Chceli ste niekedy Superb RS? S vysokým výkonom, so športovou vizážou, s adekvátnym správaním a tiež so športovo ladeným interiérom? Vlastne taký existuje, ale nemá ten znak. Je to Sportline, ktorý má presne všetko to, čo od športového Superbu môžeme očakávať. Dobre, nie úplne športového, ale športovo ladeného.
Zásadná otázka teda je, aký motor je ideálny na pohon takéhoto auta. Jasné, väčšina okamžite odpovie, že dvojliter s výkonom 200 kW (272 k), presne ako sme mali v Scoute. Teraz však má znova 206 kW (280 k) Ale to nemusí byť úplne stopercentne platné pravidlo. Čo takto nový najvýkonnejší dízel v ponuke? Dvojliter TDI dosahujúci 147 kW (200 k), ktorý ma tiež pohon všetkých kolies?
Športové správanie
Superb je veľký, o tom sa hádať nikto nebude. Mal by stále byť niekde v strednej triede, ale pravdepodobne okupuje jej vrchol svojimi rozmermi. Ale na prekvapenie neváži ako malý mesiac a ani so štvorkolkou netrhá ručičky váh. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše, oproti tomu, čo bol Superb pred faceliftom jazdí ten inovovaný naozaj lepšie.
Pýtate sa prečo to tvrdím? Jednoduchý dôvod, teraz aj štvorkolka v rukách pôsobí príjemnejšie. Ešte mám v živej pamäti jeden z prvých testov tretieho Superbu, ktorý bol s pohonom všetkých kolies trochu ťažkopádny. Možno za to mohla aj stará prevodovka so šiestimi stupňami, ktorá podrážala kolená a k tomu pocit obrovskej hmotnosti. Teraz je pesnička úplne iná.
Nový Superb, teda inovovaný, ak má DCC, čiže adaptívny podvozok, jazdí znamenite. Pri bežnom komfortnom režime je plavný a nerobí mu problém prejsť do Janova a dokonca na jednu nádrž a pri športovom je zase príjemne tuhý, aby ani na devätnásťpalcových zliatinových diskoch nevytriasol z posádky všetky kosti. Je príjemne tuhý aj na prejazdy zákrut.
To, že necítiť hmotnosť až tak naliehavo ako predtým je pre mňa výborná správa. Superb tým získal na agilite a stačilo len trochu doladiť podvozok a vymeniť prevodovku. Nikdy nebude superšportom, ale na to sa ani hrať nejde. Najmä nie s dízlom. Ten má kultivovaný chod a spojenie s touto prevodovkou mu naozaj pristane. Spotreba okolo 5,5 nie je problém, ale kvôli častým a rýchlym presunom po diaľnici som to dal celkovo za 6,0. V neuveriteľne schopnom aute. Dobre, možno by bolo fajn mať ešte pár koní navrch, možno má prevodovka v kolóne občas dilemu ako každá dvojspojka, ale toto sa naozaj vyčítať nedá. Na druhú stranu, podporuje Launch Control, ktorý je však trochu zbytočný.
Vizáž športovca
Všetko sa vlastne točí okolo jednej vážnej veci. Okolo farby. Superb má Dragon Skin metalízu. A tá je brutálna, je niečo ako žltá s odleskami do zelena. Je naozaj šialene dobrá a na Sportline sa hodí dokonale. Tu treba rovno zabudnúť na kombi, keď kombi, tak Scout, keď liftback, tak Sportline. Áno, Superb je liftback, podobne ako Octavia. To znamená trochu menej tuhú karosériu, oproti rovnako veľkému sedanu, ale toto nie je zásadný problém, stále je to v pohode.
Športové ambície tejto verzie určite podporujú aj 19-palcové zliatinové disky. Ale ešte niečo tomuto zjavu pomáha. Čo to je? Predsa čierne lišty a čierny nápis na kufri. Prekvapivo, tento malá detail pôsobí naozaj dravo a dokáže úplne zmeniť celok z luxusného korábu na niečo úplne iné. Nie na rýdzo športové auto, ale na také proste drsnejšie vozidlo, ktoré už samo o sebe vyžaruje, že toto nie je len obyčajná fleetová verzia. Tieto detaily by to však dokázali pri akejkoľvek farbe, či už čiernej, bielej, či červenej. Ale táto žltá je stále najbrutálnejšia.
