Toyota sa s novou RAV4 posunula vizážou bližšie ku americkému zákazníkovi. Od uhľadených tvarov sa dostala na drsnú off-roadovú vizáž. A sekne jej to, pripomína menší pick-up Tacoma, ktorý sa práve v USA predáva. Teda menší na tamojšie pomery, stále je väčší ako Hilux, ak budeme strieľať do jedného portfólia.
RAV4-ku sme už na test mali, ale to bola predokolka s hybridom. Toto je štvorkolka a rovno s najvyššou výbavou Executive. Hneď na začiatok skonštatujeme, že nemá kardan, ani medzinápravový diferenciál, či obdobu haldexu. Toto je riešené inak.
Farba robí auto
Biela farba s čiernou strechou a čiernymi doplnkami síce vyzerá fajn, ale je ladená skôr do drsnosti ako do elegancie. Naproti tomu modrá so strechou vo farbe karosérie tú eleganciu priam vyžaruje. K tomu pomáhajú kontrastné strieborné disky kolies. Nie je tak cool, pôsobí nenápadne, ale pekne.
Teda, ako nenápadnú nemožno označiť masku chladiča lakovanú sivou farbou. Ak kvôli ničomu inému, tak preto, že je naozaj obrovská. Táto farba masky je vyhradená pre najvyšší stupeň výbavy. Inak sa veľmi nelíši.
Najväčšie prekvapenie tohto modelu je vzadu. Nie je tam rezervné koleso. To bolo takmer tri generácie trademarkom RAV4-ky. Ale už predminulá generácia ho stratila a predchádzajúca mala dokonca vyklápacie piate dvere, nie tie, čo sa otvárali do boku ku chodníku. Inak, otvárali sa opačne ako by bolo v Európe vhodné, takže vyklápanie je naozaj prínosom. Lenže to stále nie je ono. Hybrid má dve koncovky výfuku. A reálne, nie imitácie. To je v súčasnosti naozaj prekvapivé, ešte aj na hybrid.
Najvyššia výbava Executive má sériovo LEDkové aj predné svetlá. Svietia akurát, len prispôsobivanie svetelného lúča nemajú. Prepínanie diaľkových svetiel je automatické. Funguje celkom slušne, čo znamená, že ani raz nás nevyblikal niekto oproti, že mu svietime diaľkovými. To nie je zlé a zároveň to nie je oslnivé. To bol nádherný slovný zvrat.
Priestranná kabína a jednoduché ovládanie
Nasadnutie do kabíny ukazuje, že toto je naozaj vrcholná verzia. Má predsa všetko, čo môže chýbať a čo môžete potrebovať od auta tejto veľkosti. Vetrané sedadlá? Áno, ale masáž nie. Tú sme nečakali ani od Camry.
Vodičovi opticky zväčsuje vnútorný priestor aj presklená strecha. Je dokonca otvárateľná. Pocit vpredu je, najmä z ovládacích prvkov naozaj dobrý, lebo všetko vyzerá ako keby malo vydržať. Vlastne všetko, okrem dotykového displeja, viete ovládať aj vo fakt masívnych rukaviciach. Klimatizácia je žiarivý príklad. Aj nastavenie režimu, všetko.
Okrem prednej časti je dosť veľa miesta aj vzadu. Na kolená super, na hlavu tiež a k tomu je ešte možné nastaviť operadlo, teda jeho sklon. Možno by sa vzadu bez výrazného problému dali odviezť aj traja. Teda nie možno, ale určite. Reálne, toto je veľké auto.
Kufor je tiež veľký. A ako sme napísali, prístup do neho je cez výklopné dvere. Vlastne, toto auto je ideálnym rodinným autom, zbaliť sa do neho dá naozaj všeličo. Akurát je trochu problém s prívesom. Jeho hmotnosť je značne obmedzená.
Najzásadnejším momentom a negatívom interiéru je absencia Apple CarPlay. A k tomu prispieva aj priemerný infotainment. Nie je zlý, dá sa s ním žiť, dá sa jednoducho ovládať, ale už by si zaslúžil modernizáciu. Alebo úplne nový. Veľký šok je kamera so širokouhlým obrazom premietaným cez celé vnútorné spätné zrkadlo. Má dokonalý a stabilizovaný obraz. Je stokrát lepšia ako tá, čo funguje ako zadná cúvacia.
Má aj pohon zadných kolies
Toyota vyriešila pohon zadných kolies naozaj menej zvyčajne. Dokonca má dva druhy. Pre dvojlitrový benzín má pohon kardanom, ale pre hybrid je to inak. Zadné kolesá rozbieha zadný elektromotor. Takže netreba mechanické prepojenie motora a zadnej nápravy. Stačia káble, odpadáva potreba zadného diferenciálu. Je tam elektromotor predsa.
Hlavným atribútom pohonu je ticho. Aj napriek e-CVT, ktorá pri razantnom zrýchlení dá otáčky naozaj vysoko nie je zvuk otravný a skôr ho možno nazvať príjemným. Prepínanie režimov je kolieskom a oproti predokolke pribudol režim Trail, ktorý dáva štandardne a stále zadný motor. Na klzkej lúke to je pozitívne.
Jazdné vlastnosti čakáte komfortné. A také aj sú. Športovú jazdu nesprostredkuje ani športový režim. Ten len zmení nastavenie pohonu. Podvozok ostáva stále rovnaký. Skôr nedotáčavý, čo sa dá od takejto koncepcie čakať, ale auto vás nenúti skúšať to a dostávať sa na hranu. Skôr sa budete dostávať na hranu spotrebového spektra.
Po týždni a asi 800 kilometroch na displeji svietila spotreba 6,2 litra na sto kilometrov. Pri ustálenej jazde mimo obce sa dá jazdiť za výrazne menej, aj pod 5 litrov. A najlepším teritóriom, kde hybrid predvádza svoje kvality je mesto. Okolo piatich sa dá jazdiť aj tam.
Netreba MPV
Keď Toyota prestala robiť Verso, tak to bol jasný signál, že kategória MPV už pre značku skončila. Teda aspoň v Európe. A ako náhrada sú práve SUV, ktoré vedia ponúknuť viac miesta vzhľadom na vyššiu stavbu karosérie. Presne taká je RAVka. Priestranná, s nízkou spotrebou. Akurát s tým prívesom to, s hybridom, nevyhráte. S výbavou Executive a všetkým stojí 44-tisíc, ale vlastne nepotrebujete toto všetko. Kľudne stačí aj nižší stupeň výbavy.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT AWD-i Executive
Motor | R4 benzín + elektromotor |
Objem | 2500 cm3 |
Výkon | 163 kW (222 k) pri 5700 ot/min |
Krútiaci moment | Nm pri ot/min |
Prevodovka | e-CVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4600 mm |
Šírka | 1855 mm |
Výška | 1685 mm |
Rázvor osí kolies | 2690 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1730/2225 kg |
Batožinový priestor | 580/1633 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Spotreba (WLTP komb) | 4,4-4,5 |
Emisie g CO2/km | 100-103 |