Subaru – značka pre mnohých až ikonická a to vďaka svojmu úspešnému pôsobeniu v rally. V najvyššej lige WRC však Subaru už veľa rokov nie je, status legendy ale prežíva stále. Aj nami testované Subaru Outback si nesie v sebe časť tohto dedičstva, keďže má pohon všetkých štyroch kolies, motor typu boxer a vôbec sa nezľakne, ak zrovna skončí asfaltka. Ba práve naopak. My sme toto vyvýšené a robustné kombi testovali vo výbave Adventure, naviac vybavené strešným stanom. Slovo Adventure je tu teda skutočne na mieste.
Subaru Outback je mohutné kombi so zvýšeným podvozkom, teda druh auta, aké dnes takmer úplne vytláčajú SUV. Čo je škoda, keďže si vôbec nemyslíme, že každý nutne potrebuje SUV. Práve tento typ karosérie kombi môže byť často užitočnejší a praktickejší. Outback zvonku pôsobí skutočne robustne a odolne. Proste je to auto, ku ktorému budete mať dôveru a ktoré si nekupujete na parádu, ale na poctivé užívanie. Masívne plastovanie oboch nárazníkov aj bokov, praktické strešné lyžiny vo výbave Adventure a chrómové lemovanie okien ako prvok elegancie. Predná maska je čierna, zadné svetlá zasa dymové. A ako rozlišovací znak výbavy Adventure fungujú zelené nápisy Outback na bokoch a tiež krytky na strešných lyžinách. Ani náhodou nepôsobí lacno, ale jasne dáva najavo, že sa lepšie cíti v prírode, než v centre mesta. A to je proste super! Medzi fanúšikmi motorizmu možno nepopulárny názor, avšak ja osobne si myslím, že najlepším mestským autom je spoľahlivá a rýchla MHD či bezpečná cyklodoprava. A Outback definuje práve pre mňa tú skutočnú a najčistejšiu podstatu auta určeného hlavne mimo mesto. Pripravený na dobrodružstvo, dlhé trasy a vďaka veľkému, 561 litrovému kufru, schopný previezť aj veľké množstvo batožiny či športového a turistického vybavenia. Po sklopení sedačiek ste až na 1750 litroch. Bohužiaľ sme sa nedostali k odskúšaniu strešného stanu, avšak práve k náture takéhoto auta nám tento doplnok výbavy dokonale pasuje a podčiarkuje jeho podstatu.
Kabína na prvý pocit aj pohľad pôsobí solídne, odolne a dostatočne luxusne. Mysleli sme dokonca, že sedadlá sú kožené, avšak ide o syntetickú a vodoodpudivú látku. A to v aute určenom na outdoorové dobrodužstvá chcete! Dominantou je 11.6 “ displej infotainemntu. Ten je vcelku svižný a presný, graficky a ergonomicky ale pôsobil trochu rozpačito a neupratane. Zvyknúť sa naň ale rozhodné dá a ak si kupujete toto auto, žiadno zásadne vás to neovplyvní. Ikony si ale môžete rozvrhnúť podľa vlastných preferencií, čo vie dosť pomôcť. Samotná navigácia či kamery majú kvalitný obraz a grafiku a to je hlavné. Budíky pred vodičom sú analógové, čo je závan nostalgie a starého sveta. Subaru je v istých ohľadoch holt tradicionalistická značka, vlastne ako celé Japonsko. Vôbec to ale nevadí, toto je outdoorové praktické kombi, nie super prémiová limuzína podľa najnovších trendov. Obklady palubnej dosky aj sedadlá sú prešívané zelenou niťou, ktorá je v súlade s akcentmi exteriéru. Pedále sú hliníkové a kožený volant s tlačidlami dobre padne do ruky, naviac za ním nechýbajú pádla radenia. Automat má klasickú páku, držiaky na nápoje sú bohato dimenzované a USB sú typu A aj C. S Outbackom sme absolovovali pomerne dlhé trasy a v kabíne sme sa cítili výborne a pohodlne, čo je dané práve kvalitným spracovaním, slušnou výbavou ale aj mimoriadne štedrým priestorom všade a vo všetkých smeroch. Hlavne vzadu je až šokujúco veľa miesta a sťažoval by sa snáď len tím basketbalistov. Na kolená aj hlavy je tu miesta fakt o dosť viac než priemer. Kabína je naviac príkladne odhlučnená a aj so strešným stanom bol komfort cestovania stále vysoký. Ak by sme ho dali dole, mohlo by Subaru Outback v disciplíne jazdného komfortu konkurovať asi aj výrazne drahším a luxusnejšie zameraným autám.
