Test Škoda Superb Scout TSI: Keď musí byť univerzálny

Facelift Superbu sa podaril. Je ešte lepší ako bola tretia generácia pred faceliftom a už tá nasadila štandard veľmi vysoko. Vlastne ako keby to bolo ešte o triedu lepšie ako predchádzajúca, druhá generácia, tohto istého auta. Teda skôr auta s rovnakým menom.

Pri facelifte tretej generácie sa udiali naozaj výrazné zmeny. Predné svetlá majú iný tvar a technológiu, vzadu pribudla nová lišta, všetko je modernejšie, pribudli nové systémy. Ale hlavne pribudlo to, čo veľa zákazníkov asi chcelo už od druhej generácie, v ktorej sa prvýkrát objavilo kombi. Pribudol Scout. Plnohodnotný, nie iba z katalógu príslušenstva.

Odhodlaný výraz

Zmeny oproti ostatným verziám Superbu sú očividné. Tento je jednoducho dobrodružnejšie štylizovaný. Vpredu je jasný spodný diel nárazníka striebornej farby. Nenadväzuje síce na žiadne prvky, ktoré by kryli zospodu motor, tie sú samostatné, ale pôsobí štýlovo. To je vlastne jeho základný zámer a určenie.

Keď už dizajnér so striebornou začal, tak pripravil aj pokračovanie rovnakej farby. Spätné zrkadlá sú tiež také, aj keď to do konceptu až tak nesedí. Ale dobre, aj strešné lišty na priečniky sú takej farby, takže to nie je, pri pohľade na bočnú časť úplne ustrelené. Vlastne tie strieborné zrkadlá sú jediná vec, ktorú vieme na vzhľade kritizovať.

Vzadu zase pokračuje strieborná spodná časť nárazníka, ktorá robí miesto na koncovky výfuku. Je to imitácia, ale pekne spravená. Takisto pekne vyzerá aj lišta spájajúca zadné svetlá. A pozornejšie oko dokáže rozoznať facelift aj bez nej. Miesto loga v strede kufra má naširoko nalepený nápis hovoriaci o výrobcovi. Nápis Superb je klasicky vľavo, 4×4 vpravo. Na boku ešte Scout hovorí o príslušnosti k terénnejšie zameraným modelom značky logom na blatníku.

Superb aj ako Scout vyzerá stále ako bežné kombi, svoju terénnejšiu povahu neprezentuje prehnanou svetlou výškou. Základné Superby majú približne 15 centimetrov, Scout pridáva 15 milimetrov, takže celkovo sa dostáva na 165 milimetrov. To naozaj nie je veľa a s dlhým rázvorom fakt vytvára mizerné prejazdové uhly, ale do takého terénu asi Superb Scout chodiť nebude. Maximum pre takéto auto bude lúka, prípadne lesná cesta. A tie zvláda bravúrne.

Priestor so štýlom

Na prvý pohľad vyzerá interiér Scouta tak ako každý iný interiér Superbu. Ale zdanie klame. Kontrastné prešívanie poťahov, ktoré kombinujú alcantaru a kožu, plus k tomu vyšité označenie na operadlách hovoria o niečom inom ako o bežnej verzii.

Logo Scout si našlo miesto aj na konci ozdobnej lišty pred spolujazdcom. A práve tieto lišty a obklady vyzerajú výborne. Chcete veriť, že to je drevo, vidíte, že by to drevo naozaj mohlo byť. Ale stále hlboko vnútri viete, že to je len imitácia. Veľmi vydarená a pekná, ale stále imitácia, ktorej výhodou je jednoduchšia starostlivosť ako v prípade reálneho dreva.

Celá prístrojová doska je vyrobená z príjemných a mäkkých materiálov. Vlastne tu nebolo treba nič meniť. Nový informačno-zábavný systém sa už objavil pred faceliftom, takže tu len pokračuje v pôvodnom znení a tvare. Čo je však nové a skúsili sme to aj v testovanom kuse, je virtuálny prístrojový štít. A má také funkcie, ako všetci čakajú. Zobrazenie mapy pri navigácii? Áno. Kolieskové ukazovatele? Áno. Palubný počítač? Tiež. Ale, ako všade inde, ani tu si neodzrkadlíte Waze z Applového CarPlayu.

