T6? Označenie ako terminátor, alebo ako tank. Alebo ako Volkswagen pri dodávkach. Najnovšia, ehm, generácia Transporteru je už šiesta. Lenže automobilka to vie prikrášliť. Šiesta áno, ale treba tiež povedať, že medzi ňou a piatou je menej zmien ako pri Golfe V a VI. Jednoducho to kľudne môže byť aj modernizácia, síce úplne hĺbková, zameraná na detaily a veľa prvkov, ale stále modernizácia.
Pod označením T6 sa skrýva Multivan, Caravelle, ale hlavne Transporter. Posledný bude tvoriť hlavný predajný artikel, keďže je v ponuke aj ako úžitková verzia. Transporter Kombi sa od nej líši presklením zadnej časti a najmä väčším počtom sedadiel.
Pracovný nástroj
Základné črty sú pri všetkých Té šestkách rovnaké. Tými nikoho nezmätie. A vlastne základné črty ako profil a tvar karosérie sú rovnaké ako pri T5. Lenže to, čo je funkčne výborné sa naozaj len veľmi ťažko mení a podarilo sa to asi len Fordu s Transitom Custom. Možno ešte trochu do inakosti načrel Renault Trafic.
Veľké predné svetlá nepôsobia obrovsky na tmavej karosérii. Práve tmavá modrá je najväčšou slabinou výzoru. Nie sú to plastové nárazníky, tie sú celkom cool. Modrá je podobný odtieň, ako majú základné, bezpríplatkové farby v koncerne. Možno aj vďaka nej vyzerá Transporter nenápadnejšie, lenže na ceste úplne zaniká. Ale má zásluhu na optickom zmenšení auta. Vôbec by ste mu netipovali bezmála 5,5 metra.
Obrovské presklenie vanu tiež vytvára vizuálne odľahčenie. Myslíme si však, že cestujúci vzadu by ocenili väčšie zatmavenie okien. Odporučenie smeruje aj k druhým posuvným dverám na ľavej strane. Veď pri plnom obsadení sa všetci šiesti pasažieri vzadu musia nalodiť cez jedny dvere. Cez kufor to nejde, na takúto variabilitu asi nemyslel žiadny výrobca podobných vozidiel, iba ak by bola zadná lavica otočená opačne k smeru jazdy.
Pri pracovne zameranom aute neprekvapia šestnásťpalcové plechové disky, aj keď by sa mu viac hodili sedemnástky z rovnakého materiálu. Neprekvapí ani farebná kombinácia. Tieto autá nemajú byť stredobodom pozornosti, ale majú plniť svoj účel. To je všetko. Skôr prekvapí možnosť priplatiť za LED predné svetlá. Nie iba na denné svietenie, ale kompletné. Ale nech sú akokoľvek dobré, tak viac ako 1500 eur za ne pridá asi málokto, kto bude auto potrebovať naozaj na prácu. To už možno siahne po luxusnejšom modeli Caravelle.
Použiteľnosť ako pracovný nástroj trochu zhoršuje aj vyklápanie zadných dverí nahor. Dvojkrídle usporiadanie zhorší vizuálne kvality, ale poskytne možnosť niečo operatívne naložiť aj vysokozdvižným vozíkom. Že dve krídla so stĺpikom v strede zhoršujú výhľad vzad cez vnútorné spätné zrkadlo? Pri Caddy áno, ale Transporter má na zhoršenie v prvom rade veľa opierok hlavy a v druhom rade, testovaný kus nemal zadný stierač. To sa prejavilo pri sychravom počasí asi ako najväčší zápor konkrétneho auta. Najväčšou výhodou výklopných dverí je, že sa pod nimi dá zapáliť aj v prípade dažďa, čo ste už určite mohli vidieť na niektorom stavenisku.
