Test Subaru Levorg GT-S: Koncentrovaná odvaha

Nižšia stredná trieda je plná. A čo je horšie, je plná naozaj dobrých áut. Subaru však, na rozdiel od všetkých ostatných, ide vlastnou cestou. Niektoré detaily má síce minimálne na zamyslenie, ale jedna súčasť dovolí zabudnúť na akýkoľvek malý neduh.

V triede aktuálne Subaru ponúka XV a Levorg. Levorg má ambíciu postaviť sa proti tým najlepšie ovládateľným zástupcom. Predsalen, STI je už trochu z iného súdka. Kto sa má mať na pozore? Predsa modrý ovál, ale s nápisom miesto galaxie. Lenže ten nemá štvorkolku. Reálnymi konkurentami tak zostávajú Škoda Octavia Combi a Golf Variant s automatmi a haldexom.

Kúzelník

Sadnete, naštartujete. Je pekný deň, pohon všetkých kolies neregistrujete a naviac ani permanentný a symetrický. Cítite, že Levorg je aj s osemnástkami výbavy GT-S stále pohodlné auto. Diaľničné kilometre hltá bez výhrad a pýta si len niečo okolo 7,5 litra každých sto kilometrov. Vzhľadom na kombináciu benzínového turbomotora, permanentnej štvorkolky a automatu naozaj príjemná hodnota.

V momente ako sa dostanete mimo viacprúdových komunikácií a nájdete nejakú pokrútenú vlásočnicu, Levorg ožije. Ak ste na diaľnici preklínali absenciu naftového agregátu na spotrebu, tu budete ďakovať za promotne reagujúci benzínový boxer. Len v režime I, ktorý sa prepína na volante môže kombi pôsobiť trochu nedotáčavo, nie ako Audi nedotáčavo, ale predsa. Z toho pohľadu je tlačidlo S na pravom ramene volantu priam magickým prepínačom.

Režim S sa týka hlavne reakcií komponentov. Prevodovka sa zoberie na nastavenie pomeru rýchlejšie, plyn má strmšiu charakteristiku a aj keď to tak nevyzerá, práve tieto dve veci sú dostatočnou zmenou na odstránenie ľahkej nedotáčavosti. V režime S sa Levorg stáva nekorunovaným kráľom prejazdov kľukatých ciest. Myslíte, že na svojom predohrabe idete rýchlo? V Levorgu máte pri rovnakej rýchlosti ešte obrovskú rezervu. Máme pocit, že Levorg sa charakteristikou správania v zákrutách bol priučiť u WRX STI.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Postupne prídete na to, že podvozok zvláda veľa. Omnoho viac ako poskytuje inak výkonný motor s 125 kW (170 k). S takýmto nastavením by zvládol aj 44 kW (60 k) naviac. A asi aj bez nutnosti čokoľvek robiť s brzdami. Druhým limitujúcim faktorom je prekvapivo prevodovka. V športovom nastavení síce reaguje rýchlejšie, ale stále je najrýchlejšou možnosťou pádlami zvoliť niektorý z prednastavených prevodov. Pri naozaj besnej jazde pádla oceníte. A pri Outbacku sme naznačili, že pri bezstupňovej prevodovke sú takmer zbytočné. Práve v kombinácii s turbobenzínom zmysel majú. So športovým režimom automaticky každou zákrutou rastie vaša odvaha.

Ak stále na Levorg pozeráte cez prsty skrz absenciu naftového motora, tak nemusíte. Nejdeme polemizovať o nákladoch na údržbu. Za všetko hovoria reakcie na plyn. A ak by tie boli málo, tak sa pridáva naozaj perfektný, aj keď dobre utlmený zvuk. Motor by sme nemenili. Ale manuál by sme neodmietli. Vlastne motoru by sme možno dopriali porciu aspoň 200 koní, čiže 147 kW.

Nenápadnosť mu nesedí

Pri voľbe farby postupujte obozretne. Pekná fráza, ale bez rozmýšľania choďte do červenej, alebo do modrej. Niežeby biela perleť, či čierna metalíza boli na zahodenie, ale Levorg s nimi zaniká. Na druhú stranu, možno práve to môže byť zámer.

Na pohľad okamžite udrie do očí mohutný otvor na prívod vzduchu k medzichladiču. Je, ako inak, na kapote a tiež je charakteristickou črtou pre Subaru. Naviac má aj reálny efekt, lebo intercooler leží na vrchu agregátu. Výstupok vidno aj zvnútra, čo vodičovi dáva pocit, že riadi minimálne rally špeciál.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tvary sú, aj vďaka dlhšej karosérii kombi, akurát vyvážené. Odporúčame zamerať sa na zadné blatníky. Miesto obyčajných plynulých tvarov majú reálne svaly, reálne celoplošné rozšírenie evokujúce práve vozidlá súťažiace v rally. Ten témy sa Subaru nezbaví, aj keď sa už vo WRC neangažuje. Rovnako sa nezbaví možnosti použiť k modrej karosérii zlaté disky. Veď je to Subaru, predsa!

