Volkswagen Multivan je synonymom luxusnejšieho veľkého auta už pár rokov. Teda luxusnejšieho v sfére úžitkových vozidiel znamená niečo iné ako v osobných, ale stále, Multivan je na vrchole tohto reťazca. Inak, všimli ste si, že Mercedes svoju triedu V prehlasuje výlučne za osobné auto, kým Volkswagen, sekcia úžitkové vozidlá, sa k Multivanu hrdo hlási?
Aj v prípade Multivanu sú nejaké vrcholné modely. Business je ten, ktorý stojí od 89 tisíc eur. Ale pre nás je vrcholom skôr PanAmericana, zaujímavo vyskladaná edícia s terénnejším vzhľadom. Je odlíšená vyššou svetlou výškou a tiež sivým lemom spodnej časti. Lem nie je plastový, ale len nalepený. Niečo ako rýchle pásy, tu sú však terénne pásy.
Ale stále je to Volkswagen
Spravme si taký experiment. Choďte si kúpiť BMW X5 za 70-tisíc a postavte ho na parkovisko, kde parkujú vaši zamestnanci. Čo sa stane? Každý vás hneď druhý deň ohovorí, vlastne ani nebude ten deň čakať. Ale spravte to isté s Volkswagenom Multivan. Tento kus stál 68-tisíc, čo nie je málo, ale stále je len bielou dodávkou, teda pre neznalých.
Ak si objednáte auto bez označení, tak toto môže kľudne byť aj Transporter, nikto nebude vedieť, koľko auto stojí, pokiaľ nevie detaily výbavy. Biela farba sa asi na PanAmericanu aj najviac hodí. Reálne si ho môžete nájsť v sivej a striebornej, ale práve s bielou najlepšie ladia tie nálepky v spodnej časti karosérie. Ku celku sú zladené aj náznaky ochrán podvozku.
Ale sú to naozaj len náznaky? Aj áno, aj nie. Na nárazníku sú. Lenže v príplatkovej výbave je za približne 4-tisíc eur kompletné obrnenie podvozku. Nami testovaný kus mal ochranu motora hrubým hliníkovým plechom. To už je niečo, čo nechá pozorovateľa v nemom úžase. Motor je chránený výborne. A táto ochrana stojí len tesne cez 1 000 eur.
LEDkové predné svetlá sú tiež za príplatok, ale výslovne ich odporúčame. Prvý dôvod je, že svietia naozaj brutálne. A ten druhý? Toto je Multivan PanAmericana. Toto nie je základný Transporter, tu proste nechcete halogénové svetlá. Ani tie nie sú zlé, ale keď už si priplácate za imidž, tak ho nekazte tým, že si necháte základné svetlá.
Konferenčná spálňa
Nič nemôže byť protichodnejšie ako podnadpis tejto kapitoly. Možno tak zelená Fabia v novom tuneli v Žiline, smerom na Čadcu. Ale nech to znie akokoľvek šialene, tak to je presná definícia interiéru Multivanu PanAmericana, aspoň v tejto konfigurácii.
Predná časť PanAmericany je takmer rovnaká ako v každom inom Multivane. Vedeli ste, že Multivan vyjadruje svoju nadradenosť oproti Caravelle a Transporteru konzolou okolo radiacej páky s odkladacím priestorom? Je to kvôli tomu, že pri Caravelle a Transporteri je väčšia pravdepodobnosť troch sedadiel v prvom rade. Dve sedadlá PanAmericany majú čalúnenie kombinujúce látku a kožu. Tým, že stred je látkový, tak nám nechýbalo ani vyhrievanie sedadiel. Ale to bolo aj následkom nezávislého kúrenia s diaľkovým ovládačom. Pri mínus sedemnástich v noci bolo práve toto kúrenie najdokonalejším prvkom výbavy pri rannej jazde.
Interiér ponúka dva rady kresiel po dva kusy a lavicu v treťom rade. Stredné dve sedadlá dokážete otočiť oproti poslednej lavici a vysunúť okrúhly stolík. Okrúhly stolík je relevantný pre autá s dvomi posuvnými dverami, inak je stolík sklopený v ľavom boku auta. Ak tento okrúhly vysuniete, tak môžete buď pracovať, jednať, alebo jednoducho raňajkovať.
