom nízkych 900 eur, ale iba pri výbave Shine.

Citroën C3 Aircross 1.6 HDi Feel

Motor R4 nafta
Objem 1560 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 254 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4154 mm
Šírka 1824 mm
Výška 1637 mm
Rázvor osí kolies 2604 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1293/1825 kg
Batožinový priestor 410-520/1255 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,5/3,5/3,9
Emisie g CO2/km 101
Tags: