Prvá jazda Mazda MX-5: Na zábavu netreba extrémny výkon

6. apríla 2016 od AktualityMazdaTesty

Na približne 50 kilometroch som vyskúšal novú Mazdu MX-5, označovanú generačne ako ND. Nie je to na celý test, tak sa podelím o pár dojmov.

S malým roadsterom som sa už stretol, NA a NC iba staticky, ale na NB som pár kilometrov zvládol. Na preFL jedna-šestke najviac a pár na poFL jedna-osme. Obe mali ukecané riadenie, zábavný podvozok, nič zbytočné. Ak by sa malý britský roadster prevtelil, tak určite do MX-5.

Lenže tu prichádza zápletka. Zápletka menom MX-5 2,0 Skyactiv-G. Malý roadster, ktorý medzigeneračne zhodil asi sto kíl. Na papieri vyzerá výborne. A vlastne aj naživo. Také miniLambo, nízke, široké.

Po nasadnutí som bol trochu sklamaný vypracovaním interiéru. ND nutne potrebuje alcantarové príplatkové prvky! Tie pocit výrazne zlepšia. Trochu ma šokovali aj clony, malé kúsky tenkého plastu… Až som sa divil, že do nich vôbec dali zrkadielka. Tiež ma neuveriteľne vytáčala ihla na nulovanie medzi otáčkomerom a ľavým tubusom s teplotou chladiacej kvapaliny, palubným počítačom a palivomerom. Dalo sa to vyriešiť aj elegantnejšie. Nad 185 centimetrov máte vnútri dosť problém a nepomáha ani volant nastaviteľný oba výškovo. Recará, aj keď umiestnené omnoho vyššie ako sedadlá v NB sú super a v zákrutách adekvátne držia.

Mazda MX-5 mid

V malom roadsteri je hlavná jazda. A tu MX-5 exceluje. Takto som sa dávno nebavil a to mám za sebou test výborného 308 GTi. Mazda reaguje až telepaticky. Na zmeny smeru stačí pomyslieť. Volant s elektrickým posilňovačom síce neposkytuje takmer žiadne informácie, ale tuhosť a vzdialenosť medzi dorazmi sú nastavené priam brilantne.

Prevodovka, ktorá kašle na tiahla a má páku rovno zo skrine prenáša vibrácie z pohonného ústrojenstva a prichádza s dokonalými dráhami aj s pocitom mechanickosti a zacvaknutia rýchlostí.

Motor je tiež vynikajúci. To, že má spotrebu kľudne do 7 pominiem. Reakcia na plyn? Okamžitá a adekvátna. Keď chcete a viete to, odmení vás aj driftom. Ale na ostré a čisté prejazdy zapôsobí magický diferenciál Torsen. Už len kvôli nemu treba dvoliter. Výkon nechýba ani v jednej situácii, MX-5 ho má akurát, aby sa nemusela radiť medzi premotorované mrchy.

Prvý kruháč, prvé podradenie s medziplynom. Synchronizácia otáčok sa mi podarila, rýchlosť vkĺzla perfektne. Jemné brzdy, prudké trhnutie volantom a výjazd j veľmi jemným vybočením zadnej časti… Ak ste už niekedy takto šli, tak viete presne, či malá Mazda spraví. Naviac blbnete v rozumných rýchlostiach. Podvozok je úplne to najlepšie na aute. Síce aj motor a prevodovka sú výborné, ale charakter dáva práve podvozok.

Po tých prejazdoch mám spálený krk od slnka, vlasy ako Albert Einstein, ale úsmevom sa na mňa nechytá ani Joker z filmu o Batmanovi. Keby má hydraulický posilňovač ponúkajúci lepší kontakt s dianím pod kolesami bola by dokonalá. Takto je len tesne pred bránou. Nie, je dokonalá, s hydraulickým posilňovačom by bola božská.

Možno by si zaslúžila točiť o 500 otáčok viac, možno by mohla mať ešte výraznejší zvuk. Ale nič z toho nie je reálne nutné. Len tá alcantara vnútri na prístrojovke.

Túto Mazdu musím dostať na normálny test. Aj s adekvátnymi fotkami, nie mobilovými a dvoma vypožičanými…

Tags: