Akosi sa nám v redakcii stále viac ukazujú elektromobily. Mať auto, ktoré síce funguje na elektrickú energiu a dokážete s ním vydržať týždeň bežnej prevádzky je už zaujímavé. A ukazuje to kam až sa elektromobily dostali. Tie ostatné, ktoré sme mali v redakcii a prischli mne, sú fakt podarené. Mám teraz na mysli Hyundai Ioniq 5 a BMW iX. Vraj bol dobrý aj Enyaq, ale ten sa ku mne nedostal na viac ako jazdu po Bratislave. Takže som bol, logicky, celkom zvedavý, čo dokáže koncernový Volkswagen ID.4. A ešte k tomu GTX! Práve GTX je jediným ID.4, ktoré má pohon všetkých kolies a tým pádom dva elektromotory. S nimi prichádza aj najvyšší výkon zo všetkých elektromobilov od Volkswagenu. Práve tento kus je v jednej z najlepších možných kombináciách.
Veľké disky vyzerajú dobre, ale…
Vizáž GTX je odlišná od ostatných ID.4. Je to najmä tým, že má zmenené nárazníky. Predná časť dostala vo farbe karosérie aj spodnú časť. Viac zmien netreba. V nárazníku sú však aj iné svetlá. Na bočnej časti je lišta nad oknami a posledný stĺpik karosérie čiernej mantej farby. A naviac má aj iné disky. Síce sú v základnej výbave dvadsiatky, na tomto červenom kúsku sú 21-palcové.
No a to je jeho problém. Tieto disky si vyžadujú veľmi obozretné zaobchádzanie a tiež obozretné parkovanie. Inak prídu k ujme aj napriek akýmkoľvek hranám pneumatík na ich ochranu. A to sa už stalo, niekto proste parkoval. Nič viac, nič menej. Havarijná poistka je vhodná aj kvôli tomuto. Možno je lepšie ostať pri tých dvadsiatkach, najmä ak parkujete v meste, alebo chodíte do garáží Centalu v Bratislave.
Tento nový štýl dizajnu, ktorý je úplne jednoduchý a reprezentujú ho, vo Volkswagene, elektrické autá, sedí o niečo lepšie väčším modelom. Dôkazom je aj porovnanie ID.3 a ID.4, kedy ID.3 treba dobrú farbu, aby tvary vynikli. Vlastne toto je pravidlom aj pri tomto väčšom modeli.
Na GTX sa proste hodí červená. Prešiel som celý konfigurátor a je fakt najlepšia, žiadna modrá Stonewashed, možno ešte čierna by bola fajn, ale červená vyhráva. Najmä ak má čiernu strechu. Vtedy ID.4 pôsobí naozaj dynamicky. Jediné, čo sa k nemu naozaj nehodí je modrá aqua značka. Pre tú má Volkswagen samostatnú farbu, ktorú dáva do vzorkovníka menšieho ID.3.
Veľa miesta pre všetkých
Elektromobily majú jednu výraznú výhodu oproti spaľovacím autám. Kým spaľovacie potrebujú na pohon všetkých kolies kardan, aby dostali výkon aj na zadnú nápravu, alebo primárne na zadnú nápravu, elektromobilom stačí kábel. Dva. Jeden od baterky a jeden od riadiacej jednotky. O čom to hovorím? Vzadu je veľa, ale fakt veľa miesta a ani v strede nie je tunel, ktorým by bolo treba viesť rotujúce elementy.
A ani kufor nie je na zahodenie, veď má štandardne objem 543 litrov. Do neho sa dokážete zbaliť aj na kempovanie pri nabíjaní, keď poprosíte cestou miestneho obyvateľa dediny v Maďarsku, či sa môžete zapojiť cestou na dovolenku do Chorvátska. Pripomínam, že ak máte kartičku ZSE Drive, tak stále platíte roaming, ak chcete nabíjať v zahraničí. 25 eur hodina, hodinová tarifikácia a možno aj bez dane, nepamätám sa presne.
V každom prípade, nabíjačky majú svoje miesto pod podlahou. Nie je to zrovna najoptimálnejšie keď máte batožinu, ale dá sa. Dvihnete len zadnú časť podlahy. A ak budete nabíjať, tak môžete sedieť aj vnútri. Dokážete si, aj v zime, nechať naštartované, takže kúrenie v interiéri funguje. Síce sa auto bude o niečo dlhšie nabíjať, ale nezmrznete.