Každé tri miesta majú jedny dvere
Do interiéru má najlepší prístup trojica predných pasažierov. Majú na výber dvojicu dverí. Jasné, bez nich by to asi nešlo. Veď toto nie je autobus, aby vodič nastupoval opačnou stranou. Alebo je? Zadná šestica nastupuje cez jedny posuvné dvere. Ak Kombi budete využívať ako šesťmiestne s potenciálom deviatich miest, tak sú pravé posuvné dostačujúce, aspoň nikto nebude skákať z auta rovno na cestu do premávky. Ale ak je pasažierov vzadu 6, porozmýšľajte, či predsa netreba doplatiť za druhé posuvné dvere na pravej strane.
Predná časť je priestorovo fajn. Vodič má to najlepšie miesto v celom aute. Lavica spolujazdca nedostala žiadne tvarovanie sedáku a ani operadla, takže práve názov lavica je adekvátny. Dôvodom na jednoduchší tvar spodnej časti je pravdepodobne aj možnosť odklopiť ju a v priestore pod sedadlom schovať vodičovu batožinu na celý výlet, povinnú výbavu, či nešpecifikovaný kontraband.
Druhý rad sedadiel tiež nedostatkom priestoru netrpí. Skôr sa cestujúci budú sťažovať, že nič nevidia dopredu. Aj keď väčšinou v týchto autách vidíme na diaľnici ľudí v póze hvezdárov so zatvorenými očami, ale otvorenými ústami. Pri spánku im istotne nevadí ani naozaj jednoduché vybavenie s preglejkovými bokmi a stropom. Veď hlavne, že sa vezú. Jediným prvkom luxusu vzadu je popolník na ľavej stene za vodičom. Vyzerá síce ako z osemdesiatych rokov, ale je tam.
Na tretí rad sedadiel sa dá dostať po odklopení krajného sedadla v tom druhom. Na nastupovanie je otvor akurát, aj na kolená je priestoru prijateľne. Ak si niekto vyberie zadné miesta v prázdnom aute (pohádal sa so šoférom a chce byť čo najďalej), tak zacíti tuhší pracovný podvozok. Batožine v kufri to rozhodne vadiť nebude. A do LR (Langer Radstand) sa jej vojde naozaj veľa. Každý z deviatich môže niečo mať. Veď dĺžka je okolo 1,2 metra, šírka tiež a výška meter určite. Alebo ak šiesti vyhodia posledný rad sedadiel, dostanú viac ako dva metre. To už môžu ísť aj bicyklovať bez nutnosti prívesu.
Späť na vodičovom mieste, najlepšom v celom aute sa nebudete cítiť ako v základnej dodávke. Hlavne ak priplatíte za multifunkčný kožený volant s takmer dokonalým tvarom. Rovnaký bol aj v Multivane, tak isto ako hlavica radiacej páky. Podobne ako vo väčšine úžitkových VW máte miesto aj na mobil. Až pohľad na pravú časť prístrojovky prezradí, že toto je pracovné auto. To, čo bolo v Multivane pekne zakryté ako priehradky sú to otvorené priestory. Ale zase treba uznať, že sa nám naozaj páčilo sivé prevedenie spodnej časti prístrojovej dosky. Celú prednú časť oživilo. Zaujímavé je aj ovládanie kúrenia v zadnej časti. Popri normálnom ovládaní klímy sa pod ňou objavil ešte jeden panel špeciálne pre zadnú časť. Takže, čo nastaví vodič, to nikto zo zadnej šestice neovplyvní. Neposlúchate, tu máte zimu!
Motor šokuje spotrebou
Dlhý rázvor nebude úplne pre začiatočníkov. Manévruje sa s ním horšie ako s krátkym. Ale to je celkom logické tvrdenie. Po pár minútach cvičenia na väčšom parkovisku sa však za volant, pri jazde dopredu môže posadiť hocikto, kto šoféroval napríklad Sharan, či podobné MPV. Manévrovanie uľahčujú aj veľké spätné zrkadlá. Vnútorné potrebovať nebudete, dozadu budete vidieť maximálne opierky hlavy. Reálne by sa tu hodila parkovacia kamera. Aspoň, že senzory sú na oboch koncoch a minimalizujú potenciál stretu.