Jedinou pohonnou jednotkou je 2,5 litrový, benzínový štvorvalcový boxer s výkonom 124kW/169 koní a 252Nm. Žiade turbo, poctivá atmosféra, avšak vyspelý pohon všetkých štyroch kolies Symmetrical AWD. Výkon 169 koní sa síce môže na papieri javiť ako jemný nadpriemer, avšak v prípade veľkého robustného kombi je to skôr také adekvátne minimum. Auto vonkoncom nie je lenivé ani slabé, nečakajte ale žiadne super dynamické a športové výkony. Na stovke je za 10, 2 sekundy, dynamika v priamke ale pri tomto aute nie je až tak podstatná. Pri plnom obsadení kabíny aj kufra ale cítiť, že pár koní naviac by pomohlo, najmä pri potrebe prudkého zrýchlenia. Dá sa ale konštatovať, že dynamika stále zostáva dôstojná a vyslovene trápenie nehrozí. Subaru Outback je však auto, ktoré je hlavne o dlhých a mimoriadne pohodlných presunoch v ustálenej diaľničnej rýchlosti a následnom outdoorovom využití, kedy zídete z cesty a vydáte sa do finálnej destinácie. Tou môže byť kľudné lesná čistinka, kde si rozložite stan či ťažšie prístupné bike traily v lese alebo chata. Outback nie je vyslovene offroad, to ani náhodou. Jeho terénne schopnosti v ľahkom či stredne ťažkom teréne však hravo prekonajú väčšinu regulérnych SUV, ktoré veľakrát neopustia ani hranicu mesta…Outback má symetrický pohon štyroch kolies, jazdý prepínač X-Mode pre jazdu na hrubom nespevnenom povrchu, sypkom snehu či piesku, ten druhý zasa do blata a mokrých podmienok. Jazdný komfort a filtrovanie nerovností sú na hladkom asfalte skvelé, avšak to je skoro samozrejmé. Brilantnosť podvozka naplno vynikne na šotolinovej poľnej ceste či rozbitej asfalto-betónke. S Outbackom v takom prípade vážne nemusíte obhchádzať každý výmoľ ani pred ním brzdiť. Tieto nástrahy zvládne s eleganciou a úplným pokojom v kabíne, do ktorej sa dostávajú iba skutočne jemné a odfiltrované nárazy. Rovanko tak náklony karosérie nie sú žiadno výrazne. Tu sa naplno prejavuje rally DNA Subaru, kde aj Outback sa stáva vodičsky zábavným autom, avšak deje sa tak mimo rovných a spevnených ciest. Subaru ide tvrdohlavou cestou CVT, čo je typ prevodovky, ktorý inak nie je veľmi populárny. Im sa ho však podarilo vyladiť prekvapivo dobre a ak ste pri konkurencii zvyknutí na bezhlavé vytáčanie motora sprevádzané často až komickými zvukmi a nutkaním dopomôcť mu a preradiť vyššie, tu sa to nedeje. Ak by ste ale chceli, môžete radiť pádlami pod volantom. K dispozícii máte osem virtuálnych stupňov a režimy S a I. Teda športový a inteligentný. My sme väčšinu času jazdili s tým druhým. Motor je vďaka veľkému objemu potenciálne trvácny a nebáli by sme sa jeho životnosti. Aboslvovali sme zhruba 800 kilometrový diaľničný presun pri dodržiavní predpisov a sa dostali na 9,3 litra/100 km, avšak so strešným stanom. Trúfame si tvrdiť, že samotný stan pridáva minimálne liter, takže diaľničná spotreba 8,3 pri štovrkolke a veľkom aute s veľkým motorom vôbec neznie zle. Z toho nám vychádza, že sa s Outbackom pri normálnom zaobchádzaní dá jazdiť kľudne aj okolo 7,5 litra, čo je fajn.
Subaru Outback je svojím spôsobom definícou auta. Ak ho chápete primárne ako formu prepravy na stredné a dlhšie vzdialenosti, chcete mať na palube komfort, kladiete vysoký dôraz na univerzálnosť a praktickosť a až extrémne dôverhyodne pôsobiacu robustnosť, práve ste našli svoj ideál. Áut ako toto je dnes už málo. Má atmosférický motor, klasické analógové budíky, obrovský priestor vnútri a slušnú výbavu aj spracovanie. Nepotrebuje byť moderným a často zbytočným SUV a predsa väčšinu z nich v teréne prekoná, pretože namiesto fancy imageu sa sústredí na funkčnosť a dlhodobú odolnosť. Odvezie vám na streche stan, vnútri bicykle, nafukovací čln či horolezeckú výbavu. Nie je to imageové auto, ale práve vďaka tejto tvrdohlavosti a vlastnému spôsobu, ako robiť veci, sa stáva aj imageovým. Nie je to auto pre každého, má jasne definovnú cieľovku a pre tú ide o priam dokonalý produkt. Cena 45 000 eur s DPH za takýto balík je vlastne veľmi výhodná.
Subaru Outback 2,5i Lineartronic Adventure
Motor | R4 benzín |
Objem | 2498 cm3 |
Výkon | 124 kW (169 k) pri 5800 ot/min |
Krútiaci moment | 252 Nm pri 3800t/min |
Prevodovka | CVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4870 mm |
Šírka | 1875 mm |
Výška | 1670 mm |
Rázvor osí kolies | 2745 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1646/2200 kg |
Batožinový priestor | 561/1750 l |