Pri Superbe je samostatnou kapitolou vnútorný priestor. Už tri generácie to tak je. A netreba ani o ňom nič povedať. Stačí jedno slovo. Obrovský! Kufor megalomanský, na nohy vzadu miesta toľko, že nikto nechce šoférovať, ale každý jeden chce sedieť vzadu vpravo, kde externými ovládačmi dokáže posúvať sedadlo spolujazdca a pritlačiť ho až na prístrojovú dosku. A pritom zvonka má stále do päť metrov. Nie spolujazdec, ale Superb Scout, ktorý je vlastne Superb Combi.

Skrytý potenciál

Superb Scout má vždy pohon všetkých kolies. To ju odlišuje od menších modelov Scoutline. A má v ponuke dva motory. Každému bude už vopred jasné, že najviac bude v objednávkových formulároch cinkať naftový dvojliter s výkonom 140 kW (190 k). Ale tento kus má niečo iné. Má dvojlitrové TSI s porciou koní naviac.

Výkon sa dostal na 200 kW (272 k). Áno, je to už verzia s GPF. WTF? Filter pevných častíc pre benzínové motory trochu utlmil zvuk. Ale na výkonoch to nie je zrejmé, lebo prevodovka so siedmimi stupňami a dvomi spojkami radí rýchlo a má dobré odstupňovanie. S týmto Superbom ale nebudete nikomu chváliť spotrebu. Keď máte úplne ľahkú nohu, tak dokážete držať apetít niekde okolo 7,5 litra. Ale to nezvládnete.

Reálna spotreba tohto auta je do deviatich litrov. A je to úplne v pohode cifra. Nie je to veľa. Veď Superb Scout je obrovské auto s pohonom všetkých kolies a brutálnym komfortom. A naviac máte aj Launch Control. Štvorkolku využijete pri parkovaní pod svahom pri lyžovačke. A zvýšenú svetlú výšku veľmi nie, ale snehy pretlačíte bez problémov tým strieborným plastom v prednej časti.

Poriadna rýchlosť je očividná v momente ako vedľa vás na semafore zastaví niekto so Superbom Sportline a bude sa nutne musieť snažiť o preteky. V tom momente máte vyhrané. Lebo je jasné, že on má TDI. A toto TSI je úplne niekde inde výkonom, kultúrou chodu a vlastne všetkým ostatným. Naftový motor do Superbu naozaj netreba. Ak však chcete spotrebu s nízkymi hodnotami, tak skočte do 2,0 TSI s pohonom na prednú nápravu. My sme s ňou jazdili za 6,5 litra.

Možno je to najdrahší Superb

Cenník hovorí jasne, takáto verzia sa cenovo vyšplhá na takmer 53-tisíc eur. Znova treba pripomínať, že za to, čo ponúka je to ešte výhodná suma. Stovka do 6 sekúnd, priestor ako v aute vyššej strednej triedy, batožinový priestor s objemom 660 litrov. Dá sa používať ako univerzálne auto. Dokonca neurazí ani v zákrutách, kde podáva obstojné výkony. A naviac to nie je až tak veľa, veď základ stojí 45-tisíc eur. To je s naftou, benzín predstavuje príplatok 730 eur. A už základ Scoutu je výborne vybavený. Má sériovo adaptívny podvozok, Full LED Matrix svetlá, bezkľúčové ovládanie, či adaptívny tempomat až do 210 kilometrov za hodinu. Len odporúčame priplatiť za páčky pod volantom na radenie rýchlostí.

Škoda Superb Scout 2,0 TSI

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 200 kW (272 k) pri 5500-6500 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 2000-5400 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňov, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4863 mm
Šírka 1864 mm
Výška 1496 mm
Rázvor osí kolies 2841 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1750/2307 kg
Batožinový priestor 660/1950  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s
Spotreba (WLTP) 8,0-9,3
Emisie g CO2/km 182-210