Test Subaru XV: Všade po prašných cestách

Čo je vlastne Subaru XV, čo môže ponúknuť, aké je to vlastne auto? Subaru vyrába model XV už niekoľko rokov a ja som mal tú česť zoznámiť sa s jeho dvojlitrovú verziou. Po príchode k tomuto bielemu kusu som mal, logicky, pocit, že to musí byť jednoznačne dvojlitrový hybrid. Tak som k nemu spočiatku aj pristupoval, ale nie, veru nie. Kdeže je toto dvojlitrový hybrid! Toto je poctivá 16-stovka s atmosférickým plnením a automatickou prevodovkou bez akýchkoľvek stupňov CVT.

Jemné modernizácie prinášajú stále novinky a vylepšujú auto každoročne. Ale teraz mám najmä test, ktorý má ukázať kvality základného 1,6-litrového motora a jeho spojenia s fantastickým pohonom všetkých štyroch kolies. Dá sa povedať, že ak niekto hovorí, že v minulosti autá boli lepšie, lebo neboli tak pretechnizované, tak môže kľudne siahnuť po Subaru, má síce infotainment, veľa displejov, ale stále vytvára dojem toho poctivého vozidla, ktoré vydrží 1000 rokov. A má aj na to všetky predpoklady.

Cross predtým ako to bolo cool

Subaru je, svojim spôsobom, priekopník v dizajne vozidiel. Verziu XV ponúkalo už prvé hatchbackové Imprezy. Vtedy ale veľký úspech nemala, lebo ľudia v tej dobe ešte nechápali, že potrebujú auto, ktoré vyzerá ako SUV. Aj keď ním nie je. Teraz sa XV pozicuje ako úplne samostatný model a má prispôsobené naozaj viaceré elementy, nielen vizuálne.

Avšak aj tie elementy treba rátať za naozaj odlišujúce. Predný a zadný náraznik, či lemovanie celej karosérie sú naozaj viditeľnými vylepšeniami, ktoré vyniknú najmä pri použití bledej farbe karosérie. Toto tvrdenie je celkom logické, keďže lemy a všetky plastové diely sú čierne. Dôležitým bodom pri tomto obkladaní je ľahká výmena a lacnejšie servisy pri občasnom strete s terénom, či rastlinami, alebo nebodaj zvieratami.

Táto generácia XV už ale nie je ani tak zdvihnutým hatchbackom, ale skôr sa tvári ako zástupca sekcie SUV kupé nižšej strednej triedy. Môže za to tvar zadnej časti, ktorý nie je úplne stavaný na praktickosť využitia vnútorného priestoru. Má skôr imidžové a štýlové prevedenie, veď klasické SUV je predsa Forester. Forester so zvislou zadnou častou.

Dizajnový jazyk Subaru je rozpoznateľný hneď na prvý pohľad. Nečakajte žiadne lahodné a uhladené línie. Tu je to skôr techno ako elegancia. Už len predné svetlá majú členité tvarovanie a ani zadné sa nenechajú zahanbiť. Siahajú až do veka batožinového priestoru, čo je najväčší rozdiel oproti predchádzajúcej generácii modelu.

XV je najmodernejšie Subaru

Subaru pre model XV pripravilo interiér, ktorý je naozaj na úrovni súčasnosti. Má síce samostatné ovládanie klimatizácie a niektorých prvkov, ale to je dobrá správa, nie zlá. Veď predsa hľadať niečo v infotainmente nemusí byť vždy úplne jednoduché. Táto verzia, Style, nemá navigáciu, ale dá sa využiť zrkadlenie telefónu po pripojení cez kábel. Takto môžete využívať naplno Apple CarPlay, ale aj Android Auto. Obe fungujú bezproblémovo a sú výbornou náhradou vstavaného navigačného systému.

Subaru XV prináša do interiéru oranžovú farbu. Je ňou síce spravené len prešívanie, ale to stačí na odlíšenie od akéhokoľvek iného konkurenta. Je, okrem volantu, aj na sedadlách a na prístrojovej doske. Predné sedadlá sú celkom pohodlné a ani po dvesto kilometroch z nich človek nevystupuje dolámaný. Veľkým prekvapením je priestorová ponuka v zadnej časti, kde sa bez problému usadia aj osoby s výškou viac ako 180 cm. Je to aj napriek zvažujúcej sa streche a celkovo nižšej výške nad sedákom. Trochu sklamaním je vlastne len veľkosť batožinového priestoru, ktorá sa dá označiť ako trochu podpriemerná. Predstavte si Ford Focus tretej generácie a Subaru má presne tento istý objem batožinového priestoru. Tu je však dôvod na menšiu veľkosť. Veď diferenciál zadnej nápravy tiež treba niekam umiestniť a práve vyššia podlaha a vyššia nakladacia hrana sú reálnym dôvodom.

Ako vždy, keď testujem Subaru, si musím najprv zvyknúť na ovládanie. Nie všetko je tak intuitívne ako v ostatných autách. Alebo to intuitívne je, len prichádzam málo do kontaktu s vozidlami tejto značky. Veď naposledy som mal jedno v rukách pred viac ako dvomi rokmi. Chvíľu mi trvalo, kým som našiel, kde sa prepína tretí displej nad tým hlavným infotainmentovým a takisto mi trochu trvalo, kým som zistil, že pod prístrojmi pred vodičom sú ďalšie ovládacie prvky. Teda konkrétne jedno tlačidlo s nápisom Trip.