O tom, že toto auto má byť poriadne využívané a nemá chodiť prázdne niečo šepká nervóznejší prejav pri prejazde nerovností. Po zaťažení je však všetko v poriadku a ovládanie je presne také, aké by ste od deväťmiestneho auta očakávali. Teda je lepšie. Nie je dynamické, ale príjemne komfortné.
Motor prebudíte veľmi jednoducho. Stačí len ťuknúť do štartovacej polohy, netreba tam kľúč držať. Dvojlitrový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k), rovnaký ako sme mali v Multivane, je celkom kultivovaný aj pri studenom štarte. Pri jazde ho počuť len málo a príliš skoro ho prehlušia zimné Semperity, ktoré počuť zo zadnej časti. Ale čím viac pasažierov, tým viac izolačnej hmoty.
Presná prevodovka je prvým prekvapením. Na dodávku sa so šesťstupňovým manuálom radí naozaj výborne. Lenže stále zostáva v tieni motora. Teda dynamické parametre sú na celkom slušnej úrovni, ale spotreba dokáže spustiť sánku dole. Diaľnicu sme zvládli s priemerom tesne nad 8 litrov. A vôbec sme sa nešuchtali 100 v pravom pruhu. Reálne sa dajú spraviť hodnoty pod 7 litrov aj pri zarátaní mestskej a mimomestskej premávky. Ale ak sa posnažíte, dostanete sa naozaj nízko s číslami. Nám sa podarilo na desiatich kilometroch spraviť priemer 5,3 litra. A zase sme nebrzdili premávku. Jasné, auto bolo prázdne, ale aj tak je to neuveriteľná hodnota.
Zaujímavé je, že napriek absencii zadného stierača sme mohli využívať služby adaptívneho tempomatu. Dodávky už nie sú tým, čím bývali. LEDky, ACC, dokonca aj automatické diaľkové… Komfort už nie je obmedzený na luxusné a osobné verzie.
Nezabudnite na stierač
Ak budete špecifikovať Transporter Kombi, tak máme niekoľko rád. Zoberte aj druhé posuvné dvere. Pasažieri sa poďakujú. Zoberte dvojkrídle zadné dvere, veď toto je pracovné auto a sú praktickejšie. Pri nepriazni počasia môžete medzi nimi natiahnuť plachtu a prístrešok máte aj tak. Zoberte tento motor. Je fakt ideálny na deväťmiestny mikrobus. Porozmýšľajte, či naozaj potrebujete dlhší rázvor. Horšie sa s ním manévruje. A hlavne, zoberte si nejakú výraznú farbu. Nemusí to byť metalíza, ale hlavne nech je výraznejšia. Pri celkovej kalkulácii si nezabudnite pozrieť aj rozdiel ceny Transporteru Kombi a Caravelle, možno sa prikloníte na stranu väčšieho komfortu. Ak to rozpočet dovolí, zoberte aj LED predné svetlá. Halogénové síce tiež svietia výborne, ale LEDky sú omnoho ďalej. Vlastne ešte nezavrhnite osemmiestnu alternatívu. Je priestorovo príjemnejšia a v prípade potreby dokážete vystúpiť ako vodič aj zadnými posuvnými dverami.
Volkswagen Transporter Kombi LR 2,0 TDI
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3250-3750 ot/min |
Krútiaci moment | 340 Nm pri 1500-3000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5304 mm |
Šírka | 1904 mm |
Výška | 1990 mm |
Rázvor osí kolies | 3400 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1930/3200 kg |
Batožinový priestor | cca 2300 (9 miest)/5000 (6 miest)/7800 (3 miesta) l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 182 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,2/5,3/6,0 |
Emisie g CO2/km | 157 |