Sú autá, ktoré si vyberiete srdcom, ktoré proste chcete a iné sú zase také, ktoré sú výborné, ale sú skôr voľbou rozumu. Máte rozpočet, máte preferencie, máte nejakú predstavu a z nej nevypadne niečo senzačné, ale niečo, čo je sivou myškou, ktorá bude fungovať dlho a bezproblémovo a zároveň bude poskytovať príjemný pohľad na celkové náklady.
Suzuki SX4 S-Cross, ako znie vlastne celý názov je dobrým príkladom. Aj keď emócií na prvý pohľad neponúka príliš veľa, tak stále dokáže plniť funkciu každodenného spoločníka za cestou do zamestnania, za zábavou, vlastne dokáže plniť akúkoľvek bežnú funkciu. Pritom nepotrebuje vzbudzovať žiadne emócie, stačí radosť z dosiahnutia cieľa, prípadne z pohľadu na merač spotreby.
Červená je tým správnym korením
Facelift je to, čo S-Crossu fakt pomohlo. Z vizuálne relatívne nudného auta je zrazu zaujímavé. Predná maska s výraznou mriežkou chladiča naozaj zaujme viac ľudí ako genericky pôsobiace tvary predtým. Avšak facelift bol už nejakú dobu dozadu a to hlavné sa deje inde ako v prípade tvarov.
Dalo by sa povedať, že S-Cross patrí skôr medzi akési kombinácie MPV a SUV, lebo má vyššiu karosériu, ale aj vyšší podvozok. Vlastne, aktuálna verzia má také zaujímavé odhodlanie v tvaroch, že dáva najavo, že sa ani terénnejších cestičiek nezľakne.
Na terénne auto má všetky tvarové predpoklady, má plastové lemovanie okolo celého auta, má sivé plasty, ktoré zase hovoria o tom, že by mohol byť chránený aj podvozok. Imidž je na mieste a musí zaujať najmä pri pohľade na stále úspešnejší model Vitara. S-Cross je predsa väčší a máme pocit, že používa kvalitnejšie spracované materiály.
Zadok je už menej odviazaný a žiadne výrazné prvky ako vpredu nemá. Len klasické svetlá, priestor na evidenčné číslo a koncovka výfuku. Počkať, kde je? Veď ju nie je vidno. Musíte si kvôli nej ľahnúť pod auto. Neruší zadok ako celok a zároveň to neschytá pri prvom borcovi, čo nedobrzdí. No a treba zodpovedne voliť farbu auta. Táto tmavočervená je asi najlepšia, ktorú S-Cross v ponuke má. Alebo, že by to bola tá modrá?
Veľkosť vnútri je eso v rukáve
Dobre, zvonka to máme crossover, ale vnútri sa S-Cross tvári skôr ako MPV. Má totiž celkom veľa miesta. A nehovoríme len o predných sedadlách, ale aj vzadu je ho dosť. Naviac je možné zadné sedadlá naklápať. Uhol nie je šialene veľký, postačí však a táto funkcia poteší. Pasažieri vzadu si môžu ležérnejšie sadnúť a tiež sa na tieto miesta zmestia aj omnoho vyšší ľudia ako keď sú kolmejšie.
Veľkosť batožinového priestoru je 440 litrov pri kolmejších sedadlách a 430 pri ležérnejšom posede vzadu. Delenie je veľmi jednoduché, stred je veľký a po bokoch sú dva hlbšie otvory, kam môže dať fľaše z nákupu a nebudú blúdiť po kufri hore-dole.
Vodičove miesto má logické usporiadanie. Nič neprekvapí, nič nezarmúti. Kolískové prepínanie vyhrievania sedadiel je trochu retro, ale dá sa ľahko pochopiť a ovládať aj v rukaviciach. Príjemný je informačno-zábavný systém, ktorý nepotrebuje zakomponúvať klimatizačné prvky, lebo tie sú úplne samostatné. Celkovo je systém dobre odladený a celkom rýchly. Možno je až príliš jednoduchý, avšak to znamená, že s ním zvládne pracovať hocikto.
