Motor + motor = Toyota Prius AWD

Prezentačné oddelenie automobilky Toyota nám pred pár týždňami ukázali video, kde si to modrý Prius s nosičom na streche veľkolepo sunie po snehu. Ako pozeráme, tak pozeráme, vyzerá to, že je poháňaná aj zadná náprava. Na výstave LA Auto Show nám v stánku japonského výrobcu dali odpoveď. Pridali dozadu motor a na svete je Prius AWD-e, elektrická štvorkolka.

Pozrieme sa na to detailnejšie. Predný hlavný motor je k dispozícií len pre prednú nápravu, tú zadnú roztáča prídavný elektromotor. Do rýchlosti 9 km/h sa pridáva automaticky a kontinuálne, za každých okolností, ako pomocník hladkého rozjazdu. Ďalšie zapojenie zadnej nápravy je závislé od palubného počítača, ten vyhodnotí jeho nevyhnutnosť a zapracuje, maximálne však do rýchlosti 70 km/h.

Zmeny zapracovali aj do vizuálneho spektra, aktualizovali dizajn a priadli nové farby, Supersonic Red a Electric Storm Blue. Ďalší upgrade nastal v označení, zrušili číselné kódy, v USA ostalo len označenie tradičné, LE, XLE a Limited, pre nadchádzajúce modely pribudne L eco. Pre elektroverziu sú tu aj nové, 15“ disky v kombinácií dvoch odtieňov.

Z vylepšení v interiéri stojí za zmienku aplikácia nových, v 8 smeroch nastaviteľných vyhrievaných sedadiel pre posádku vpredu vo výbave XLE. Pre všetky varianty je v základnej ponuke súbor pomocníkov v bezpečnosti, Toyota Safety Sense P. Bez zmeny zostal displej pred vodičom s veľkosťou 4,2 palca. Ale len z vizuálneho hľadiska, zo softvéru doň pribudli všetky možné „zelené“ informácie, monitor stavu energie, vozidla, samozrejme, EKO peňaženka, ekologický denník, ukazovateľ pohonu náprav. Samozrejmosťou je navigácia, ovládanie klimatizácie a rádia. Infotainment disponuje ovládačom cez 6,1“ dotykový displej. K nemu pripojíte aj mobilný telefón, na slovo vás bude poslúchať pokročilé hlasové ovládanie Siri Eyes Free, zobrazí aj záznam zo zadnej kamery. K dispozícií bude aj limitovaná verzia, do nej, pre radosť všetkých hudbychtivých, natlačia do Priusu aparatúru od JBL s ovládacím panelom 11,6“ a rozlíšením HD. Do bohatého príslušenstva pribudla sada strešných nosičov pre bezpečné a pohodlné prepravovanie objemnejšieho nákladu, bicyklov, lyží a podobných vylepšovačov postavy. Ak ale predsalen budete chcieť niečo z toho narvať do kabíny, po sklopení zadných sedadiel s pomerom 60:40, otvorí sa priestor o objeme 1 855 litrov.

Motorizácia ostáva nezmenená, kombinácia benzínového agregátu 1,8 litra a dvoch nezávislých elektromotorov, to všetko riadené CVT prevodovkou. Energiu dopĺňa systém rekuperácie brzdnej sily, tá je efektívne rozdeľovaná do batérií a do samotného procesu brzdenia.

Trend je neúprosný, štvorkolky obľúbené, preto Toyota ohlásila zámer produkovať až 25% Prius AWD-e z celkového predaja tohto modelu. Cena ešte známa nie je, tej sa dočkáme až v nasledujúcom roku 2019.