Test Škoda Superb iV Combi: 120 km bez benzínu

Škoda Superb je u nás už rovnako etablovanou legendou ako menší model Octavia, avšak o kategóriu vyššie. Super je vlastne vlajkovou loďou škodovky, spolu s Kodiaqom v kategórií SUV. Aktuálne štvrtú generáciu Superbu sme nedávno testovali v luxusnej výbave Laurin & Klement v karosérií liftback s naftovým motorom. Tentokrát tu máme ale kombi s plug in hybridom iV vo výbave Top Selection.

Superb

Štvrtá generácia Superbu prichádza s novou šesťuholníkovou maskou. Teda, vlastne až osem, ak počítame aj tie zakrivenia okolo znaku. Svetlá sú tu matrix LED a ich podpis má jednoduchý, ale vizuálane dynamický tvar hokejky. Po celej šírke nárazníka sa tiahne mrežovanie a lišta zalomená smerom nahor, čo vytvára efektné otvory. Náš testovací kus mal 18″ disky kolies Bosona a aj napriek značnej veľkosti karosérie nepôsobili utopene. A že je to veru kus auta, veď meria skoro päť metrov. Disky v kombinácií so strieborným lakom Pebble tovria decentnú kombináciu, ktorá vo výsledku ani nepôsobí vyslovene nudne. Vzadu má Superb vo verzii kombi full LED svetlá s dynamickými ukazovateľmi smeru a svetelný podpis podobný tomu vpredu. Zatmavená optika pekne kontrastuje so striebornou karosériou a celkovo je zadok auta extrémne jednoduchý a dizajnovo čistý. Dizajnová čistota a istý minimalizmus tak celkovo charakterizujú karosériu Superbu a ja osobne som veľkým fanúšikom tohto prístupu. Určite sa nájdu odporcovia, ktorým sa auto môže javiť ako málo výrazné, ale menej je proste viac a vyvážený a uhladený jazyk je za mňa omnoho lepší ako preplácanosť a snaha prísť za každú cenu s nejakým novým tvarom.

Superb

Kabína je na prvý dojem, ale najmä pohľad, proste obrovská a priestranná. Rovnako tak je tu prítomný skôr dizajnový minimalizmus než prekombinovanosť. So strieborným lakom kontrastuje čierne prevedenie kabíny Suite Black. Prím teda jasne hrá čierna a to aj na ergonomických sedadlách z umelej kože, vybavených celkom slušnou masážnou funkciou a samozrejme aj vyhrievaním a odvetrávaním. Páči sa nám aj obklad palubnej dosky so zvislou mriežkou či ambientné podsvietenie v rôznych farbách. Samotná architektúra palubnej dosky je jednoduchá a podobná ako u Octavie či Enyaqu s jednoduchým, oblým zalomením stredovej časti. Volant je tiež dobre známy, dvojramenný s príjemne hrubým vencom a veľkým, 10″ digitálnym prístrojovým štítom za ním, ktorý už tradične ponúka obrovské množstvo náhľadov a zobrazovaných údajov. Obrovský je aj centrálny displej s 13″ a prehľadným menu. To obsahuje aj sekciu pre stav batérie a jazdné údaje elektrického pohonu. Samotný displej má inak špičkovú grafiku aj odozvu, intuitívne a logické ovládanie a samozrejme vstavanú navigáciu či kamery. Skvelým prvkom, ktorý je dostupný iba v novom Superbe a Kodiaqu, sú tlačidlá Smart Dials. Ide o fyzické okrúhle ovládače s displejom, ktoré po stlačení menia funkcie od ovládanie ventilácie a vyhrievania sedadiel po nastavovanie teploty. V strede medzi sedadlami nechýba polička pre bezdrôtové nabíjanie telefónu a dva nápoje. Oba priestory sa dajú zatiahnuť roletkou, čo samozrejme prispieva k čistému a estetickému dojmu. Páčka automatickej prevodovky má otočnú podobu a je na stĺpiku riadenia. Úprimne, nevieme si na toto riešenie až tak úplne zvyknúť a pri nepozornosti viete občas namiesto D zaradiť R. Materiálmi a spracovaním je na tom kabína Superbu veľmi slušne a adekvátne triede a cenovke. O priestore je ťažké polemizovať, ten je proste doménou tohto auta a prekypuje ním všade. Najmä vzadu je priestor na nohy a kolená priam luxusne veľkorysý a menšie postavy si, s trochou preháňania, takmer vystrú nohy. V hlavovej opierke sedadla spolujazdca je aj držiak na smartón pre pasažiera vzadu. Superb je oproti Octavii vzadu skutočne o citeľný kus väčší a dve dospelé osoby sa tu prevezú v absolútnom komforte dobre tvarovaných pohodlných sedadiel. Do kufra naložíte 510 litrov, čo je daň za baterku. Bežne má totiž Super Combi az 690 litrov. Aj tak je to ale bohato dosť a naviac je pristor vybavený chytrými riešeniami v podobe háčikov a prepážok na suchý zips. 