Tvary celkovo nefavorizujú obrovské disky. Práve osemnástky sú vzhľadové maximum. Vôbec sa netreba hnať do do extrémov ako Opel s dvadsiatkami na Astre. Oproti súťažným a vlastne veľa minulým modelom značky trochu zamrzí absencia bezrámových dverí. Rám je síce bezpečnejší, tichší a jednoduchší na používanie, ale časť odkazu z minulosti s ním odchádza.

Prídete na to

Subaru nie je také ako európske autá. Jednoducho si na niektoré veci musíte zvyknúť, niečo má úplne inú logiku ako pri Renaultoch, Fordoch, či zástupcoch koncernu fau-vé. Zvyknutiu dávame pár dní, za tie ovládanie zmáknete úplne dokonale. Či už budete ovládať infotainment alebo palubný počítač a tempomat.

Subaru je iné aj počtom displejov. Má až štyri. Jedne medzi prístrojmi pred vodičom, čo je štandard. Jeden na informačno-zábavný systém v strede prístrojovky, čo sa tiež dá hodnotiť ako tradičné vybavenie. Menej tradičné sú dva displeje pod čelným sklom tesne vedľa seba. Ten vľavo je obyčajný digitálny segmentový ako na hodinkách a zobrazuje údaje klimatizácie. Väčší vpravo ukazuje údaje o rozdelení výkonu, spotrebách a jazdných charakteristikách. Ten je už normálny LCDčkový. Zaujímavé je najmä jeho ovládanie. Na prehadzovanie funkcií slúži malé posuvné tlačidlo medzi výduchmi, pod tlačidlom spustenia výstražných svetiel. Výstredné? Áno. Ergonomické? Ani nie. Našťastie údaje nemusíte prepínať často.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Až na to jediné prepínanie je Levorg ergonomicky zvládnutý bravúrne. Nemá zbytočnú integráciu všetkého do displeja, takže klíma je úplne samostatná. Tri kruhové ovládače prichádzajú so solídnym chodom a rovnako ako zvyšok interiéru pôsobia kvalitne. Máte pocit, že auto vydrží viac, že vás možno prežije.

Vodičove miesto je naozaj príjemné. Nielen kvôli spomenutej ergonómii, ale aj kvôli výborne tvarovanému volantu a pohodlným sedadlám s dobrým bočným vedením.

Vzadu miesta na rozdávanie nie je. Na nohy je ho akurát a na hlavu trochu menej ako daň za športový bočný tvar strechy. V Subaru sa asi zamysleli a aj toto vyriešili možnosťou naklopiť zadné operadlá smerom dozadu. Ku kompletnosti priestorovej ponuky chýba už len kufor. Objem nezarazí pri pohľade na číselný údaj v tabuľke, len realita môže prekvapiť. Okrem samotného viditeľného priestoru sa pod podlahou nachádza niekoľko priehradiek. Niektorí z redakcie by sa do nich vedeli zbaliť aj na predĺžený víkend pri mori. A to vrátane foťáku a notebooku, čo sú úplne nevyhnutné veci, samozrejme.

STI bude len v Japonsku

Do Levorgu sa viac výkonu priam pýta. Boxer 1,6 turbo ho má síce dosť, len podvozok zvládne oveľa, oveľa viac, tak prečo to nevyužiť? Lebo zatiaľ v ponuke nič výkonnejšie v Európe nie je. V Japonsku sa má objaviť Levorg STI. Ale s volantom na opačnej strane.

Práve nemožnosť kombinácie výborného podvozku s inými motormi a prevodovkami je na rehu najväčší problém tohto kombi. Inak je fakt fantastické. A vzhľadom na nastavenie podvozku a ambície na kľukatých cestách dokážete zabudnúť aj na to, že aparatúra má plechový zvuk. A aj na to, že niekto, kto testoval auto pred vami vytrhol USB port a ste odkázaní buď na komerčné rádiá, alebo na vlastné streamy cez Bluetooth. Veď zvuk motoru dokáže nahradiť zvuky z rádia príjemnejšie.

Štvorkolka za 29 tisíc eur je naviac aj dobrou a racionálnou kúpou. Cenovo je na tom trochu lepšie ako podobne špecifikovaná Škoda Octavia Combi a výrazne lepšie ako Volkswagen Golf Variant.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Subaru Levorg GT-S

Motor Boxer 4 benzín
Objem 1600 cm3
Výkon 125 kW (170 k) pri 4800-5600 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1800-4800 ot/min
Prevodovka Automatická bezstupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4690 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1490 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1551/- kg
Batožinový priestor 522/1446  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,5/6,3/7,1
Emisie g CO2/km 164