Test Suzuki Swift 4WD: Genericky jedinečný

Suzuki je na Slovensku najpredávanejšou japonskou automobilkou. Veď Vitara patrí k tým modelom, ktoré okupujú vrchol rebríčka už od svojho uvedenia. Dokonca celosvetovo je automobilka najväčším producentom vozidiel segmentu A a B. Good job!

Malý Swift nie je najmenším vozidlom v ponuke, ešte stále je pod ním veľkostne Celerio a Ignis. Celerio asi veľa zákazníkov neosloví, ale Ignis a Swift už majú čo povedať. Nedivili by sme sa, keby Swiftov bolo pomerne dosť, sú celkom lacné a 1,2-litrové motory nie sú zbytočne zložité. Zamorenie síce nehrozí, ale stretávať ich budete naozaj veľa. My sme však mali na test verziu, ktorá nebude prispievať masovými predajmi. Štvorkolka a mikrohybrid sú v triede unikát.

Zdá sa ešte menší

Oblé tvary Swiftu sú niečim iným ako ponúkali predchodcovia, tí skôr preferovali ostré a dynamické línie. Ostrosť sa takmer úplne vytratila. Teda nie vytratila, je skôr rafinovaná a skrytá. Ako celok je Swift skôr milým ako agresívnym autom. V konkurencii, ktorá stavia práve na dynamiku to predstavuje výhodu, nie každý chce, aby jeho auto vyžarovalo rýchlosť aj v stacionárnom stave.

Práve tvary môžu aj za to, že Swift vyzerá ešte menší ako reálne je. Tipovali by ste mu maximálne 3,6 metra a pritom meria 3,84. Stále je omnoho menší ako napríklad Fabia, Clio, či Fiesta, alebo C3 a i20. Menšia je aj šírka, je pod meter-osemdesiat, presne je 1,735 metra. Malé rozmery sú zárukou toho, že so Swiftom zaparkuje naozaj hocikto.

Zahrajme sa hru. Zaparkujte Swift medzi dve veľké SUV. Potom uvidíte, že je naozaj malý. Ale takéto parkovanie má ešte jeden škodoradostný moment. Každý kto bude hľadať parkovacie miesto bude jasať, že medzi tými dvomi obludami je jedno voľné, príde s radosťou a zistí, že tam je schovaný tento malý krpec.

Swift je dizajnovo podarené auto, aj keď tá dynamika predchodcu chýba. Zaujímavo pôsobí akoby vo vzduchu upevnená strecha, čierne predné a stredné stĺpiky s líniou na tom poslednom vytvárajú presne tento efekt. Trojdverovú karosériu má pripomenúť kľučka schovaná v ráme dverí.

Na 4×4 je na prvý pohľad vidno, že nie je tradičným Swiftom. Teda na kufri má samozrejme nápis AllGrip, ktorý Suzuki používa na označenie pohonu. Štvorkolka je však aj o niečo vyššia. Vidno to najmä na medzerách medzi kolesami a blatníkmi. Tento fakt máme podložený aj rozdielom svetlých výšok v parametroch, je presne 25 milimetrov.

Prekvapenie vnútri

Swift je malé auto, na nič iné sa ani nehrá. Ale keď nastúpite, tak zažijete mierny šok. Vizuálne stvárnenie prístrojovej dosky je naozaj pekné. Má síce tvrdé plasty, ale koľkokrát ohmatávate palubnú dosku? Veľa? A nie je to úchylka? Najviac sa predsa budete dotýkať volantu a hlavice radiacej páky. Prvý z týchto inštrumentov je naozaj výborný.

Volant je zospodu trochu zrezaný, ale stále to je len vizuálny prvok, reálny zmysel to nemá. Ruky položíte na ramená, tlačidlá majú príjemný chod, sú logicky rozmiestnené. Volant je naozaj top! Toho sa budete chcieť držať, nie krytu budíkov.

Reálnym prekvapením je vnútorný priestor. Keďže šírka nedosahuje vysoké hodnoty, tak ste si so spolujazdcom celkom blízko. Lenže skúste niekoho posadiť dozadu. Čakáte utrpenie a nepríjemné poznámky, lenže nič také sa nekoná. Nevieme ako sa to Suzuki podarilo, ale dozadu sa zmestí aj dospelý. Teda dvaja, troch tam nebudete trápiť, veď tá šírka je stále limitujúca. Ale na kolená sa dá povedať, že priestor nechýba. Najmä keď vezmeme do úvahy samotnú veľkosť auta.