Možno to bude znieť divne, ale takéto usporiadanie sa mi celkom páči. Pred vodičom mi displej zobrazuje asistenčné systémy a rýchlosť, samozrejme mám aj palubný počítač, ale ten mám radšej na tom vrchnom displeji nad infotainmentom a na displeji inforainmentu mám pekne prepojené zrkadlenie telefónu. Všetko dáva zmysel, všetko je na očiach, len si treba zvyknúť a prijať toto riešenie. V praxi sa ukazuje, že displeje XV sú celkom kvalitné a majú dostatočné rozlíšenie. Jedine občas pomalšie reaguje ten hlavný displej na dotyk. To je jediná výčitka, ktorú autu z tohto pohľadu môžem adresovať.

Netreba chodiť rýchlo

Pod kapotou tohto XV je spomenutá 1,6-litrová štvorvalcová mašina. Nemá žiadne prepĺňanie a má výkon 85 kW (115 k). To nie je málo a zdá sa, že by výkon mohol naozaj stačiť na relatívne malé Subaru. A zdá sa aj, papierovo, že toto by mohlo byť celkom dynamické vozenie. Avšak nie všetky veci sú ružové a spojenie s CVT robí trochu ležérnejšie dojmy z jazdy. Možno aj práve spomenutá bezstupňová prevodovka aj naladenie výrazne na plnenie emisných noriem v cykloch môže za to, že XV so základným motorom zrýchľuje na stovku za naozaj veľa a na päťdesiatku som odstopoval 5,5 sekundy dokonca aj pri manuálnom radení, ktoré je o niečo rýchlejšie.

Pri manuálnom radení pádlami pod volantom využíva prevodovka niekoľko prednastavených prevodových pomerov a trochu zlepšuje dynamiku. Celkom mi chýba systém zmeny režimu a tým pádom nastavenia prevodovky. Režim s označením SI-Drive je dostupný až pre najvyššiu úroveň výbavy tohto modelu. A to je škoda. Týmto spôsobom by sa podarilo lepšie využiť výkon motora. A ešte na vrchole využívania výkonu motora by bola možnosť manuálneho radenia reálnou manuálnou prevodovkou, ktorú určite Subaru ešte niekde má.

Kým na cestách pôsobí XV trochu pomalšie, podvozkovo je na tom výborne a predvádza výborný kompromis medzi komfortom a športovou jazdou bez náklonov v zákrutách. Len sa musíte dostať na adekvátnu rýchlosť. A to nie je vždy jednoduché. Zbehnite z hlavných ciest pokrytých asfaltom s perfektným povrchom a prejdite na prašné cesty. Zrazu sa so Subaru XV stáva výborne vozidlo aj so základným motorom.

A teraz k téme spotreba. Aj keď to vyzerá, že CVT je výborné na spotrebu, tak sú výsledky veľmi priemerné. Po diaľnici si XV pýta 8 litrov a ak som sa snažil mimo diaľnic, tak som sa dostal na 6,5 litra, ale to bola naozaj mocná snaha. Celkový priemer 7,6 litra je naozaj priemerný a žiadnym spôsobom nie je dychberúci. Tu by určite viac sedelo buď iné nastavenie prevodovky CVT, alebo spomenutý manuál. Priemerná spotreba nič nemení na schopnostiach XV mimo spevnených ciest, tam má svoj raj.

Ideálne chatové auto

Ak máte chalupu niekde v horách, alebo mimo spevnených ciest, tak práve XV môže byť naozaj ideálnym kandidátom na vozidlo, ktoré sa k tejto nehnuteľnosti dostane. Má zvýšený podvozok z naozaj masívnou svetlou výškou, má vymakaný pohon všetkých kolies a na prašných cestách je až kráľovsky dobrou alternatívou. Tu však prichádza cenová dilema. XV s výbavou Style stojí 28 990 €, pričom jediný možný príplatok je za metalízu a to je 590 €. Cena je už s päťročnou zárukou do 200-tisíc kilometrov. Nakoniec to nie je tak veľa, vzhľadom na fakt, že auto má reálny pohon 4 kolies a dostane sa, vďaka svetlej výške a nastaveniu naozaj všade. Možno stojí za zváženie ten hybridný dvojliter s lepšími dynamickými parametrami a asi aj lepšou spotrebou. Stojí o 3 500 € viac. To pri celkovej cene nie je až taký rozdiel. Veď ani jedno nemá zadné parkovacie senzory, len kameru.

Subaru XV 1.6i

Motor R4 benzín
Objem 1600 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 6200 ot/min
Krútiaci moment 150 Nm pri 3600 ot/min
   
Prevodovka Automat bez stupňov – CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4465 mm
Šírka 1800 mm
Výška 1615 mm
Rázvor osí kolies 2665 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1425/1940 kg
Batožinový priestor 385/1310 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,9 s
Spotreba (WLTP komb) 8,0
Emisie g CO2/km 180