Otočené sedadlá posuňte k tým predným a stolík medzi ne, vysuňte sklopnú lavicu, zatiahnite rolety, dajte priložené kryty na predné okná, natiahnite plachtu a pospite si. V jednom aute máte pohodlný prepravník, jedáleň, konferenčnú miestnosť, ale aj spálňu. Ak cestujete a nechcete každý večer riešiť iný hotel, tak Multivan PanAmericana s nezávislým kúrením znie ako vhodná alternatíva. Veď WC a sprcha sa dajú vyriešiť, v prípade núdze, aj na pumpe. My sme v aute prespať neskúšali, počas testu šli nočné teploty až k -17°C. Niežeby to auto nezvládlo, ale takýto komfort by sme skôr videli na letnom festivale.
Vrchol ponuky
Čo má Multivan ako najvýkonnejší motor v ponuke? Predsa dvojlitrové biturbo s výkonom 150 kW (204 k). Tu je spojený so sedemstupňovým automatom s dvomi spojkami a pohonom všetkých kolies. Krútiaci moment je nezanedbateľných 450 Nm. Výkon je plne dostatočný, ale prevodovka ho jemne maskuje, takže ani nemáte pocit, že je ho toľko. Možno by sa aj Multivanu PanAmericana hodil trojliter ako je v Amaroku. Takých 184 kW (250 k) by bolo asi ideálnou porciou.
Multivan PanAmericana má podvozok dvihnutý o 2 centimetre. Nevyzerá to ako veľa, ale je to presne to, čo zlepšuje prejazdnosť. Svetlá výška sa tak z 193 milimetrov dostáva na 213 milimetrov. To je viac ako má väčšina moderných SUV. Jasné, prejazdový uhol veľkého a dlhého auta je iná kategória, ale základný terén s ním zvládnete ľavou zadnou. Nájazdový a odjazdový uhol sú v pohode. A ak dáte kompletnú hliníkovú ochranu podvozku, tak nemusíte príliš riešiť ani prejazdové uhly.
Do terénu sa však tak často nevyberiete. Na ceste občas budete mať pocit, že aj napriek tým všetkým luxusným prvkom je Multivan stále odvodený od dodávky. Lenže taký pocit je aj v triede V, nech sa tvári akokoľvek osobne. Fyzikálne limity nepustia. Aj napriek trochu tvrdšiemu podvozku je PanAmericana stále komfortným vozidlom.
Zvýšenie o dva centimetre zhoršilo aerodynamické parametre, to sa dalo čakať. Ak sme vypustili diaľnice, dokázali sme sa spotrebou hýbať okolo ôsmich litrov. Teda jemne nad osem. Ale pri nutných a častých presunoch po rýchlostných komunikáciách sme spotrebu potiahli až k desiatim. Nie, nesťažujeme sa, auto je štvorkolka, má automat, je vyššie a noha pri jazdení bola trochu ťažšia. Akiste nepomohli ani skúšky v snehu a samotné blbnutie. Naozaj, to bola vlastne brutálna zábava, pripájanie zadnej nápravy v jednom momente dokáže autu, na správnom podklade, spôsobiť pretáčavú charakteristiku. My sme to skúsili v hlbokom snehu. Už ste niekedy šli bokom na dodávke? Siedmi? How cool is that!
Ešte neviete, že aj toto potrebujete
S Multivanom máte neuveriteľné možnosti. Kým základ je okolo 30-tisíc, dokážete sa dostať aj cez 100. Reálne, auto si dokážete poskladať tak ako chcete. Nezabudnite však na LEDky, vyhrievanie sedadiel a v zime využijete aj nezávislé kúrenie. To teda aj v lete, keď sú chladnejšie noci a budete chcieť v aute prespať. Pozitívom je, že okolie nebude šialene závidieť. A tí, čo budú vedieť o aké auto ide, tí budú skôr uznanlivo kývať hlavou. Fakt, toto auto sa podarilo, naviac výbava PanAmericana išla ešte ďalej. Len si ju kúpte so štvorkolkou a imitáciou plechovej podlahy vzadu. Možno práve toto je aktuálne najviac cool Multivan.
Volkswagen Multivan PanAmericana 2,0 BiTDI DSG 4Motion
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 150 kW (204 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 450 Nm pri 1400-2400 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7 stupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4904 mm |
Šírka | 1904 mm |
Výška | 1990 mm |
Rázvor osí kolies | 3000 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2195/3080 kg |
Batožinový priestor | -/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 199 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,1 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,5/6,1/6,6 |
Emisie g CO2/km | 172 |