Druhé prekvapenie prichádza v kufri. Jeho veľkosť je 265 litrov, ale väčšia hĺbka spôsobuje, že je pocitovo výrazne väčší. My sme do neho dali dva veľké kufre cestou na letisko. A teraz nemyslíme príručnú batožinu, ale reálne veľké kufre do podpalubia. Ak by ani to nestačilo, stále môžete sklopiť sedadlá a máte takmer 1000 litrov.

Posledným prekvapením je informačno-zábavný systém. Je naozaj logicky a pekne spracovaný. Čierna je naozaj čierna, nie sivá, len stvárnenie navigácie je, oproti celku, priemerné. Mali sme pocit, že ku tak dobrej hlavnej jednotke by mohla byť o niečo lepšia zvuková aparatúra. Referenčná hudobná vzorka nám pri akomkoľvek nastavení znela trochu divne a plechovo.

Hybrid so štvorkolkou a atmosférou

Suzuki Swift má niečo, čo sa len tak nevidí. Teda, nikto nič takéto neponúka. Má atmosférický a malý štvorvalec, má štvorkolku a má hybridnú technológiu. Kto iný také niečo má? Odpoveď je správna, nikto. Ale aj tak neveríme, že do takejto konfigurácie pôjde extrémne veľa zákazníkov. Na chatu však vylezie, v meste sa nestratí, ani keď zrazu nasneží 12 centimetrov snehu.

Štartujete tlačidlom. Motor po naštartovaní takmer nepočujete. Na pekne spracovanom strednom displeji si môžete zvoliť grafy výkonu, preťažení, alebo tokov energie. Čo z toho je nutné nejdeme riešiť. Ale tie toky energie budete pozorovať. Väčšinou bude motor poháňať kolesá. Ale pri brzdení rekuperácia nasmeruje energiu do malej batérie. Občas zbadáte aj opačný tok, ale zázraky ako KERS nečakajte.

Hybrid, štvorkolka, aká asi bude spotreba? Jednoducho si môžeme odpovedať, dobrá. Na diaľnici pôjdete za 6-6,2 a ak vynecháte rýchlostné komunikácie, tak zvládnete jazdiť kľudne aj pod 5 litrov. Práve tu sa prejavuje hybridná technológia, ktorá má šetriť, podľa papierov, až pol litra benzínu na sto kilometrov. Šetriť síce šetrí, ale asi aj musí, lebo Swift má objem nádrže len 37 litrov. Okrem elektromobilov to je najmenej zo všetkých áut, ktoré sme tento rok testovali. Na diaľnici za vyššiu spotrebu môže sprevodovanie. Päťstupňový manuál je pri diaľničnej rýchlosti 130 kilometrov za hodinu nastavený tak, že motor točí 3 500 otáčok.

Výkon 66 kW (90 k) z 1,2-litrového atmosférického štvorvalca je dostupný v 6 000 otáčkach, čo znamená, že motor musíte točiť, aby ho odovzdával. Pritom má naozaj pekný zvuk a aj reálne potiahne. Nevyrazí vám dych, ale bude vás baviť. Akurát podvozok niekedy bude pripadať tvrdší ako by ste čakali. Športový setup k tomuto autu vôbec nesedí, pokiaľ neprejdete do zákrut. Keď má štvorkolku, tak sedí naozaj pekne. Už sa tešíme na verziu Sport.

Je jedinečný

Nech si pozeráte cenníky konkurentov akokoľvek dôkladne, nič podobné nenájdete. Nikto iný jednoducho nič takéto neponúka. Ak teda cez týždeň bývate v meste a cez víkendy chodíte na chaty a do hôr, kde môžete strernúť sneh, tak do toho. Za necelých 15 tisíc je to naozaj výborná voľba. Otázka znie, či neskočiť skôr do Vitary, ktorá, pri aktuálnej akcii, stojí len o 1 200 eur viac aj so štvrokolkou. Len vo Swifte máte reálne fungujúci adaptívny tempomat, aj keď so zvláštnym senzorom v maske, máte aj cúvaciu kameru, automatickú klimatizáciu a pár ďalších komfortných vecí. Naviac je to zabalené v milo vyzerajúcom aute, ktoré má nízku spotrebu. A to je veľmi dobrá ponuka.

Suzuki Swift 1,2 Dualjet+SHVS GLX 4WD

Motor R4 benzín
Objem 1242 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 120 Nm pri 4400 ot/min
   
Prevodovka Manuál 5 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3840 mm
Šírka 1735 mm
Výška 1520 mm
Rázvor osí kolies 2450 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 960/1405 kg
Batožinový priestor 265/947 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,9/4,2/4,5
Emisie g CO2/km 101