Volkswagen vstúpil v roku 2010 modelom Amarok do pick-upovej hry. Lenže oproti konkurentom mal jednu výraznú, najmä psychologickú, nevýhodu. Mal iba dvojliter. Aj keď najvýkonnejší mal 120 kW (163 k), stále to bolo celkom malo z hľadiska objemu, teda v mysliach zákazníkov.
Lenže konkurenti sa tiež dostávajú postupne nižšie s objemami a Amarok s faceliftom predviedol niečo naozaj šokujúce. Na dvojliter úplne zanevrel a miesto neho má výlučne trojliter V6. Takže žiaden downsizing. A to, čo bolo na začiatku vrcholným výkonom bude iba základ. Toto je správna cesta!
Rešpekt bez hraníc
Amarok sa zmenil, najmä vpredu, predný nárazník je iný, má širšiu mriežku a hmlovky sú hranaté, nie okrúhle, celok pôsobí mohutnejšie. Predná maska vo výbave Aventura, ale aj Highline žiari dvoma vodorovnými chrómovými lištami. Najzásadnejší je veľavravný znak V6 pred pravým svetlom.
Svetlá viac vybavených kusov sú osadené bi-xenónmi. A svietia fantasticky. Veľká plocha a vysoké umiestnenie sa nezaprú, v noci je viditeľnosť naozaj výborná. Vizuálne pôsobí mohutnejšie bledá farba, tmavé auto trochu zmenšujú. Normálne by sme odporúčali modrú, ale v tomto prípade je strieborná naozaj výbornou voľbou. Amarok má ako jediný pick-up v ponuke aj dva matné odtiene. Vraj si ich už aj niekto objednal, tak klobúk dole. My by sme zostali pri lesklých farbách, nakoľko sa lepšie udržiavajú. A ak s Amarokom zablúdite aj medzi kríky a stromy, tak prípadné škrabance ľahko rozleštíte. Na matnom laku leštiť logicky nemôžete.
Ostatné časti sa nezmenili faceliftom, teda aspoň nie výrazne. Na tvare karosérie sa toho veľa čarovať nedá, pokiaľ má auto vyžarovať robustnosť. Takže najskôr miesto pre motor, potom miesto pre pasažierov a vzadu ložný priestor. Amarok ponúka možnosť umiestniť naň paletu na šírku medzi blatníky, konkurentom trochu miesta na to chýba. Znamená to však výhodu, lebo ak je na palete niečo ťažké, je to bližšie stredu vozidla a bremeno pôsobí priamo na nápravu, nie za ňu.
Vo výbave Aventura je štandardne za kabínou Sportsbar. Lenže v prípade testovaného kusu je nad ložnou plochou Styling bar Plus, čo znamená trubkovú konštrukciu. Nehádame sa, vzbudzuje ešte viac rešpektu, v spojení s masívnymi rúrkovými nástupnými schodíkmi chrániacimi podbehy. Dôležitým prvkom výbavy je aj nástrek ložného priestoru Durabed, ktorý je odolný proti poškriabaniu.
Amarok nie je malé auto, ani úzke, ani nízke a celkom automaticky budí rešpekt. Naviac na strednom Považí celkom k rešpektu prispievali aj evidenčné čísla DS. Ale to je geografické špecifikum. A samozrejme veľa robili dvadsiatky disky s chrómovým povrchom!
Naozaj luxusný pick-up
Pick-upy sú stále skôr pracovnými autami. Teda najmä v Európe. Môžu mať komfortnú výbavu, môžu mať luxusné prvky, ale ani Navara, ani Ranger, ani Hilux a ani L200, prípadne odvodeniny, nevytvárajú dojem luxusného auta. Nech majú akúkoľvek výbavu. V Amerike je to samozrejme iné, čo predviedol test RAMu 1500. Ale na scénu prichádza nový Amarok.
Modernizáciou sa síce zmenil trochu exteriér, ale interiér prešiel až brutálnym prerodom. Oblé a okrúhle prvky sú preč, nahradili ich hrany, pribudli ozdobné lišty, všetko vyzerá honosnejšie. Síce plasty nie sú mäkké, ale aspoň dizajnom sa radí Amarok na vrchol v luxuse medzi konkurentmi dostupnými na slovenskom trhu.
Všetko je akosi logicky usporiadané a ak ste už jazdili v akomkoľvek Volkswagene, tak sa rýchlo zorientujete. Informačno-zábavný systém je úplne intuitívny, zvláda dokonca bez problému čítať 64 GB USB kľúč a podporuje pripojenie na Car-Net Guide služby, pomocou ktorých dokážete nájsť parkovisko, reštauráciu, či čokoľvek iné. Toto auto je stále stará škola a klimatizáciu má plne separovanú, čo je možné hodnotiť len a len kladne.