Kým Vitara má pred vodičom farebný displej medzi dvomi kruhmi otáčkomera a rýchlomera, S-Cross má klasiku s monochromatickým usporiadaním. To by nebol problém. A vlastne problém nie je ani prepínanie palubného počítača. Predstavte si paličky na jedlá z japonskej kuchyne. A predstavte si, že ich niekto pichol do prístrojového štítu. Jedna slúži na prepínanie palubáku, druhá na nulovanie počítadiel nájazdu. Spolu s prepínaním vyhrievania sedadiel nie je nič japonskejšie.
Aj s nenápadným hybridom môže byť zábava
Hybrid je to hlavné o čom sa v tomto prípade musí pár slov utrúsiť. Je to z dôvodu, že práve ten je novinkou v ponuke a vlastne už jedinou možnosťou. Skúsili sme ho vo Vitare, fungoval perfektne, čakáme na to, že ho dostane aj Swift Sport, kde bude tiež fungovať výborne. A ako je to v S-Crosse? No, rovnako.
Na zníženie emisií sa Suzuki podujalo na implementáciu mild-hybridného ústrojenstva. Malý elektromotor, malá baterka, možnosť kombinovať s manuálnou prevodovkou. Super. A tiež možnosť pohonu všetkých kolies. Implementácia si akosi vyžiadala zníženie pôvodného výkonu Boosterjetu, z 103 kW (140 k) na 95 kW (129 k). Avšak túto zmenu nie je takmer vôbec badať, lebo zrýchleniu pomáha práve spomenutý elektromotor.
Pozrime sa do tabuliek. Štvorkolka Allgrip mala bez hybridu na stovku 10,2 sekundy, s hybridom má 10,2 sekundy. Dobre, o 10 kilometrov za hodinu kleslo maximum, ale aj 190 je predsa dosť. Na pretekanie toto auto nie je. To je na pohodlnú jazdu, pričom aj podvozok má kultivovaný prejav.
Zaujímavé to začne byť po prepnutí prepínača na nastavenie Sport. Motor má ostrejšie reakcie a na nespevnenom, povedzme, že šotolinovom povrchu, posiela dostatok výkonu na zadnú nápravu. Teda toľko, že zadok pri neopatrnom zaobchádzaní s plynom a náhodnom vypnutí trakčnej kontroly dokáže vybočiť. To, čo je na spevnenej ceste uhladené a kultivované auto dokáže napumpovať adrenalín na nespevnenom povrchu. A toto sme od neho nečakali. Skôr sme čakali dobrú spotrebu. To sa aj podarilo, veď za týždeň sme dosiahli priemer tesne nad šesť litrov. V údajoch je, podľa WLTP kombinovaná spotreba presne toľko. Pri takejto spotrebe nevadí ani nádrž s objemom 47 litrov.
10 rokov záruky na motor a prevodovku
Neveríte tým hybridom? Suzuki má riešenie, je ním predĺžená záruka na 10 rokov. Vzťahuje sa na motor, turbo, prevodovku a celý hybridný systém. Takáto ponuka je v cenníku za 21 950 eur (s aktuálnym zvýhodnením 2 000 eur). Plus teda 400 eur za metalízu. Táto ponuka je fakt brutálna, S-Cross je pevne spravené lacné auto s pohonom všetkých kolies. Čo na tom, že svetlá výška je len 180 milimetrov. To predsa stačí a je to dobrou kombináciou priechodnosti a nízkeho odporu vzduchu. Ak vám netreba štvorkolku, tak ušetríte 85 kilogramov hmotnosti, pol litra spotreby a 1 650 eur. Takto to vyzerá, keď k testu ideme bez očakávaní a vo finále je auto príjemné prekvapenie. Aby boli informácie kompletné, tak aktuálne je možné kúpiť aj S-Cross bez hybridu, ktorý môže mať automatickú prevodovku. Ale to podstatné, príplatok za mild-hybrid je 1 350 eur, pri akciovom zvýhodnení. Časom budú tieto autá nejakým spôsobom zvýhodnené oproti výlučne spaľovacím.
Suzuki S-Cross BoosterJet Hybrid Elegance
Motor | R4 benzín |
Objem | 1373 cm3 |
Výkon | 95 kW (129 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 235 Nm pri 2000-3000 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4300 mm |
Šírka | 1785 mm |
Výška | 1585 mm |
Rázvor osí kolies | 2600 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1265/1785 kg |
Batožinový priestor | 430-440/1269 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 190 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Spotreba (WLTP) | 6,2 – 6,4 |
Emisie g CO2/km | 139-144 |