Superb

Plug in hybridný pohon v prípade Superbu Combi znamená kombináciu benzínového štvorvalca 1.5 TSI s výkonom 110kW/150 koní a 250Nm. Kombinovaný je s elektromotorm, ktorý má k dispozícii 85kW/115 koní. Celkový systémový výkon sa tak dostáva na úroveň slušných 150kW/ 204 koní a 350Nm. To sú papierovo veľmi slušné a dôstojné hodnoty aj pre takto veľké kombi. Treba však mať na pamäti, že ide o auto vážiace takmer 1,9 tony, čo je fakt dosť. Aj tak je ale na stovke za 8,1 sekundy, čo je úplne v pohode. A práve vďaka kombinácií benzínu s elektromotorom je aj celková pružnosť a ochota zrýchľovať na solídnej a dôstojnej úrovni a nedá sa vôbec tvrdiť, že by motor na takto vysokú hmotnosť nestačil. Ak ale váhate, či predsa len 1,9 tony nie je priveľa, presvedčiť by vás mala práve kapacita batérie, ktorá za ňu môže. Jej 19,7 kW je kapacita by pred pár rokmi ešte nebola tak úplne ďaleko od tých v prvých menších elektromobiloch. Pre kontext dodáme, že predošlá verzia Superbu mala zhruba polovicu. Vďaka takto veľkej batérií je deklarovaný dojazd 120 km úplne reálny, pretože nám sa podarilo aj v zimnom počasí takmer 110 km. A to sú už fakt skvelé hodnoty, pri ktorých je v meste a okolí pre mnohých možné jazdiť výlučne na elektrický pohon. A tým sa výhody nekončia. Superb sa totiž vie nabíjať až 50kWh, čo je na plug in hybrid skvelé, lebo plné nabitie je možné pod 45 minút. Pri nabitej batérií je možné aj na diaľnici jazdiť za niečo cez 5 litrov, čo je až šokujúco málo. Prázdna batéria znamená o zhruba liter viac, čo je na auto s týmto výkonom, rozmermi a hmotnosťou stále skvelé. V priemere sa tak dá jazdiť aj pod päť litrov, čo ani nepotrebuje komentár. Jedinou opciou je šesťstupňový automat, ktorý si s motorom v zásade dobre rozumie. Základný podvozok, ktorý sme mali k dispozícii, neurazí. Je naladený kompomisne a niekde okolo stredu, čo znamená obstojnú istotu v zákrutách. Príplatkom za adaptívny ale chybu rozhodne nespravíte a dostanete širšie spektrum použitia a škálu nastavení.

Škoda Superb Combi aktuálnej generácie je extrémne priestranné a priestorné kombi, ktoré je kombináciou reprezentatívneho manažérskeho krížniku s rodinným vozidlom. Plug in hybridy sú často ošemetné a neraz viac na príťaž ako úžitok, avšak toto je presne opačný prípad. Auto je dostatočne výkonné a vďaka elektromotoru aj príjemne dynamicky výbušné. No a veľké batéria v praxi znamená elektrický dojazd vysoko nad 100 kilometrov a zároveň extrémne nízku spotrebu. Výbava Top Selection je veľmi bohatá a trúfame si povedať že aj absolútne dostatočná. Cenovka takmer 59 tisíc eur s DPH je dosť vysoká, lenže konkurencia na tom je dosť podobne. Ide proste o veľké a dobre vybavené auto s výkonným a moderným motorom, u ktorého nie je dôvod, prečo by malo byť lacné.

Škoda Superb iV Combi Top Selection

Motor R4 benzín + elektro
Objem 1498 cm3
Výkon benzín: 110 kW (150 k)/ elektro: 85kW/(115 k)/ systémový: 150kW/(204 k)
Krútiaci moment 350 Nm 
   
Prevodovka automatická 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4902 mm
Šírka 1849 mm
Výška 1521 mm
Rázvor osí kolies 2837 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1853/2350 kg
Batožinový priestor 510/1770 l
Palivová nádrž 45 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (WLTP) 0,4-0,5 l/100 km
Emisie g CO2/km 8-11