Veľkým pozitívom interiéru je kvalita spracovania. Jednoducho máte pocit, že auto vydrží čokoľvek. A vydrží až do konca vesmíru. Dokonca v ňom vydržíte aj vy. V Aventure sú štandardom vynikajúce sedadlá ErgoComfort s nastavením všetkého možného, dokonca aj s celkom príjemným bočným vedením. Vzadu je miesta menej, ale vraj je to najviac v triede. Oproti Rangeru to budú len tesné rozdiely. Ale aj tak. Práve spomenutý Ranger má jednu výhodu naviac, pod sedadlo má dva odkladacie priestory, Amarok ich nemá. Síce má delené zadné sedadlá, len čo s nimi?
A kedy je kvalitu auta počuť najviac? Pri zatváraní dverí. Zabuchnutie nemá plechový zvuk, možno si ho ani nevšimnete, ale je to také jemné tlmené dosadnutie.
V6, bejbe!
Zabudnite na štvorvalce, Amarok prichádza s V6tkou. Šesť valcov je viac aj ako 5. Naviac trojliter pochádza vraj priamo z Audi Q7, len je inak naladený. Má tri výkonové verzie, 120 kW (163 k), 150 kW (204 k) a 165 kW (225 k). Najskôr sú v ponuke výkonnejšie dve verzie. A aby výkonu nebolo málo, tak vrcholná verzia dokáže krátkodobo potlačiť na 180 kW (245 k).
Spojenie s osemstupňovým automatom je fakt perfektné. S obrovskou masou dokážete jazdiť naozaj svižne a permanentný pohon všetkých kolies s diferenciálom Torsen pracuje perfektne aj pri jazde po nespevnených komunikáciách a dokonca aj mimo nich. V prípade potreby naozajstného terénu je nutné spomenúť, že potrebujete aj uzávierku zadného diferenciálu, verte, prejdete s ňou omnoho ďalej ako bez nej.
Najväčšou výhodou trojlitra V6 je, oproti menejvalcovej konkurencii, kultivovanosť. Nepanujú žiadne agrárne prejavy, v kabíne je príkladne ticho. Práve ticho je jednou z častí komfortu, tou zásadnejšou sú prejavy podvozku. Ani by ste nepovedali, že na zadnej náprave sú listové pružiny. Práve vďaka nim dokáže Amarok odviezť takmer tonu (listové pružiny 3+2). Teda ak sú iba 2+1, tak je to necelých 850 kilogramov. Ale s plnou záťažou dokáže zvládnuť 100-percentné stúpanie.
Amarok dokáže potiahnuť príves s hmotnosťou 3500 kilogramov. Pekný údaj, ale ako to skúsiť? No, ťažné je, zohnať vozík a ide sa. Za Amarok sme pripojili približne 2,5 tony a ani taká hmotnosť s autom nič nerobila, V6tka mala stále dosť výkonu, stále ťahala naozaj skvele. Len sa zvýšila spotreba. S takou porciou sme jazdili za 11 litrov. Bežne sme sa však dokázali pohybovať aj do 9 litrov. Samozrejme za predpokladu, že sme sa nenaháňali s majiteľmi E46tkových bavorákov s najsamlepšími naftičmi.
Základná otázka
Odpoveď na základnú otázku o vesmíre, živote a celkom je 42. A čo nám to pomôže? Teraz nič. Základná otázka pri Amaroku znie, či sa mu naozaj podarilo dostať na vrchol ponuky pick-upov v Európe. A odpoveď je áno. Stačia na to tri slová: ticho, kultivovanosť a komfort. Iste máte na jazyku ďalšiu otázku, a nie, za test nám nikto nezaplatil, Amarok je naozaj až tak dobrý. Síce testovaná verzia prekročila cenníkovou cenou 55 tisíc, ale auto je hodné každého jedného centu. Je proste niekde inde ako všetko na trhu. Reálne vás bude iritovať jedine absencia batožinového priestoru, ktorú však dokáže vybaviť uzamykateľná roleta.
No a ešte jedna úvaha. Ktorý Amarok je ten najlepší? No, asi ten testovaný. Ak ovšem neberieme do úvahy úpravu od MTM s 4,2 V8 TDI.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Volkswagen Amarok V6 Aventura
Motor | V6 nafta |
Objem | 2967 cm3 |
Výkon | 165 kW (224 k) pri 3000-4500 ot/min |
Krútiaci moment | 550 Nm pri 1400-2750 ot/min |
Prevodovka | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5321 mm |
Šírka | 1954 mm |
Výška | 1834 mm |
Rázvor osí kolies | 3097 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2078/2920 kg |
Batožinový priestor | nekonečno l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 193 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,6/7,3/7,8 |
Emisie g CO2/km | 203 |