Pri facelifte pribudli aj nové predné svetlá. Teda aj tie zadné sú zmenené a sú prepojené lištou. Bežne je chrómová, tu je čierna. A vyzerá to perfektne. Predné svetlá majú dokonca adaptívne LED lúče, čiže už fungujú tak, ako by ste od auta tejto triedy čakali. V noci je s nimi cestovanie omnoho ľahšie ako kedykoľvek doteraz. A to už pred faceliftom boli svetlá veľmi dobré.
Vlastne takýto Superb bude vždy stredom pozornosti. Sportline s touto farbou je najlepšia možná voľba vizáže. Takúto šou nerobí ani Scout s oranžovou. Aj napriek tomu, že Superbov je všade veľa je tento práve tým kúskom, ktorý dokáže otočiť hlavy aj keď saturácia ciest týmto modelom je naozaj enormná.
Priestor, komfort, dynamika
Jednou z najzásadnejších charakteristík Superbu bol vždy priestor. A to nielen v batožinovom priestore. Veď pôvodný, prvý Superb po roku 2000, vznikol najmä kvôli tomu, aby nemusela automobilka predlžovať Octavie prvej generácie. Tie mali naozaj priemerný priestor na zadných sedadlách a naozaj na vozenie ministrov neboli.
Superb je aj po facelifte naozaj obrovský, veď tu sa toho veľa nemení. Kufor je megalomanský a vďaka otváraniu liftbackového štýlu je ľahké do neho naložiť hocičo. Naozaj hocičo. Kufor má pekný pravidelný tvar, zakrytované boky a keď chcete niečo, čo je za sedadlami, tak musíte buď skočiť do vnútra, alebo prudko pridať a jemne spomaliť, nech sa to dostane ku nakladacej hrane. Už chápeme tie simply clever rozraďovače.
Obrovský, ba až kráľovský, priestor je aj na nohy pasažierov vzadu. Kto sa bude sťažovať na nejakú veličinu, ten je buď ešte väčší ako obrovský, alebo sedí na strednom sedadle. Tam nie je síce málo miesta, ale ani veľa. Vlastne jediné, čo pasažierom na zadných sedadlách môže chýbať sú roletky na okná. Ale tie sú určite v ponuke, len nie v tomto kuse.
Ale najlepšie miesta sú vpredu. Dobre, alcantarou sú potiahnuté aj tie zadné, aj strop vzadu, keďže tento kus nemá panoramatickú strechu, ale vpredu sú športovejšie sedadlá s dobrým bočným vedením a s dobrou šírkou nastavenia jednotlivých prvkov. Vlastne, toto je to, čo potrebujete na dlhé presuny, dobré sedadlá. Sú síce trochu tvrdšie, ale to od športovej verzie môžete čakať. A dobrý je aj volant. Veľmi sa mi páčia tie kolieska v priestore, ktoré sa dajú ohnúť a tým sa dá zvoliť požadovaný detail v ponuke.
Nevyberajte zbytočne
Stojí 48-tisíc. Nie je to veľa, je to veľa auta za rozumné peniaze. Naviac je takto neprehliadnuteľný. Akurát mám pocit, že by som do Sportline bral niečo, čo má Octavia RS. Nie, nie je to plug-in hybrid, ten by ste medzi testami u nás našli, skôr by som rád v Superbe Sportline videl 180 kW (245 k) predokolku so samosvorom. Ale to by som si asi kúpil len ja. Nikto iný. Ale bol by to dokonalý Superb, nie vždy predsa treba štvorkolku. Avšak táto verzia je tiež výborná, výkonu má dosť, spotreba je úplne perfektná. Čo viac može chýbať? Nič! Nechýbajú jej predsa ani dáždniky a most legendary škrabka na okná.
O brutálne vyčistenie tesne pred fotením sa nám postarali v Level Up detailing center, ďakujeme!
Škoda Superb Sportline TDI 4×4
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) pri 3600-4100 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1750-3500 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4869 mm |
Šírka | 1864 mm |
Výška | 1473mm |
Rázvor osí kolies | 2841 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1652/650 kg |
Batožinový priestor | 625/1760 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 238 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Spotreba (WLTP) |
Nie WLTP, ale cca 5,5 l/100 km |
Emisie g CO2/km | čosi tam bude |