Miesto pre vodiča s malým displejom za volantom, priamo na stĺpiku riadenia, je podobné ako v ID.3, rovnako je umiestnené aj prepínanie režimov jazdy. Teraz myslím pohyb vpred a dozadu. V strede je druhý prepínač režimov, priamo pri tlačidle výstražných blinkrov. A tam je aj prepínač zobrazenia klimatizácie. Kým vyhrievanie sedadiel viete aktivovať dvojklikom na nepodsvietenej lište pod displejom, ku vnútornej cirkulácii niekedy treba tri kliknutia.
Výkon, dojazd, fajn
Práve GTX je najvýkonnejšou verziou ID.4 a má tiež najväčšiu baterku. Ultraleggera s dvomi motormi a malou 52 kWh baterkou nie je dostupná. Takže táto verzia má 220 kW (299 k) a kapacitu batérie až 77 kWh. Podľa údajov má kombinovaný dojazd až 479 kilometrov. ID.4 Pro Performance s jedným elektromotorom má až 521 kilometrov. To už stačí niektorým jedincom na celý týždeň. Ak by to teda bola realita.
Z tých 479 kilometrov ubúda prudkým zrýchľovaním, kúrením, aj keď s tepelným čerpadlom, jazdou po diaľnici a tiež zimnými pneumatikami. Ale aj tak sa mi podarilo spraviť slušných 280 kilometrov na nabitie. Dovolím si tvrdiť, že to je lepšia hodnota ako zvládne Ioniq 5 s podobným pohonom a výkonom. Ale ten má o 4 kWh menej. No a mimo diaľnic by som dal kľudne 320-340 kilometrov v zime.
Jazda na ID.4 je na 21-tkách celkom tuhá a názvu GTX nezostáva nič dlžná. Možno lepšie drží v zákrutách, aj keď to je aj zásluhou toho, že ten, kto má na starosti výber pneumatík nešetril a dal Continentaly, ktoré fungujú naozaj veľmi dobre. Až na tú tuhosť, ktorá sa dá vyriešiť rovnakým štýlom ako parkovanie je teda jazda úplne super. Dobre, trochu pomáha aj DCC, systém nastavenia tuhosti tlmičov. Ale toto auto chce brutálne jazdiť aj v dynamickom režime.
Výkon 220 kW (299 k) naozaj nie je málo a krútiaci moment 162 Nm vpredu a 310 Nm vzadu sú slušné hodnoty. Lenže treba mať na pamäti, že nech je zrýchlenie akokoľvek 6,2 sekundy, auto stále váži 2,2 tony. A to hlavne pri prejazdoch zákrut. Tam však vyniká vyšší výkon zadného elektromotora a auto je veľmi dlho neutrálne. Možno dlhšie ako zvládnete zisťovať. Veď GTX je elektrická obdoba GTI.
Chcete lajfstajl GTX, alebo väčší dojazd?
To, že GTX stojí na vrchole ponuky elektrických vozidiel sa dá trochu konfrontovať len s existenciou kupé SUV ID.5. Avšak z ID.4 je na vrchole určite. Tu však záleží, na čom záleží vám. Ja by som asi, aj napriek deficitu výkonu, uprednostnil verziu ID.4 Pro Performance, ktorá má spomenutý vyšší dojazd. Síce na papieri len 40-50 kilometrov, ale aj to je niečo. Ale zase, GTX vyzerá najlepšie. Možno by som zvolil práve vzhľad. Neviem sa rozhodnúť. Reálnych viac ako 300 kilometrov je predsa veľmi dobrá hodnota. Za cenu necelých 62-tisíc je veľmi schopný a pekný elektromobil. A stále je to o minimálne 20-tisíc menej ako stojí trošku vybavené BMW iX so základným kratším dojazdom a menšou batériou.
Volkswagen ID.4 GTX
Motor | Elektromotor |
Kapacita batérie | 77 kWh |
Výkon | 220kW (299 koní) |
Krútiaci moment | 162 Nm vpredu a 310 Nm vzadu |
Prevodovka | jednostupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4582 mm |
Šírka | 1852 mm |
Výška | 1601 mm |
Rázvor osí kolies | 2769 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/celková) | 2211/2730 kg |
Batožinový priestor | 543/1575 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Spotreba (kWh/100 km) | 18,3 |
Dojazd | 479 km |